Gå til innhold

Raid I linux

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

hm, er det en så utrolig selvfølge?

Kjører 4x80 gig i software raid, og skal si deg, det funker glimmrendes (da seff under linux).

Du kan bruke ett program/ en tool som heter md, søk litt rundt på google, og du finner fort frem til enkle manualer.

Lenke til kommentar

Jeg kjører striping og jeg tror jeg vet om jeg har 80 eller 160 gb ledig takk forresten det er "bare 152 gb da men du tenker nok på mirroring du det er raid 1 hvis jeg ikke tar helt feil

jeg lurte hvorfor jeg får lagt inn linux med raid men ikke boote etter installasjon

Lenke til kommentar

Quote:

On 2002-04-25 12:43, Underlord skrev:

Quote:

On 2002-04-24 22:33, mr.a skrev:

underlord jeg håper du veit at du ikke får 160gb lagringsplass... du får 80gb.

:lol:
Dumbass
:lol:
Uvitenhet lenge leve

tenk mer over svaret før du svarer neste gang

Så, så... Har du sjekket om kjernen støtter RAID? Ikke? Sjekk det.

Lenke til kommentar

Quote:

On 2002-04-25 14:12, Underlord skrev:

jeg har pro/vd lycoris

redhat 7,2 mandrake 8,1 slackware 7,1

Alle de distro'ene har/burde ha kjerner som st*tter raid.

Sammtidig hvis du f*r lagt inn p* raid'en men ikke boota, s* mulig det ikke er det som er problemet (med raid).. f*r du boota med en oppstartsdiskett? funker raid'en da?

Lenke til kommentar

Quote:

On 2002-04-29 11:52, moridin skrev:

mulig du må redigere /etc/rc.d/rc.modules (eller tilsvarende) for å sørge for at modulen (altså driveren) til raid-kontrolleren din loades når du booter

vet du åssen man gjør dette for det gjør ikke jeg

Lenke til kommentar

Quote:

On 2002-04-22 08:55, Underlord skrev:

Faa ikke dette til og funke kan noen hjelpe meg

Bruk md-driveren til Linux, mye enklere enn å dille med de hersens ataraid-modulene. Like raskt er det også. Forøvrig er IDE hardware raid lite annet enn software raid på en chip. De bruker like mye CPU som md-driveren til linux.

RH og Mandrake lar deg installere på software raid hvis du velger expert installasjon. Du må da velge "linux raid" som partisjonstype (0xfd). Bare husk at /boot må ligge på en vanlig partisjon for at lilo skal finne kjernen. grub støtter såvidt jeg vet heller ikke boot fra raid/md per dags dato.

Ellers hadde det jo vært nyttig å vite litt mer spesifikt hva du ikke får til.

Lenke til kommentar

Quote:

On 2002-05-02 08:53, Underlord skrev:

får lagt inn linux men får ikke boota fra lilo etter installasjon

Problemet er nok at du legger /boot på en raidpartisjon. Det støtter ikke lilo. Du må ha kjerne-imaget (vmlinuz-etellerannet) liggende på en normal partisjon. Du kan jo forsøke å boote fra floppy og sjekke om det går (Det bør det gjøre). Du *laget* bootfloppy under installasjon, ikke sant?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...