Falcon_ Skrevet 10. juli 2004 Del Skrevet 10. juli 2004 P4 socket 775: - HyperThreading - SSE3 Støtter prescott HyperThreading? Lenke til kommentar
ArneJ. Skrevet 10. juli 2004 Del Skrevet 10. juli 2004 P4 socket 775: - HyperThreading - SSE3 Støtter prescott HyperThreading? Ja det gjør den, utenom den 2.4saken med 533 mhz buss Lenke til kommentar
abcosv Skrevet 10. juli 2004 Del Skrevet 10. juli 2004 Folkene snakker i vei om fremtidsrettethet og fremtidig bruk. Sannheten her er at ja, S939 med PciE er fremtidens storheter. Men det betyr ikke at du ikke klarer å prestere bra med S754 med AGP-skjermkort, og dette til en mye billigere penge. PciE vil ikke utgjøre store forskjellen i innledningsfasen, det er bare en nødvendig utvikling innen produksjonsteknikker; det vil (etter det jeg har lest iallefall) føre til billigere produksjonsteknikker for de store skjermkortutviklerne, som igjen vil føre til billigere produkter, men dette først ETTER den innledende fasen er over. I starten vil nok alt ligge på samme nivå som AGP, uten store forskjellen i performance mot pris. Jeg er iallefall sikker for min del; jeg kjøper S754 A64 3x00, da jeg er sikker på at den vil gi meg det jeg trenger av performance til spilling. Lenke til kommentar
kindings Skrevet 11. juli 2004 Del Skrevet 11. juli 2004 For min del ville jeg ikke handlet ny data nå medmindre det er absolutt nødvendig.Rett og slett fordi vi befinner oss i et generasjonskifte innenfor vesentlige PC-komponenter. AGP og PCI synger på siste verset, erstattes av PCIe. Innenfor lagring skjer det ting innenfor SATA med Native Command Queing (NCQ) og Tagged Command Queing (TCQ). Kort sagt, hvis du vil noe du kan oppgradere i fremtiden og føle en viss sikkerhet for at du velger rett, kan det lønne seg å vente til ting får "satt seg". Problemet med dataverden at det stadig er nye ting på vei, så skal man til stadighet vente på noe nytt kan man gi opp å kjøpe datamaskin. Generasjonsskifte er også ett oppbrukt ord i dataverdenen, da industrien ikke fornekter seg å gjøre 2 slike om året dersom det passer dem. Og som flere til stadighet nevner vil ofte ikke de "nye" teknologiene som man venter på gi den store ytelsesøkningen før det finnes gode drivere, OS og software som støtter dem... enten det nå er 64bit, SSE eller noe annet. Med dagens utvikling tror jeg faktisk det smarteste er å kjøpe det som funker best i dag og heller la resten vente, hvor mange her inne beholder en datamaskin i 2 år uansett? I dataverden er 2 år en evighet og man må regne med at HK man kjøpte ikke støtter de nyeste CPUene etter 2 år og hvertfall ikke utnytte dem maksimalt. RAMen vil også være utdatert, så man vil mest sannsynlig se en full utskiftning uansett hvor fremtidsrettet man tror det man kjøper er. Ytelsesforskjellen er nok ikke i utgangspunktet stor mellom AGP og PCI-express, problemet er at AGP neppe får nyte godt av fremtidige high-end lanseringer fra nVidia og ATI... mulig det vil komme modeller som støtter AGP, men det blir neppe en prioritet. Når det kommer til ytelse og spilling tror jeg faktisk skjermkortet er viktigere enn at det står AMD eller Intel på CPUen. Dvs jeg ville heller spart litt på CPU enn skjermkort dersom jeg var gamer med dårlig råd. Lenke til kommentar
C4STOR Skrevet 11. juli 2004 Del Skrevet 11. juli 2004 For min del ville jeg ikke handlet ny data nå medmindre det er absolutt nødvendig.Rett og slett fordi vi befinner oss i et generasjonskifte innenfor vesentlige PC-komponenter. AGP og PCI synger på siste verset, erstattes av PCIe. Innenfor lagring skjer det ting innenfor SATA med Native Command Queing (NCQ) og Tagged Command Queing (TCQ). Kort sagt, hvis du vil noe du kan oppgradere i fremtiden og føle en viss sikkerhet for at du velger rett, kan det lønne seg å vente til ting får "satt seg". Problemet med dataverden at det stadig er nye ting på vei, så skal man til stadighet vente på noe nytt kan man gi opp å kjøpe datamaskin. Generasjonsskifte er også ett oppbrukt ord i dataverdenen, da industrien ikke fornekter seg å gjøre 2 slike om året dersom det passer dem. Og som flere til stadighet nevner vil ofte ikke de "nye" teknologiene som man venter på gi den store ytelsesøkningen før det finnes gode drivere, OS og software som støtter dem... enten det nå er 64bit, SSE eller noe annet. Med dagens utvikling tror jeg faktisk det smarteste er å kjøpe det som funker best i dag og heller la resten vente, hvor mange her inne beholder en datamaskin i 2 år uansett? I dataverden er 2 år en evighet og man må regne med at HK man kjøpte ikke støtter de nyeste CPUene etter 2 år og hvertfall ikke utnytte dem maksimalt. RAMen vil også være utdatert, så man vil mest sannsynlig se en full utskiftning uansett hvor fremtidsrettet man tror det man kjøper er. Ytelsesforskjellen er nok ikke i utgangspunktet stor mellom AGP og PCI-express, problemet er at AGP neppe får nyte godt av fremtidige high-end lanseringer fra nVidia og ATI... mulig det vil komme modeller som støtter AGP, men det blir neppe en prioritet. Når det kommer til ytelse og spilling tror jeg faktisk skjermkortet er viktigere enn at det står AMD eller Intel på CPUen. Dvs jeg ville heller spart litt på CPU enn skjermkort dersom jeg var gamer med dårlig råd. Suveren post Kjøp det du trenger i dag, for i morgen kommer det du venter på til å være dagens teknologi, og det er noe enda finere på trappene i overimorgen Carpe diem Lenke til kommentar
el-asso Skrevet 11. juli 2004 Del Skrevet 11. juli 2004 Problemet med dataverden at det stadig er nye ting på vei, så skal man til stadighet vente på noe nytt kan man gi opp å kjøpe datamaskin. Generasjonsskifte er også ett oppbrukt ord i dataverdenen, da industrien ikke fornekter seg å gjøre 2 slike om året dersom det passer dem. Basert på "historisk" utvikling er jeg i utgansgspunktet enig i alt du skriver. I dataverdenen vet man aldri hva som lurer bak neste sving, det beste i dag er erstattet av noe enda bedre et par måneder senere. Det er bare en vesentlig forskjell: akkurat nå så vet vi positivt at AGP og PCI skal bort. Erstatningen er kommet og kommer. Kjøper du noe i dag basert på AGP/PCI kan det godt hende det er fremtidsrettet med tanke på ytelse en god stund fremover, men hva med den dagen du skal oppgradere ?. (Som du sikkert skjønner tenker jeg ikke først og fremst på folk som bytter maskin en gang i året eller oftere). Eller for den saks skyld, om ett år når du skal selge din gamle maskin med AGP og PCI, står kompetente datakjøpere i kø for å få denne teknologien ? Det er mulig ordet "generasjonsskifte" er oppbrukt, selv legger jeg noe mer i det en de "månedlige forbedringer" som skjer. Generasjonsskifte er i mine øyne mer av typen overgang fra IDE til SATA eller fra ISA til PCI til AGP til PCIe. Lenke til kommentar
Same- Skrevet 11. juli 2004 Del Skrevet 11. juli 2004 Kjøp deg socket 754 det er det beste du kan gjøre nå Lenke til kommentar
kindings Skrevet 11. juli 2004 Del Skrevet 11. juli 2004 (endret) Det er mulig ordet "generasjonsskifte" er oppbrukt, selv legger jeg noe mer i det en de "månedlige forbedringer" som skjer. Generasjonsskifte er i mine øyne mer av typen overgang fra IDE til SATA eller fra ISA til PCI til AGP til PCIe. Er enig, men uansett blir det veldig mye overganger for tiden og tror ikke tempoet kommer til å gå ned nevneverdig. Fra 478->775 for P4, fra 754->939 for Athlon64, BTX er på vei inn, PCI-express er på vei inn etc.. har sikkert glemt noe. På nyåret venter vi vel enda flere nyheter fra både AMD og Intel. Poenget er at innen man har en løsning med alt det man venter på av nyhter vil det være nye nyheter på vei F.eks venter man allerede raskere versjoner av PCI-express og SATA etterhvert. Ett annet moment som jeg også nevnte; selv om vi vet PCI-express kommer, vil neste generasjon high-end PCI-express kort fungere optimalt med dagens HK/CPUer uansett? Selv hadde jeg nok investert i PCI-express i dag, men det er mer fordi jeg liker nye ting enn fordi jeg ville forventet nevneverdig ytelsesøkning eller store muligheter for fremtidige oppgraderinger. Endret 11. juli 2004 av kindings Lenke til kommentar
angry_norwegian Skrevet 11. juli 2004 Forfatter Del Skrevet 11. juli 2004 (endret) Mye nyttig info her, og kindings har et par gode poeng. Men hvis jeg går for sokkel LGA775, ser Abit AA8 ut som et godt valg. Dette hovedkortet oppgir kompatibilitet med DDR2. Men kan jeg likevel spare pengene og bruke vanlig DDR? Endret 11. juli 2004 av o-haavard Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå