Gå til innhold

Ny PC, men trenger hjelp av dere


Anbefalte innlegg

Hei alle sammen!! (denne var ute en gang før men forsvant i det store server sluket her om dagen)

 

Søker hjelp fra dere proffene der ute, da jeg skal bygge meg ny PC innen 13. august. Da er det jo som kjent dommedag...

 

Jeg har fra før et DiNovo tastatur og kommer til å kjøre dual NEC 2080 UX+ (sorte skjermer, som jeg har fra før) Mulig disse oppgraderes til 2180 ux+ men det vet jeg først når jeg har fått testet 2180 ux+ om 4 uker.

 

Ergo har jeg skjermer og tastatur fra før, og de som vet hva jeg snakker om ser at sort en farge jeg går på her.

 

Her er mine valg og begrunnelser:

 

KABINETT

 

Lian Li PC 6070B

 

Link

 

 

Grunnen til dette: Stilrent og passer inn i mitt system. Dessuten er det støydempet. Jeg har sett på et par lian li der PSU er nede, men fatter egentlig ikke helt poenget med det, da varme stiger opp?

 

Noen som kan forklare hvorfor jeg eventuelt bør gå for et slikt?

 

 

Da har vi kartlagt utseende og nå kan vi begynne på selve systemet:

 

Jeg setter krav til vill kraft og lite støy. Denne PC'n skal først og fremst brukes til spill og annen morro.

 

har lest gjennom denne artikkelen (High end system her))

 

CPU

 

Tenker jeg går for en FX-55 hvis den er på markedet om 1 mnd, ellers blir det vel en fx-53.

 

Aner ikke helt hvorfor jeg velger denne, men ser ikke behovet for dual opteron da jeg hovedsaklig skal spille. Har dere andreforslag så kom med de :)

 

MINNE

 

Meget usikker her.

 

enten Corsair TwinX 1024XL Pro eller 1GB Kit (2 X 512MB) OCZ PC3700 EB

 

Har blitt fortalt at Cosair er meget bra til mitt amd system, andre ting jeg lurer på er : holder det egentlig med 1 GB ram?

 

Har dere andre forslag ser jeg helst at dere begrunner det...

 

 

HOVEDKORT

 

Det blir selvfølgelig Socket 939, men hvilket? Her kommer jeg til å rådføre meg med desertglow, da han tester som juling i sommer. har dere forslag så kom med de :) alt vil bli vurdert. Gjerne begrunn svaret

 

 

LYDKORT

 

 

Creative SB Audigy 2 ZS Platinium PRO

 

Fant den hos netshop (Link)

 

 

Grunn: Liker å leke med musikk, da dette er min stor lidenskap.

 

Høytalere og annet dill dall har jeg.

 

 

SKJERMKORT

 

 

Tja var i stor tvil om jeg skulle gå for ati eller nivida. Velger Nivida fordi denne har to DVI utganger på baksiden, samt at jeg mener x800xt fortsatt bygger på r360 kjernen. Dessuten må jo Nivida komme med noe skikkelig da de har fått dunk i to år..

 

Mitt valg:

 

 

Asus V9999 Geforce 6800 Ultra 256MB

 

Tror Asus byr på skikkelige saker...

 

Andre valg:

 

Gigabyte GV-N68U256D 256MB GeForce 6800 Ultra

 

 

andre forslag dere kommer med vil bli vurdert....

 

 

HARDDISKER

 

 

DISK 1:

 

kommer til å kjøre en OS disk og valget falt på denne:

 

Western Digital Raptor 74GB S-ATA

 

hørt mye bra om den, dessuten er den på 10 000 rpm. Den mindre versjonen suger etter det jeg har hørt. Trenger kun en OS disk til mitt formål.

 

 

DISK 2:

 

generell lagringsdisk:

 

4 x Western Digital 250GB S-ATA 7200 RPM

 

Jeg trenger mye plass, men trenger en som er stille og trofast. Eventuellt bare 2 her hvis lommeboka ikke makter dette...

 

 

eventuelt: Maxtor 250GB S-ATA 7200RPM

 

Kom med argumenter.

 

 

 

PSU

 

har null peil på denne fronten. Her ber jeg dere komme med forslag...

 

 

 

ANNET DILL DALL

 

 

 

tenger en kortleser til minne på digitalkamera.

trenger vifter og viftekontroller

 

Kabler har jeg kontroll på + floppy skal jeg ikke ha (har ikke hatt det på 5 år)

 

OVERSPENNINGSVERN

 

Fant denne bare: http://www.netshop.no/aspx/prdinfo.aspx?plid=2825

 

må ha profukt da jeg ikke vil at systemet skal gå til de evige jaktmarker (og det lyner mye i Oslo for tiden)

 

 

DVD

 

Plextor DVD-brenner PX-712A/T3K Bulk (Link)

 

 

DVD spiller: Intern PX-116A/T3BP bulk

 

Link

 

 

 

 

 

 

Jeg ønsker ikke en PC med neon lys og annet dill dall :) Men jeg trenger hjelpt til å gå over sakene her. Trenger jeg så kraftig CPU ? Alle råd motas med takk....

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

for meg virker den pcn helt rå!

Jeg kan ialfall anbefale en PSU, denne er veldig bra, har kommet veldig bra ut i diverse tester. Og i tillegg trenger du en god del power til å drive den pcn.

Helt enig med deg i skjermkort valg også. Jeg tror nok 1024 ram vil holde en god stund fremover, men kan være kjekt med 2gb hvis du skal drive med noe heavy 3d arbeid osv..

spm: driter du penger? :cool:

Lenke til kommentar

mange tror at det er om å gjøre å ha mest watt. Men det må kombineres med kvalitet spør du meg...f.eks ved eventuell OC, hvem gir stabile spenninger?

Jeg har selv Antec truepower 430 W og er kjempefornøyd...så da kan jeg anbefale den. Hvis du ser på resten av oppsettet hans, så ser du at han ikke går for å gjøre den mest mulig økonomisk da, heller rå ytelse.

Lenke til kommentar

Når det gjelder NorthQ sin strømforsyning vil jeg bare få si følgende:

Har en 400Watt NorthQ selv. Denne strømforsyningen klarte ikke å kjøre 2 hardisker, 3 CD-ROM'er samt mitt Termaltakekabinett med 4 vifter. Hele greia kuttet. Måtte bytte den ut med en Chieftec 360Watt som jeg hadde liggende, bare for å få kjørt i gang maskinen. Har hørt med 2 andre som har hatt samme problemet.

Når det gjelder valg av DVD-brenner, ville jeg passet på at du velger en som har støtte for Dual Layout. Har den Plextoren selv, men vet ikke enda om det har kommet en firmware update som gjør den mulig til å brenne Dual Layout.

 

Når det gjelder hovedkortet, er det vanskelig å si hva de klarer å ha i butikkene til 13 august. Ville uansett gått for et som nForce3-256GB chipset. Har hørt at disse kortene skal ha en merkbar ytelsesforskjell i forhold til Via KT800.

 

FX-53 eller FX-55 er bortkastet penger etter min mening. Å bruke så mye penger på en prosessor er totalt bortkastet. Det ligger en test ute på nettet som viser til hvor lite ytelsesforskjell det er på f.eks FX-53 i forhold til en 3500+ i forhold til pris.

 

Hvorfor ikke heller kjøpe 5x 200GB S-ATA disker. Like mye lagringsplass, mens du sparer 2000,- :) - Kanskje heller kjøpt 6 x 200GB pluss et Raid-Kort ?

 

Vet ikke om du skal klokke mye. Hvis du ikke skal klokke, kan det være en idé å gå for en type RAM som er litt billigere, og kanskje heller gå for 2GB ?

Har Twinmos i min maskin, og det fungerer helt fint sammen med min Athlon 64 3200+ & MSI nForce3-250.

 

Når det gjelder kjøp av DVD-spiller, så vil jeg si at plextor sin kun har 256kb cache. gå heller for f.eks sony som har 512kb.

 

Uansett: oppsettet ditt var meget bra. Ingenting å si negativt på det. Likevell er det fortsatt godt over en måned til "dommedagen" som du kaller det, og mye skjer i løpet av den tiden.

 

-z00l-

Lenke til kommentar

Altså, selv har jeg ikke hatt problemer med NorthQ, men mulig de ikke er så gode som folk skal ha det til.

 

Regner nå med at du skal ha Socket 939, da basert på nForce3 250 brikkesettet, og det er jo fremtidsrettet sammen med en 3800+ A64 S939 cpu, + en gb eller 2 med Corsair TwinX XL3200 minne på 2-2-2-5. Ville tro det gjør deg lykkelig ;)

Når det kommer til vifter, så er jo Zalman CPS7000A-Cu en knall og rolig vifte uten særlig støy.

Kabinett har du vel allerede valgt?

Bortsett fra Hardwaren finner du vel selv best ut hva du trenger og ikke trenger, så setter ikke opp noen dvd-brenner o.l.

Skjerm hadde du og bestemt deg for?

et X800XT PE er jo lydløst i seg selv, så det trenger du ikke noen ekstra vifte til.

Men noen 12db papst vifter er vel alle tjent med, sålenge man har mer enn en, for luftstrømmen er ikke akkurat overveldene.

 

Dette er alt jeg kan komme på i farta, men tror ikke du trenger videre hjelp igrunn, ettersom du velger resten etter eget behov, for du er nok ikke helt blåst når det kommer til hw du heller ;)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf
tror ikke PCIe vil være aktuelt for meg før oom over ett år. tror den vil ha mange barnesykdommer og henge etter agp i hvertfall frem til neste høst.

Det tror jeg også.

 

Hvordan er spilling på et diNovo da?

Lenke til kommentar

Jeg har bare én ting å si - :dribble:

 

Okay, kanskje to - RAID høres ut som en god idé. Og med så mye lagringsplass, kan det være kjedelig å ta backup. Hva med et Raid 5 system? Jeg er ikke sikker på om det finnes for IDE disker, men jeg ville sterkt vurdert det til et lager. Så kjøper du bare en ekstra disk som ligger og støver, i tilfelle en disk tar kvelden.

 

_

johanf

Lenke til kommentar

Jeg kommer til å satse på PCI-e hvertfall. Noen av oss må jo sjekke ut hva det er for noe også :) Tester mellom AGP og PCI-e viser jo at PCI-e atm ligger noen mikrometer bak AGP, men har troen på at dette vil forbedre seg. Ikke bryr jeg meg så veldig om noen med tilnærmet lik maskin får 200 poeng mer i 3DMark om det er alt som er forskjell.

 

Grunnen til at jeg satser PCi-e er at jeg vil ta imot fremtidens teknologi med åpne armer som alltid. Synes ikke det er vits i å satse på noe som allikevel kommer til å gå ut :)

 

Tenkte mye på om jeg ville gå for AMD eller Intel også, men falt på Intel siden prescott ( ja, de varme jævlene ) var relativt rimelige. Vil neppe lage noen AMD vs Intel tråd her. Hvert til sitt bruk, men synes prisen på 939 chipset prosessorene var altfor høy i forhold til min lommebok, så ville jeg da i tillegg ha et barebone system.

 

Minnet du valgte er av samme typen jeg skal ha. Men med 1024 så får du jo 2.2.2.5 timings som ikke er å forrakte. Men timings har mer å si på et AMD system enn et Intel system.

 

Regner med at 6800 Ultra Deluxen bråker endel, så om du vil ha en mer stillegående maskin er vel X800XT-PE et bedre valg ( vil nødig starte en X800 vs 6800 thread heller, alt til sitt bruk ) siden den krever mindre strøm og kjøling enn 9800XT'en.

 

Ellers ser ho hele systemet ditt latterlig rått ut, og en stilfull LianLi kan jo få alles hjerter til å smelte :) Og alle vet jo : "The better hardware you've got, the bigger your penis is!"

 

:w00t:

 

Men husk også at et støydempet kabinett også vil ha høyere system temperatur, på grunn av isoleringen. Både prosessor, 6800 og raptoren skaper jo endel varme, men burde vel sikkert ikke være noe problem dersom den ikke skal klokkes og styres med så veldig.

 

Audigy korta er jo særdeles gode, og man slår jo aldri feil med dem. Den digitale utgangen er også rimelig krystallklar og imponerende.

 

På anandtech hadde de en test der (beta) versjonen av X800XT-PE baket 6800 ultra i visse tester, men vi får se hva 6850 har å vise for seg når den og X800XT-PE kommer for fullt.

 

Men som min mor alltid sa : "Jo bedre hardware du har Dag, jo bedre blir du til å spille!" ;)

Uansett kan man jo vente, vente og vente på ny hardware som hele tida vil bli bedre og teknologien mer banebrytende, for det vil jo alltid skje. Uansett tror jeg ikke det er noe fare for at spill vil hakke så ille på maskinen din i nærmeste fremtid. Og har du allerede en 6800 når den tid kommer, er det jo bare til å kjøpe en ekstra og SLI'e dem :) ( Om man ikke må kjøpe 2 nye spesielt for dette formålet )

Endret av DeeTee
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...