Gå til innhold

Hvis min h.k hr en max P-ATA 133, er S-ata og 133?

Kiu

Anbefalte innlegg

Hei,

Vurderer å kjøpe ny S-ATA hd. Har en Asus A7N8X Delux hovedkort, men etter å ha lest litt på manualen har jeg en bus hastighet på ULTRA 133/100/66 DMA support, gjelder det også for S-ATA, ettersom alle S-ATA hd på markedet en hastighet på 150.

Spørsmålet er da om jeg i det heletatt kan bruke disse nye S-ATA hdene, eller har det ingenting å si? Noen med samme hovedkort som har stilt seg selv det samme spørsmålet ved kjøpe av en nyere S-ATA hd?

Samtidig lurte jeg på om det er mye pess for å ha en P-ATA og en S-ATA på en hovedkort, eller er det bare å koble dem opp sammen, og la det stå uten å bry seg om RAID kontrollen?

Takk på forhånd ( for at De i det heletatt leste så langt :p )

Mvh.

Kiu

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det ER støtte for S-ata på på a7n8x - deluxe

Info: http://uk.asus.com/products/mb/socketa/a7n8x-d/overview.htm

"Serial ATA Technology

Serial ATA is the next generation ATA specification that provides scalable performance for today and tomorrow. With up to 150MB/s data transfer rate, Serial ATA is faster than current Parallel ATA, while providing 100% software compatibility."

Så du må ikke kjøpe en S-ata kontroller som hce antyder...

Edit: Har samme HK selv, kjører atm 5 P-ata disker (kontrollkort for P-ata diskene) og 1 S-ata disk, ingen i RAID. Det er bare å koble i, installere drivere så er det tut å kjør med din nye S-ata disk :p

Endret av t3p0s3
Lenke til kommentar

Ah, sorry, så "Deluxe" delen nå... Må slutte poste midt på natta :p

Ellers er alt slik som t3p0s3 sier, selv om du har en RAID kontroller trenger du ikke benytte RAID funksjonaliteten, gjør du ingenting vil den oppføre seg akkurat som en vanlig harddiskkontroller.

SATA diskene vil bli styrt av en egen kontroller som kan lese/skrive data opp til 150MBps, i motsettning til PATA diskene dine som maksinalt kan kjøre 133MBps på bussen. Uansett har ikke dette noe å si da diskene maksimalt dytter 70-80MBps over bussen hvis du har gode disker.

Men kjøp en SATA disk, så har du harddisk til din neste maskin om noen år.

PS! t3p0s3 så spesifiserte jeg at ASUS A7N8X ikke hadde SATA, så sa egentlig ikke noe galt ;) Bare unødvendig info.

Lenke til kommentar

Menneh, for S-ATA hd som ikke har de gamle molex kontaktene, noen som har samme h.k og som har vært gjennom det? Greit å vite før jeg kjøper S-ATA ettersom jeg kanskje må kjøpe adapter eller noe form for ny kort?

Mvh.

Kiu

Lenke til kommentar

Det komme litt ann på disken din, noen av SATA diskene har gammel molex i tillegg til sata-power. Men du bør nok sikre deg med en strømovergang.

Hvillken SATA disk er det du har i øyet? :) Du bør også se over bundelen med hovedkortet ditt, kan hende det fulgte med en slik overgang der.

Lenke til kommentar

Hadde tenkt meg på en Seagate, men den har da bare den nye typen av strømkontakt, vuderte derfor en WD pga kontakten :p Men jo mindre støy jo bedre, samtidig har jeg hørt at Seagates harddisker lager noe forferdelig knirke lyder, vurderer derfor et annen merke med lav støynivå, kommer ikke på merket akkurat nå.

En noen kan anbefale ut fra erfaring?

Vet noen hvor mye en sånn overgang koster?

Lenke til kommentar

Ikke gå for seagate pga. bråk! Det var de gamle pata diskene som var veldig støysvake, de nyere diskene deres er ikke noe spesielt :thumbdown:

WD derimot lager lite støy under load sammenligna med andre, men litt mer susing idle enn resten av diskene... men all min erfaring går mot at wd disker varer lengst og gir minst problemer :D Må nevnes at jeg kun har vært borti maxtor, seagate og wd så samsung kan jeg ikek uttale meg på, men samsungs s-ata disker har jo rykte på seg for å være svæært stille... Noen som har en samsung og wd og har sammenligna? :hmm:

Lenke til kommentar

Jo, det hadde vært fint om noen kunne dele erfaring mellom en hd fra WD og Samsun, ettersom hd fra WD både er rimeliere, ink. molex strømkontakt og ikke byr på mye problemer høres det ut som et fint kjøp? :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...