vegham Skrevet 10. juli 2004 Del Skrevet 10. juli 2004 Holder på å instalere xwindow server på serveren min. Men får d ikke heilt til. Trenger dette for eg må kjøre noen vindu baserte programmer. Etter eg har konfigruert alt i XFree86 skriver eg "startx" og den loader å alt sånt. Men på slutten får eg denne beskjeden: Fatal server error: No Screen Found ....og ingen vindu kommer opp. Har testet kdm, gdm, og xdm (Vist eg husker rett navn så ) og eg har testet alle mulige forsjellige greier i config fila (commad: dpkg-reconfigure xserver-xfree86) men ingenting hjelper. Er en gammel maskin på 333MHz med et ganske så nytt ATi Rage 128 Pro kort. Den virka med xwindow i mandrake, men d vil bare ikke virke i debian Ka skal eg gjøre for å få det til å virke i debian? Lenke til kommentar
Manuel Skrevet 10. juli 2004 Del Skrevet 10. juli 2004 Holder på å instalere xwindow server på serveren min. Men får d ikke heilt til. Trenger dette for eg må kjøre noen vindu baserte programmer. Etter eg har konfigruert alt i XFree86 skriver eg "startx" og den loader å alt sånt. Men på slutten får eg denne beskjeden: Fatal server error: No Screen Found ....og ingen vindu kommer opp. Har testet kdm, gdm, og xdm (Vist eg husker rett navn så ) og eg har testet alle mulige forsjellige greier i config fila (commad: dpkg-reconfigure xserver-xfree86) men ingenting hjelper. Er en gammel maskin på 333MHz med et ganske så nytt ATi Rage 128 Pro kort. Den virka med xwindow i mandrake, men d vil bare ikke virke i debian Ka skal eg gjøre for å få det til å virke i debian? Det er noe feil med konfigurasjonsfilen til Xfree86. "No screens found" sier ganske enkelt at det ikke finnes en samsvar mellom skjermnavn, navn på grafikkortet og "server"-seksjonen i XF86Config-filen. Prøv å kjør programmet xf86config for å sette opp konfigurasjonsfilen på nytt. Lenke til kommentar
vegham Skrevet 10. juli 2004 Forfatter Del Skrevet 10. juli 2004 Har konfigruert filen et par ganger nå, og testet. Men det hjelper ikke Får samma erroren enda: (EE) No devices detected. Fatal server error: no screens found Kansje eg konfigruerer feil? Lenke til kommentar
Manuel Skrevet 10. juli 2004 Del Skrevet 10. juli 2004 (endret) Har konfigruert filen et par ganger nå, og testet. Men det hjelper ikke Får samma erroren enda: (EE) No devices detected. Fatal server error: no screens found Kansje eg konfigruerer feil? Hvilken grafikkdriver bruker du? edit: jeg ser du har Ati Radeon; prøv å bruke vesa-driverne Endret 10. juli 2004 av Manuel Lenke til kommentar
vegham Skrevet 10. juli 2004 Forfatter Del Skrevet 10. juli 2004 bruker kdm, siden det funket i mandrake. Men har testet med alle sammen. I kdm får eg litt annen error: (EE) Screen(s) found, but none have a usable configuration. Fatal server error: no screens found Lenke til kommentar
Manuel Skrevet 10. juli 2004 Del Skrevet 10. juli 2004 bruker kdm, siden det funket i mandrake. Men har testet med alle sammen.I kdm får eg litt annen error: (EE) Screen(s) found, but none have a usable configuration. Fatal server error: no screens found Endrer ikke på noe. Det er ikke login-manageren som er problemet. X stopper pga. feilkonfigurering. Men prøv vesa-driveren du, og la xf86config sette opp filen for deg! Lenke til kommentar
Terrasque Skrevet 10. juli 2004 Del Skrevet 10. juli 2004 "Hjulet er og blir pungtert, uansett hvor mye jeg bytter ratt! Dette er merkelig" Lenke til kommentar
vegham Skrevet 11. juli 2004 Forfatter Del Skrevet 11. juli 2004 (endret) Nesten alt virker nå. Kommer inn der eg ser vindu, med login å sånt. Men når KDE Loader så kommer den ikke lengre enn til Mus og Tastatur selv om begge virker i vinduet. Og eg får denne erroeren: (EE) xf86OpenSerial: Cannot open device /dev/input/mice No such device. (EE) Generic Mouse: cannot open input device (EE) PreInit failed for input device "Generic Mouse" (II) XINPUT: Adding extended input device "Configured Mouse" (type: MOUSE) Tror det bare er dette som hindrer meg for å bruke xwindow nå... Edit: Får denne erroren selv om eg bruker /dev/psaux (som virker flott) Endret 11. juli 2004 av Wulong Lenke til kommentar
8483838383 Skrevet 11. juli 2004 Del Skrevet 11. juli 2004 skift /dev/input/mice til /dev/mouse da Lenke til kommentar
Terrasque Skrevet 11. juli 2004 Del Skrevet 11. juli 2004 først.. som bruker, har du read access til devicene? 2nd, du kan lett lage flere mouse input fields, og X vil bruke de den finner. Hint : cat <dev> (f.eks /dev/psaux ) er en fin måte å raskt teste om mouse input virker. Når du beveger musa skal mange rare tegn komme opp, avslutter med Ctrl-C Lenke til kommentar
vegham Skrevet 11. juli 2004 Forfatter Del Skrevet 11. juli 2004 Er en saftig nybegynner i dette vist dere ikke har sjønt det allerede. Skal prøve. Takk for all hjelpen Lenke til kommentar
vegham Skrevet 11. juli 2004 Forfatter Del Skrevet 11. juli 2004 Musa virker når eg skriver "cat /dev/psaux", men når eg bytter /dev/input/mice til /dev/mouse sier den: (EE) xf86OpenSerial: Cannot open device /dev/mouse No such file or directory. (EE) Generic Mouse: cannot open input device (EE) PreInit failed for input device "Generic Mouse" (II) XINPUT: Adding extended input device "Configured Mouse" (type: MOUSE) Testet med /dev/psaux på samma plass. Samma vilken eg bruker får eg erroren: Fatal server error: Caught signal 4. Server aborting Lenke til kommentar
Terrasque Skrevet 11. juli 2004 Del Skrevet 11. juli 2004 hvis musen virker når du skriver "cat /dev/psaux" så skriv inn /dev/psaux, ikke /dev/mouse. Lenke til kommentar
vegham Skrevet 11. juli 2004 Forfatter Del Skrevet 11. juli 2004 Eg har gjort det. Var det eg testa først, men det vil ikke virke. KDM Loader til mus og tastatur så detter den uti konsole igjen, står dette: (II) Keyboard "Generic Keyboard" handled by legacy driver (**) Configured Mouse: Protocol: "PS/2" (**) Configured Mouse: Core Pointer (==) Configured Mouse: Buttons: 3 (**) Configured Mouse: Emulate3Buttons, Emulate3Timeout: 50 (**) Configured Mouse: ZAxisMapping: buttons 4 and 5 (**) Generic Mouse: Protocol: "ImPS/2" (**) Generic Mouse: always reports core events (==) Generic Mouse: Buttons: 3 (**) Generic Mouse: Emulate3Buttons, Emulate3Timeout: 50 (**) Generic Mouse: ZAxisMapping: buttons 4 and 5 (II) XINPUT: Adding extended input device "Generic Mouse" (type: MOUSE) (II) XINPUT: Adding extended input device "Configured Mouse" (type: MOUSE) Could not init font path element unix/:7100, removing from list! Fatal server error: Caught signal 4. Server aborting (hentet fra nederste del av loadinga) Lenke til kommentar
Manuel Skrevet 11. juli 2004 Del Skrevet 11. juli 2004 Eg har gjort det. Var det eg testa først, men det vil ikke virke. KDM Loader til mus og tastatur så detter den uti konsole igjen, står dette: (II) Keyboard "Generic Keyboard" handled by legacy driver (**) Configured Mouse: Protocol: "PS/2" (**) Configured Mouse: Core Pointer (==) Configured Mouse: Buttons: 3 (**) Configured Mouse: Emulate3Buttons, Emulate3Timeout: 50 (**) Configured Mouse: ZAxisMapping: buttons 4 and 5 (**) Generic Mouse: Protocol: "ImPS/2" (**) Generic Mouse: always reports core events (==) Generic Mouse: Buttons: 3 (**) Generic Mouse: Emulate3Buttons, Emulate3Timeout: 50 (**) Generic Mouse: ZAxisMapping: buttons 4 and 5 (II) XINPUT: Adding extended input device "Generic Mouse" (type: MOUSE) (II) XINPUT: Adding extended input device "Configured Mouse" (type: MOUSE) Could not init font path element unix/:7100, removing from list! Fatal server error: Caught signal 4. Server aborting (hentet fra nederste del av loadinga) Hva slags mus er det du har? Post innholdet i seksjonen "pointer" i XF86Config! Meldingen om manglende font er ikke kritisk, og vil ikke hindre x serveren i å starte. Lenke til kommentar
drall Skrevet 11. juli 2004 Del Skrevet 11. juli 2004 (endret) *midlertidig slettet* Endret 11. juli 2004 av drall Lenke til kommentar
vegham Skrevet 11. juli 2004 Forfatter Del Skrevet 11. juli 2004 (endret) Har en vanlig Logitech kule mus med scroll. Fant ingen Section "Pointer", men det er vell dette du skulle se? Section "InputDevice" Identifier "Configured Mouse" Driver "mouse" Option "CorePointer" Option "Device" "/dev/psaux" Option "Protocol" "PS/2" Option "Emulate3Buttons" "true" Option "ZAxisMapping" "4 5" EndSection Section "InputDevice" Identifier "Generic Mouse" Driver "mouse" Option "SendCoreEvents" "true" Option "Device" "/dev/psaux" Option "Protocol" "ImPS/2" Option "Emulate3Buttons" "true" Option "ZAxisMapping" "4 5" EndSection Med dette gjør musa utslag på /cat/psaux, men den virker ikke rett i xwindow. Vist eg har desse instillingene: Section "InputDevice" Identifier "Configured Mouse" Driver "mouse" Option "CorePointer" Option "Device" "/dev/psaux" Option "Protocol" "PS/2" Option "Emulate3Buttons" "true" Option "ZAxisMapping" "4 5" EndSection Section "InputDevice" Identifier "Generic Mouse" Driver "mouse" Option "SendCoreEvents" "true" Option "Device" "/dev/input/mice" Option "Protocol" "ImPS/2" Option "Emulate3Buttons" "true" Option "ZAxisMapping" "4 5" EndSection Da virker musa som den skal, men eg detter ut igjen pga. error tror eg: (EE) xf86OpenSerial: Cannot open device /dev/input/mice No such device. Endret 11. juli 2004 av Wulong Lenke til kommentar
Manuel Skrevet 11. juli 2004 Del Skrevet 11. juli 2004 Har en vanlig Logitech kule mus med scroll. Fant ingen Section "Pointer", men det er vell dette du skulle se? Section "InputDevice" Identifier "Configured Mouse" Driver "mouse" Option "CorePointer" Option "Device" "/dev/psaux" Option "Protocol" "PS/2" Option "Emulate3Buttons" "true" Option "ZAxisMapping" "4 5" EndSection Section "InputDevice" Identifier "Generic Mouse" Driver "mouse" Option "SendCoreEvents" "true" Option "Device" "/dev/psaux" Option "Protocol" "ImPS/2" Option "Emulate3Buttons" "true" Option "ZAxisMapping" "4 5" EndSection Med dette gjør musa utslag på /cat/psaux, men den virker ikke rett i xwindow. Vist eg har desse instillingene: Section "InputDevice" Identifier "Configured Mouse" Driver "mouse" Option "CorePointer" Option "Device" "/dev/psaux" Option "Protocol" "ExplorerPS/2" Option "Emulate3Buttons" "true" Option "ZAxisMapping" "4 5" EndSection Section "InputDevice" Identifier "Generic Mouse" Driver "mouse" Option "SendCoreEvents" "true" Option "Device" "/dev/input/mice" Option "Protocol" "ImPS/2" Option "Emulate3Buttons" "true" Option "ZAxisMapping" "4 5" EndSection Da virker musa som den skal, men eg detter ut igjen pga. error tror eg: (EE) xf86OpenSerial: Cannot open device /dev/input/mice No such device. Det vil si at du bruker PS2-porten?. Hva slags kernel bruker du? har du kompilert inn støtte for ps2-mus? Har du sjekket at /dev/input/mice finnes? Bruker du devfs? Har du prøvd å starte X som root? Lenke til kommentar
vegham Skrevet 11. juli 2004 Forfatter Del Skrevet 11. juli 2004 Ja, bruker PS2 porten. Tror ikke eg har kompilert for PS2 støtte, vet ikkje ka det vil si en gang Vet ikkje om eg bruker devfs fordi vet ikkje ka det er for noe og Ja, eg har brukt root hele veien. Lenke til kommentar
vegham Skrevet 11. juli 2004 Forfatter Del Skrevet 11. juli 2004 (endret) Ja, bruker PS2 porten. Tror ikke eg har kompilert for PS2 støtte, vet ikkje ka det vil si en gang Vet ikkje om eg bruker devfs fordi vet ikkje ka det er for noe og Ja, eg har brukt root hele veien. Edit: Serverne Lagger, derfor har det blitt dobbelt postet Endret 11. juli 2004 av Wulong Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå