Gå til innhold

Hvorfor er mange amerikanere så patriotiske?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Amerikanere er patriotiske fordi de har grunn til å være stolt av landet sitt. Amerikas forente stater var det første landet som ble grunnlagt på vestens verdier: fornuft, egoisme, menneskerettigheter, frihet og kapitalisme.

I en verden der konsensusen om kulturrelativismen og subjektivismen er unison, der det sosialistiske Europa forenes med sine muslimske venner i hatet mot vestens verdier, står De forente stater omtrent alene i kampen for disse verdiene, for den vestlige sivilisasjon, mot islams barbari. Dette fordi amerikanerne, i motsetning til det sosialistiske Europa, innser at krigen mot fundamentalistisk islam primært er en krig om ideer, og følgelig ikke kan vinnes uten en moralsk overbevisning om at den vestlige sivilisasjon er verdt å bevare; at den vestlige sivilisasjon er bedre enn det islamske barbari; at fornuft, egoisme, frihet, menneskerettigheter og kapitalisme er bedre enn tro, offermoral, tvang, undertrykkelse og sosialistisk eller islamistisk diktatur.

Krigen mot nasjonalsosialisme ble vunnet fordi vesten hadde en moralsk overbevisning om at den vestlige sivilisasjon var verdt å bevare. I dag er denne overbevisningen borte i Europa; i relativismens tegn hevder venstresiden at alle kulturer er like gode, at ingen har mer rett enn andre, at tvang er like bra som frihet, at tro er like bra fornuft, at undertrykkelse er like bra som individets ukrenkelige rettigheter. Å hevde noe annet er intolerant, etnosentrisk og rasistisk. George Orwells skrekkscenario har blitt til virkelighet.

Klag ikke på amerikanernes patriotisme — klag heller på europeernes manglende sådanne.

Som sagt. Lettere å forsvare. Vanskeligere å forklare.

Lenke til kommentar
Nice trolling seixon, du glemte at han nevnte "God bless America", det ER faktisk skremmende, hvorfor trenger de det når de er så vellykkede?

Og hvorfor tror de at gud skal ta bedre vare på dem enn andre?

Hva skjer når et folk tror de er litt nærmere gud enn de andre?

Hvis jeg ikke tar helt feil så legger amerikanere flest like mye gudstro i utrykket "God bless" som nordmenn legger i "Herregud!"

Lenke til kommentar
Gjest medlem-23990
Hvis jeg ikke tar helt feil så legger amerikanere flest like mye gudstro i utrykket "God bless" som nordmenn legger i "Herregud!"

:yes:

Det er som om man skulle pasta at 95% av nordmenn faktisk er "kristne". :!:

Lenke til kommentar

:!: haha det stemmer det. alle i usa sier "god bless" og de selv tenker like lite på det som når vi sier "hadet=ha det (??)" :!:

get it?

Lenke til kommentar

Ja okay........... Jeg tror ikke Amerikanere tror de er noe bedre enn andre. Ihvertfall ikke det inntrykket jeg har fått av de når jeg har vært der. Hvis det er noen som er sånn så er det oss. Vi Nordmenn tror stort sett at vi er verdensmester i alt, å bedre enn alle andre. Ihvertfall min oppfatning.

Endret av JimRamse
Lenke til kommentar
Ja okay........... Jeg tror ikke Amerikanere tror de er noe bedre enn andre. Ihvertfall ikke det inntrykket jeg har fått av de når jeg har vært der. Hvis det er noen som er sånn så er det oss. Vi Nordmenn tror stort sett at vi er verdensmester i alt, å bedre enn alle andre. Ihvertfall min oppfatning.

ok, la meg omformulere mitt innlegg...

Bush tror han er guds høyrehånd :yes:

Lenke til kommentar
:w00t: Pelsjakob! :thumbup:

Du er helt sjef! Velformulert og riktig innlegg!

Takk for det.

Bli politiker og lær europa det du vet!  :whistle:

Jeg jobber med saken. ;)

Hva skal vi gjøre med islam? :hmm:

Islam må bekjempes på samme måte som kommunismen og nasjonalsosialismen, det vil si både på det ideologiske og militære plan. Utfordringen ligger på det ideologiske planet. Militært er vesten overlegen, men vi (les: venstresiden) mangler en moralsk overbevisning om at den vestlige sivilisasjon er verdt å kjempe for.

Lenke til kommentar
Ja, vestlige land er jo svært plaget av terroristangrep fra kristne, jøder og hinduer. :roll:

Ja, levestandarden vår er jo så dårlig og vi har jo så lite mat og så mange bekymringer.

Uansett så putter jeg alle som er med i den totalitære religionen (kristendom/islam/jødedom) i samme bås. Buddhisme er noenlunde ok, har ikke helt sansen for hinduisme.

Og hvorfor er kristendom så mye bedre bare fordi den vestlige verden ikke er plaget (like mye) av terroristangrep som muslimske land?

Lenke til kommentar
Ja, vestlige land er jo svært plaget av terroristangrep fra kristne, jøder og hinduer.  :roll:

Ja, levestandarden vår er jo så dårlig og vi har jo så lite mat og så mange bekymringer.

Dersom lav levestandard er årsaken til terrorisme, hvorfor er det da terrorisme i Israel, som har den høyeste levestandarden i Midtøsten, men ikke i islamistiske teokratier? Islam er årsaken til terrorisme, ikke lav levestandard.

Uansett så putter jeg alle som er med i den totalitære religionen (kristendom/islam/jødedom) i samme bås.

Som jeg har skrevet endel om i tråden Carl I. Hagen angriper islam, skiller islam seg fra kristendom (og jødedom) ved at islam er fundamentalistisk og totalitær i sin natur, mens i kristendom og jødedom er også liberale tolkninger mulig.

Og hvorfor er kristendom så mye bedre bare fordi den vestlige verden ikke er plaget (like mye) av terroristangrep som muslimske land?

Kristendom er bedre enn islam fordi kristendommen tillater religion og fornuft å ko-eksistere. En kristen kan se på religion som en personlig sak; han kan skille mellom religion og politikk. Det kan ikke en muslim.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...