Gå til innhold

exilim eller ixus?

Anbefalte innlegg

Har tenkt meg et lite kompakt kamera til en ikke altfor høy pris. Jeg har for det meste tenkt til å la bildene være på pc'en, trenger derfor ikke ha et kamera med "super" bildekvalitet. Så først litt på Exilim serien, og så mest på z30 og z40. Har maks tenkt til å bruke 3300kr.

Men så kom jeg til å se på noen Ixus kameraer, og de er jo ikke altfor mye større, og det virker som, etter det jeg har lest, at de har noe bedre billedkvalitet. Men siden jeg ikke treng det beste er jeg noe usikker.

Er det noen som har noen erfaringer om noen av disse kameraene som vil dele sine synspunkter?

Det jeg er mest opptatt av er: størrelse, brukervennlighet, kvalitet (selve kameraet, ikke nødvendigvis bildekvalitet), bildekvalitet - i prioritert rekkefølge. og pris er også essensielt. For min del er det bare å komme med forslag til andre typer kameraer som kan passe. På forhånd takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Størrelse : Casio

Brukervennlighet : Så godt som likt

Byggekvalitet : Canon

Bildekvalitet : Canon

Andre ting man kan se på :

Autofokus : Casio

Batterilevetid : Casio

Ekstrafunksjoner : Usikker

Tilkoblingsmuligheter : Canon (tv-ut, noe Casio manger).

Design : Canon (min mening).

Ettersom bildekvaliteten er såpass god på Canon, ville jeg valgt det selv om Casio er bedre på f.eks autofokus og batterilevetid. Hva du velger, kommer ann på hva du prioriterer.

Men hvis størrelse er viktigst, vil jeg anbefale deg å kikke på Pentax Optio S / Optio S4 / Optio S4i. I bunn og grunn samme kamera som Casio sitt, med samme optikk (laget av Pentax) og en del av den samme innmaten. Skjermen er mindre, men mye skarpere og bedre å bruke. Den er mindre enn Casio sitt kamera, og har tv-ut, noe Casio av en eller annen merkelig grunn har utelatt. Synes også designet på Optio kameraene er bedre. Du slipper også å måtte bruke en dockingstasjon samme hva du skal gjøre (en ulempe, tro meg... har du prøvd dockingstasjon så vet du hva jeg prater om), du kan lade ett evt. ekstrabatteri mens du bruker det andre pga. ekstern lader (går ikke på Casio) og Pentax har fått skryt for bedre autofokusfunksjon enn Casio.

Lenke til kommentar

canon har jo elendig brukervennelighet da- å sammenligne canon med casio på det området er helt på jordet.

ofte når jeg skal få frem et poeng med noen kunder så ber jeg kundene skru på kameraene, faktisk mange som ikke finner ON/OFF knappen på canon.. hvis du kaller det brukervennelighet så går du på en annen planet enn det jeg gjør.

Lenke til kommentar

Det å finne on-off knappen kan kanskje være enklere med Casio, men har ikke hatt noen kunder som synes Canon er vanskelig å bruke. Blir man fortalt én gang hvor on-off knappen er, så husker man det. Den er på toppen av kameraet, og det står on-off på den (hvis det er vrient, så vet ikke jeg), men den er kanskje mindre enn Casio sin on-off, så man ikke skal få slått det på eller av ved en feiltakelse.

Skal man ta bilder så er det jo bare å slå på og deretter trykke på utløseren. Func knappen på Canon er en veldig enkel måte å få frem de mest brukte funksjonene, og setter du det på manuell, får du flere funksjoner her. Alle jeg snakker med, synes den knappen er genial. Skal man gjøre noen mer avanserte innstillinger i kameraet, som å formatere kortet, stille dato og tid og sånt, så bruker man menyen... med norsk tekst, og symboler som er lettfattelige for de aller fleste.

For å se på bildene etter man har tatt de, i lengre tid enn man ser de etter bildet er tatt (kan enkelt velges selv), så velger man bare play-tegnet (standard pil som på VHS, kassettspillere, DVD spillere og alt annet med play funksjon) for å se på bildet, og bla seg gjennom bildene med piltastene, zoome inn med zoomknappen, eller zoome ut for å få thumbnails og flytte seg rundt blant de med piltastene.

Så hva som er så vanskelig med å bruke f.eks Ixus serien, skjønner jeg ikke, men mulig Casio er enda enklere. Uansett... kjøper man seg ett kamera, så lærer man seg å bruke det fort uansett, og når Ixus i utgangspunktet er så lett å bruke, så bør ikke det at Casio er enda litt enklere være utslagsgivende.

Lenke til kommentar

nja, det er bare noe med hele knappe layout'en til canon som ikke innbyr til brukervennlighet. Hvis du jobber i den dedikert fotobutikk så har du nok en litt annen kundegruppe enn det jeg har, som jobber i stor kjede- det kan nok forklare forskjellen mellom våre oppfatninger ang brukervennlighet.

Lenke til kommentar
nja, det er bare noe med hele knappe layout'en til canon som ikke innbyr til brukervennlighet. Hvis du jobber i den dedikert fotobutikk så har du nok en litt annen kundegruppe enn det jeg har, som jobber i stor kjede- det kan nok forklare forskjellen mellom våre oppfatninger ang brukervennlighet.

Klart, selv om vi også får inn mange "low-end users" for å kalle de det på grunn av gode priser (spesialiserte fotobutikker er stort sett ikke dyrere enn kjeder, selv om mange virker å tro det). Men man har så klart en annen oppfatning om man stort sett jobber med en annen kundegruppe. Pointet mitt er at Canon ikke er noe vanskeligere å bruke, om man leser bruksanvisningen, noe man uansett må gjøre, uavhengig av om man kjøper Exilim eller Ixus, om man er en begynner med kamera.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...