Gå til innhold

To windows'er, får ikke velge.


Anbefalte innlegg

Hallo

 

Jeg har en windows på c:\ og en på e:\. Det er en boot.ini fil på begge hd'ne.

Når jeg starter opp får jeg ikke velge hvilken jeg skal bruke.

Den jeg vil ha er den på E:\.

Hvis jeg formaterer den på c:\ vil jeg få boot da? eller må boot.ini ligge på c:\?

 

Edit: fjerna windowsen på c:/ nå. Nå får jeg bare gått inn i windows hvis jeg bare har i e:\ (raptor'n)

Noen muligheter for meg utenom og legge inn winxp på nytt?

Endret av EDB
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du roter mye, og jeg skjønner egentlig ikke helt opplegget ditt, men hvis du har kun planer om å få windows til å starte, så gjør du følgende:

 

Sett i windows CD'en, og start Recovery console. Logg på den windows installasjonen du skal fikse, og skriv kommandoen FIXBOOT. Dette skal fikse bootloaderen, og legge til begge windows'ene.

 

Du kan jo selvsagt også redigere boot.ini manuelt, men hvis du sier du har på begge partisjonene, er jo en av dem ikke i bruk. Du må da først finne ut hvilken partisjon bootloaderen er installert på. Deretter er det bare å endre boot.ini på den partisjonen.

 

Edit: Hvis dette er to forskjellige harddisker (C:\ og E:\) og du sier den starter den riktige windowsen når du bare har i E:\ disken, så er det vel mulig å gå inn i BIOS og endre "boot device" til den riktige harddisken.

Endret av GeeZuZz
Lenke til kommentar
Edit: fjerna windowsen på c:/ nå. Nå får jeg bare gått inn i windows hvis jeg bare har i e:\ (raptor'n)

Noen muligheter for meg utenom og legge inn winxp på nytt?

Vanskelig å skjønne helt hva du mener.

 

Du hadde to windows instalasjoner, når du fjernet en(c:), må du nødvendigvis ha den andre(e:) i maskinen for å komme inn i windows. Uten en windows instalasjon kommer du selvsagt ikke inn i windows.

 

Den jeg vil ha er den på E:\.

 

Du har jo fått til det du ønsket, å boote med e:, så hva er egentlig problemet?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...