mack_ Skrevet 9. juli 2004 Del Skrevet 9. juli 2004 Samsung SGH-x450 Vær så snill og ikke spam denne topicen, men kom gjerne med spørsmål angående mobilen og min lille test! Om testen: Dette er ingen komplett test da jeg ikke har hatt mobilen i mer enn ett døgn, og mangler også en del punkter. Jeg er ikke flink til å teste om talekvaliteten på telefoner er god, men det jeg kan si er at med x450 blir man hørt når man snakker, og hører også den i den andre enden! Om mobilen: Dette er Samsungs nye klapptelefon rettet mot ungdommen og low-end markedet. Den er svært billig, og bør være et alternativ for dere som vil ha en enkel mobil. Førsteinntrykk 1: Før jeg skrudde på telefonen: Da jeg rev opp pakken fra Tele2 var jeg meget spent på den lille saken jeg visste lå et sted der inne. Det første jeg møtte var et brutt segl på pakken, men etter litt sjekking inni pakka fant jeg ut at alt som skulle være der var der, så jeg stappa den i laderen i bunnen av telefonen og smukka så laderen i støpselet. Jeg tok en litt nærmere titt på saken mens den sto i laderen, og det første som slo meg var hvor liten den egentlig var (jeg er vant til p800 og t610). Jeg åpnet den også mens den sto der, og da slo alle Samsungs velkjente lys seg på, og telefonens indre slo mot meg som et glorete juletre. Som dere fleste vet x450 Samsungs (og markedets?) billigste klapptelefon, noe den også bærer synlig preg av. For det første mangler den ytre skjerm, og der disse vanligvis er på slike telefoner er det på x450 et svart merke med sølvinnskript: SAMSUNG. Ganske heftig om jeg selv må si det! Førsteinntrykk 2: Etter å ha skrudd på telefonen for første gang: Det første som møter meg er noen polyfoniske toner for å vise at telefonen er påskrudd. Videre legger jeg merke til nettindikatoren; lyset oppe til høyre for tastene (vises også når lokket er igjen). Den blinker i grønt, og gir et ”fjortissaktig” inntrykk. Menyene ser enkle og greie ut, selv om de ikke er altfor innholdsrike (noe jeg også forventet). Førsteinntrykket av mobilen er meget bra! Bundle: Bundelen er svært tynn. Når det heftigste i bundelen er at manualen kommer både i svensk, norsk, finsk og dansk versjon sier det kanskje sitt... Dette er med: Selve telefonen, et stykk batteri , lader, manual. Kort sagt: meget tynn bundle. Design: Kan sies med sju bokstaver: V A K K E R T. Jeg har aldri hatt kamskjell før, og hvis det sto kun på design ville jeg aldri hatt en "vanlig" mobil flere ganger. x450 er meget pen utenpå, og hadde det ikke vært for det etter min mening fæle lyset på knappene , hadde dette vært den klart lekreste mobilen jeg noen gang har sett. Jeg liker personlig Samsungs design, det er stilrent i sølv, og med fine buede linjer. En antenne er også på plass, og det gjør etter min mening mobilen bare enda mer sjarmerende å se på. Vektfordelingen er fin, men som de fleste kamskjellstelefoner har også x450 en litt for tung "skjermdel" til at mobilen skal være helt super å holde i mens man skriver. Øverst på tastsettet finner man de velkjente styreknappene til Samsung med i'en i midten. Til høyre og venstre for disse sitter to softknapper og et grønt og et rødt rør (også av-/på-knapp) på henholdsvis venstre og høyre side. Under styreknappene ligger c-knappen. Skjermen er stor og fin, og ligger plasser en snau centimeter under høyttaleren. Som tidligere nevnt er det ingen ytre skjerm på x450, men dette bør for all del ikke skremme dere moteløver der ute! Meny: Trykker man på venstre softknapp kommer man inn i menyen, og det første man kommer til der er Tekstmelding. Videre har vi MMS-melding, Samtaleinfo, Lydinnstilling, Telefoninnstilling, Planlegger, Nettverk, Spill og WAP. Noe litt kritikkverdig i menyen er at den ikke er oversatt til norsk særlig godt: det står bla "Lyd innstilling" og "Telefon innstilling". Kall det gjerne pirking fra min side, jeg for min del kaller sånt slurv. Spesifikasjoner: Her er en kort liste over telefonens spesifikasjoner: Fysiske mål i cm: 8,3 x 4,7 x 2,1 Vekt: 79 gram UFB-skjerm på 160 x 128 piksler og 65 536 farger trippelband (GSM 900/1800/1900) WAP GPRS klasse 8 (4RX + 1TX) MMS SMS Java 700kB for MMS/bilder/lyder 512kB for spill Funksjoner: Og her er en kort liste over dens funksjoner: Kalender, alarm, talememo, vibrasjon, ringeprofiler, ringegrupper, flere nummer per kontakt, t9, samtaleliste (20 siste), kalkulator, valutakalkulator, 1000 nummer, 200 sms, verdensklokke, sikkerhetsnivåer for bilder/sms osv på mobilen (med passord). Skjerm: Billigtelefon sa du? –Ja, men hvis du kun hadde sett skjermen hadde du blitt overrasket over kvaliteten! Dette er noe Samsung generelt er flinke til, og viser dette ved å sette inn en såpass god skjerm i en slik telefon. Skjermen virker også god i sollys, selv om den er av typen UFB. Kvalitet: Jeg kan ikke si særlig mye om kvaliteten på telefonen enda, for jeg har tross alt hatt den i et døgn. Men her er det jeg kan si allerede nå: dessverre ser også prisen ut til å gå ut over kvaliteten, da flippen allerede etter 6 timer er noe slarkete (den kan skyves en millimeter til siden i lukket tilstand). Dette synes jeg ikke burde vært tilfelle selv på en såpass billig telefon! Batterikvaliteten er uviss, men det ble brukt opp på ca 8 timers rimelig heftig bruk + 6 timers standby (i natt). Kan komme tilbake og si mer på dette punktet etter jeg kommer hjem fra ferie. Helhetsinntrykk: SGH-x450 er Samsungs billigste klapptelefon og retter seg etter min mening mest mot ungdommen, og folk som ikke er villige til å svi av altfor mange lapper på en mobil. Den har flere gode funksjoner, men mangler IR og ytre skjerm. Jeg vil kalle den en ungdomsmobbil pga flere gimmicks som nettindikator med 7 ulike farger og utrolig mange ulike toner til ditt og datt. Jeg er ikke sikker på hvor god kvaliteten er, men for bruket jeg skal ha den til (ha med på stranda/trening osv) tror jeg den passer. Bør jeg kjøpe telefonen? Businessmannen: NEI. Middelklassemannen: Tja. Moteløven som ikke bryr seg om mange funksjoner: Ja. Ungdommen: Ja, x450 bør vurderes. Lenke til kommentar
MortenS Skrevet 23. september 2004 Del Skrevet 23. september 2004 Dama har Samsung SGH X450 og hun lurer på hvorfor ikke sendte meldinger lagres på telefonen... Noen som kjenner innstillinger eller fiks for dette? Lenke til kommentar
Desdichado Skrevet 24. september 2004 Del Skrevet 24. september 2004 Jeg får selv same telefon i dag. Jeg er ikke typen som trenger kamera eller andre duppeditter, så jeg tror nok denne kommer til å passe meg bra. Litt skuffende hvis det viser seg at kvaliteten har gått ned pga. lav pris (tenker da på slerk i flippen). En skulle jo tro det i utgangspunktet ble rimeligere å produsere en telefon med mindre "extra" utstyr kontra en med. Burde ikke være noen forskjell på dyrere utgaver i den forstand. Du nevner mangelen på IR, men kan man da koble den til en pc med pc kabel? Hvordan er mulighetene for handsfri (tenker da på størrelsen på mini-jack pluggen etc)? Ellers en flott, lettlest og forståelig test. Lenke til kommentar
mack_ Skrevet 24. september 2004 Forfatter Del Skrevet 24. september 2004 Dama har Samsung SGH X450 og hun lurer på hvorfor ikke sendte meldinger lagres på telefonen... Noen som kjenner innstillinger eller fiks for dette? Tviler på det. Ergres over dette jeg også! Du nevner mangelen på IR, men kan man da koble den til en pc med pc kabel? Hvordan er mulighetene for handsfri (tenker da på størrelsen på mini-jack pluggen etc)? Det finnes pc-kabel ja (rimelig sikker på det). Handsfri utgangen er liten minijack (1,5 mm med andre ord) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå