Gå til innhold

Det Store Skjerm-dilemmaet!

Anbefalte innlegg

Hei, hei folkens. Jeg har lest endel på hardware.no om lcd skjermer (endel gode artikler av Øyvind Dahle bl.a.), og jeg har endelig bestemt meg for å gå til anskaffelse av en, eller kanskje to?

Jeg lurer på endel både angående størrelse, og hvorvidt to stykker vil være noe vits for meg, med mitt bruk. Derfor skriver jeg nedenfor hva den skal brukes til, og deretter hva/hvilke skjermer jeg har tenkt på, så håper jeg at noen av dere som kan litt om det her kan hjelpe meg å gjøre et godt valg.

Dette skal de(n) brukes til:

Det jeg hovedsaklig gjør på pcen er arbeid innen grafisk industri. Dvs grafisk design, foto-redigering, 3d studio max, tegning(wacom) og endel video-redigering. I TILLEGG hender det også at jeg spiller litt, i perioder ganske mye, så skjermen(e) kan ikke være helt ubrukelig på dette heller. Jeg overlever allikevel litt etterslep. Så som sagt, det viktigste for meg er vel antakeligvis god fargebalanse, god kontrast, og forøvrig også snasent utseende :p Jeg bruker datamaskinen såpass mye ifht jobb, at dette er en investering jeg gjerne legger litt penger i, da det betyr veldig mye å ha gode skjermer. Jeg har by the way gått til innkjøp av et 6800 Ultra med 2*DVI :D slik at jeg får kjørt DVI på begge skjermene.

Dette tenker jeg å kjøpe:

Her er det første dilemmaet. I utgangspunktet sikter jeg på to stk 19", men har da noen spørsmål. Jeg vet jo at alle 17" og 19" har samme native oppløsning. I teorien vil da det eneste jeg får ut av 19" et litt større bilde, som er et godt pluss i tv/dvd titting, og tegning. Er det noen flere store fordeler?

Min opprinnelige plan, hvis det høres fornuftig ut, er å kjøpe 2 stk BenQ FP991. Jeg har hørt disse skal være gode?

Så kommer det neste store spørsmålet.. Hvor stor fordel er det å ha dual(to skjermer)? Jeg ser for meg, at min jobbing vil kunne effektiviseres ganske kraftig med to skjermer, spesiellt når det gjelder video-redigering og webdesign/flash etc. Dere som har erfaring med dette, er det veldig effektivt? Hvis svaret er ja, lurer jeg da også på om to stk 19" kan bli for stort, slik at man må bevege hodet mye osv? Er det bedre med en 19" og en 17", eller to 17"?

Jeg trenger noen flere råd :p Er det noen andre 19" som kan egne seg bedre enn BenQ FP991? Eller er det noen 17" som egner seg enda bedre? For meg er det også viktig at skjermen er slank, tynne kanter, og gode justeringsmuligheter (pivot er kjekt).

Blir veldig glad om noen kan hjelpe meg med dette!

Mvh Sindre

Endret av You&Me
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du er tydeligvis ute etter en proffesjonell skjerm. Jeg leste i dag en test her på hw.no av en NEC 20". Jeg falt pladask for den skjermen! :yes: Her er testen. Siden du er villig til å legge en del penger i skjerm anbefaler jeg denne.

1) Den har høy oppløsning (1600x1200) fordelt på 20 tommer så du får plass å arbeide på :)

2) Den har lav "ms" så den er fin å spille på.

3) Utmerket til film.

Nå er det ikke til å legge under en stein at jeg er NEC fan, men men. Hadde jeg hatt 14000 kroner i hendene nå hadde jeg bestillt den på dagen!

Lenke til kommentar
Du er tydeligvis ute etter en proffesjonell skjerm. Jeg leste i dag en test her på hw.no av en NEC 20". Jeg falt pladask for den skjermen!  :yes:  Her er testen. Siden du er villig til å legge en del penger i skjerm anbefaler jeg denne.

1) Den har høy oppløsning (1600x1200) fordelt på 20 tommer så du får plass å arbeide på  :)

2) Den har lav "ms" så den er fin å spille på.

3) Utmerket til film.

Nå er det ikke til å legge under en stein at jeg er NEC fan, men men. Hadde jeg hatt 14000 kroner i hendene nå hadde jeg bestillt den på dagen!

Må si meg enig.

Men hvordan i helsike blir man NEC fan? Eller fan av et hvilket som helst annet hw merke?? :hmm:

Endret av C4STOR
Lenke til kommentar

Hei You&Me

Tar det enkleste først:

DUAL skjermer.

Dette gir deg mye bedre arbeidsbord og vil effektivisere en del av arbeidet ditt. Dette er en vanesak, men hvis man en gang begynner med DUAL er det vanskelig å gå til tilbake til en skjerm.

Så valg av skjerm:

Som de to andre skriver høres det ut for meg at du trenger en profesjonell skjerm...

I 19" segmentet bør du kanskje vurdere EIZO L795 (ligger under tester her på hw, men dog noe dyr). Eizo kommer også med noen nye modeller om 2-3 uker. Vi slipper en test av den rimligste i neste uke L768 (første sted i verden med test av denne).

I 19" har også NEC sluppet en ny serier 1960 NXi. Den burde også vurderes.

Men som de to andre har påpekt. Det er mye mer snacks i 20" markedet. "080 ux+ er jo en juvel....

Nå vet jeg at NEC skal justere prisene sine i Juli, og sjansen for at prisen synker litt på 2080 ux+ er jo definitivt tilstede...

Men dette har du ikke hørt fra meg :whistle:

Lenke til kommentar

Takker for hjelp! Jeg skal utsette kjøpet til sent august nå, så da har je glitt tid til å bestemme meg. Ser poenget med 20"/21", pga høy oppløsning, men jeg tror faktisk jeg vil få en bedre workflow med dual 17"/19". Skal se litt på det jeg. Har også hørt at disse Eizo-skjermene er gode, men pokker så stygge de er(?)

Det eneste andre som er kjedelig med 20" er jo at spill og alt helst bør kjøre 1600x1200, noe som kan være litt vanskelig å dra :)

Som sagt, jeg skal vente litt. Se ann de kommende anmeldelsene på HW.no osv.

Takk for hjepen uansett!

Lenke til kommentar

Skulle ønske alle presterte et like godt og opplysende førsteinnlegg som deg :love:

Da du ser ut til å ha endt opp på 19" som foretrukken størrelse kan jeg bare si meg helt enig i at Eizo-skjermene Øivind nevner er å foretrekke, i alle fall av de jeg har sett på. Jeg skal ta ett lite forbeholdd, og det er at jeg ikke har pakket opp NEC 1960NXi enda :) Bare for å drepe en eventuell tvil så kan jeg nevne at de aller fleste 17" skjermer er basert på TN-paneler, som gir en mye dårligere fargesprut enn VA- og IPS-paneler, som gjerne brukes til 19"

Da du foreløpig har god tid til å fatte en beslutning råder jeg deg til å studere testene av Eizo-skjermene og begi deg ut i verden for å lese mer, og sammenligne hva andre sier om lignede skjermer.

Lenke til kommentar

Et lite spørsmål til enden eller ovind_dahle. Er disse Eizo 19" veldig mye bedre enn BenQ FP991? Er kanskje et dumt spørsmål, men jeg har forelsket meg litt i den (av en eller annen rar grunn) og håper dere kan svare på hvorvidt jeg virkelig heller bør rette blikket mot nye/andre skjermer (som Eizo). Får jeg høre det av noen som kan litt om det så klarer jeg sikkert å gi slipp på tanken om to BenQ FP991 :p

Et annet spørsmål, som jeg håper dere kan svare på. Vet dere om BenQ snart vil gi ut nye 19"? Da for eksempel en etterfølger til FP991/FP992?

Og det aller siste nå :), dere som har hatt denne Eizo skjermen inne til test. Er det bare jeg som syns den ser litt stygg og klumpete ut? Er den egentlig ganske elegant?

Lenke til kommentar

Jeg for min del syns Eizo har pene skjermer. Når det gjelder eizo vs benq er vel det som å sammenligne en ferrari med en trehjulssykkel.

Nye L768 har 1000:1 i komtrast, og har løsninger benq ennå har på tegnebordet.

det kommer en test av denne skjermen om tre - fire dager.

om Benq vil gi ut nyere 19" : ja garantert, men når vet ikke jeg...

ikke missforstå, Benq er ikke dårlig. De er bare ikke like bra som Eizo ....

Lenke til kommentar

Ojoj, her er det jo kjempeservice, svar på noen minutter! Tusen hjertelig takk.

Fint med din ganske skarpe og sikre sammenlikning, det var ikke mer som skulle til for å få den FP991 lysten ut av hodet :)

EDIT: Jeg har jo faktisk ikke tatt meg tid til å lese hele anmeldelsen før nå, og jeg må si jeg er overbevist. Etter å ha studert bildene så ser den faktisk ganske så elegant ut også, tror jeg hadde hengt meg litt opp i den kantede baksiden.

Er nok veldig trolig at jeg i slutten av august sitter med to Eizo 19" og en gaaanske mye tynnere lommebok :D

Endret av You&Me
Lenke til kommentar

Hei igjen! Leste nettopp den nye Eizo-testen din Øivind(like god som alltid) og ble ganske imponert over skjermen. Den var enda penere enn L795 (pga mindre siderammer) og er jo endel billigere.

Er det lik at Eizo kommer med en oppgradering av L795 også? (Hørt noe om L785/L788 eller noe). Isåfall, vil dere anmelde den?

Nå står valget mellom denne du testet, eller oppgraderingen av L795 (som vel vil ligge noen høvdinger høyere i pris).

Endret av You&Me
Lenke til kommentar

L795 er noget bedre enn denne L768

Men den koster nok 2-3k mere og da...

Den andre skjermen Eizo kommer med heter L788 og legger seg i sjiktet til L795 prismessig....

L788 vet jeg faktisk ikke om jeg eller andre får inn. Setter enden på saken. Han er en blodhund på slike saker....

Lenke til kommentar

Haha, dere er jo altfor hjelpsomme da :-)

Lest litt nå, og den eneste virkelige forskjellen jeg kan se er at L788 kommer med to stykk DVI kontakter.

Jeg vil vel forsåvidt tro at den også kanskje har "bedre fargesprut" enn L768, kanskje på samme nivå som L795. L795 ser jo på papiret mindre imponerende ut enn L768.

Edit: Så i linken til enden at L768 skal ha to stk DVI den og.

Endret av You&Me
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...