Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

[NGT] Flere faste IP-adresser

Anbefalte innlegg

Hvem her ville kjøpt seg flere faste (eller dynamiske) IP-adresser fra NextGenTel hvis de tilbød det til privatkunder?
Per dags dato tilbyr de kun 1 fast ip-adresse, med eller uten NAT i router (4 adresser i /30 subnett = adsl-modemets tradisjonelle router-funksjon slås av, og modemet er bare et adsl modem)

Jeg ville kjøpt 7-8 hvis de var billige nok.

Så var det regnskapet:
Per dags dato, hvis du vil ha fler enn 1 fast ip fra NGT, må du ha bedriftsabonement. Som privatperson blir dette ca. dobbelt så dyrt som med privat-abonement. Dermed er det uhørt å bytte, og dermed får en ikke tilgang til flere faste ip-adresser.

PS: Jeg driver et lite "nettverkstog" (ordspill på korstog) for å få NGT til å tilby flere ip-adresser for privatkunder, ikke bare bedrifts-kunder. :) Endret av Demolish
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vel for oss som har NGT, men kan ikke mye om internett og alt rundt det (kan jo litt da :roll: ) Hvorfor skulle jeg (som privatkunde) være interresert i å skaffe meg en Fast IP addresse? Og et enda bedre spørsmål: Hvorfor 7-8 stk?

Lenke til kommentar

Fast IP adresse er en enorm fordel, og burde være tilgjengelig for privatkunder. (bruk av remote desktop f.eks, er lettere med fast IP, eventuelt et domene til den faste IP'en). Jeg synes i alle fall det er utrolig praktisk! (genialt av BKK å gi ADSL kunder fast IP gratis :p)

Med flere IP adresser ville det vel vært mulig å gi de forskjellige PC-ene på nettverket hver sin offisielle IP adresse. Men jeg har vanskelig for å tro at Ola nordmann ville fått bruk for flere enn en IP adresse. Blir vel mer for de som driver servere (på en privatlinje!) det blir aktuelt...

Endret av GeeZuZz
Lenke til kommentar
Vel for oss som har NGT, men kan ikke mye om internett og alt rundt det (kan jo litt da  :roll: ) Hvorfor skulle jeg (som privatkunde) være interresert i å skaffe meg en Fast IP addresse? Og et enda bedre spørsmål: Hvorfor 7-8 stk?

Ser poenget ditt. Men her driver jeg med et litt småavansert nettverk. Kan liste opp noen småting:

Egen epost/domene/web/fil/shell -server

4 arbeidsstasjoner

1 trådløs nettverks-gateway

1 test-pc for eksperimentering

Det blir 7 ip-adresser i mitt tilfelle.

Et par grunner til å ha flere ip-adresser:

1) Jeg ville da slippe problemet med NAT'ing, og ha større frihet til å sette opp spill-servere på de forskjellige arbeidsstasjonene

2) Kan gi egen resolve for hver ip (eg. person1.mittdomene.dom, person2.mittdomene.dom, wlan.mittdomene.dom osv.)

3) Jeg ville slippe problemet med at identd ikke virker (en tjeneste som sier hvilken bruker på den lokale pc'n som "eier" den spesifikke oppkoblingen)

Hovedpoenget mitt er at det er rent idiotisk at en må ha bedriftsabonement for å kunne ha flere ip-adresser.

Flesteparten er sikkert fornøyd med 1, men kunne trenge 2-4 (flere pc'er).

EDIT: Dette går som svar på covah sitt innlegg også.

EDIT2: For å svare på det første spørsmålet ditt:

Du som privatkunde trenger stort sett ikke fast ip. Det er for det meste for strenge sikkerhetssjekker rundt omkring, f.eks jobbnettverk og andre ting, samt privat serverdrift for hosting av hva enn du måtte trenge å hoste.

Å ha en fast ip er også kjekt hvis du vil kjøre en spillserver over en lengere periode.

Endret av Demolish
Lenke til kommentar
Dersom alle skulle ha hatt en 6-7 ip'er, hadde det gått tomt for addresser rimelig fort (kanskje bare en fordel, så kunne overgangen til IPv6 gått fortere).

Jeg ser poenget ditt, men jeg regner med at ikke alle er villige til å betale 700kr/mnd for 7 faste ip-adresser.

Jeg heller ville ikke gjort det, så jeg ville delt nettverket mitt i 3:

server, arbeidsstasjoner, wlan

og gitt hver gruppe en fast ip uansett.

Her kan man si at jeg argumenterer mot meg selv, fordi absolutt ikke alle er villige til å betale dobbel pris for samme båndbredde, i tillegg til det det koster å ha ekstra ip-adresser. Jeg ser bare ikke poenget i å måtte betale det doble per mnd. for selve linja, i tillegg til det jeg måtte betale for ip'ene... NGT ville jo fått korrekt betaling per ip.

Selv Telenor Avidi tilbyr jo 4 (dynamiske) ip'er til privatkunder.

I mitt tilfelle har det ikke noe å si for NGT om jeg får dynamiske eller faste, fordi alt står på 24/7, og jeg ville da uansett brukt X antall ip'er. Men det har mye å si for meg ;)

Det skal forøvrig merkes at NGT i realiteten kun tilbyr 1 dynamisk ip per abonement, som ikke koster noe ekstra, og 1 fast ip, som koster 100kr/mnd.

De tilbyr og et /28 subnet (4 ip'er, 1 som kan brukes av evt. utstyr du skal knytte til) som koster 150kr/mnd - som vil si at en fast ip, med påslått NAT funksjon fra ngt koster 100kr/mnd, mens 1 fast ip med modem med avslått NAT funksjon koster 150KR/mnd. Som da vil si at de tar mer betalt for mindre. Litt rart, men det har sine bruk - samme som jeg vil ha flere faste ip'er på den sistnevnte måten. IPsec-bruk av flere arbeidsstasjoner for eksempel.

Endret av Demolish
Lenke til kommentar

selv er jeg kunde hos direct connect, og dem kan dele ut opptil 2 faste IP adresser til privatkunder (helt gratis) og uten at jeg er helt sikker kan dem sikkert dele ut flere, menen må vel da oppgi en god grunn til behovet

jeg bruker seff begge :w00t:

Lenke til kommentar

Jeg ville gjerne ha hatt et par faste ip'er eller flere på grunn av spillservere og andre tjenester jeg kjører. I dag bruker jeg no-ip.org sin tjeneste, men denne er tungvindt og man har bare en adresse. Nei, jeg skjønner ikke hvorfor de venter med å hive inn IPv6.

Lenke til kommentar
Jeg ville gjerne ha hatt et par faste ip'er eller flere på grunn av spillservere og andre tjenester jeg kjører. I dag bruker jeg no-ip.org sin tjeneste, men denne er tungvindt og man har bare en adresse. Nei, jeg skjønner ikke hvorfor de venter med å hive inn IPv6.

Gjett da? teh omg

Penger, masse utstyr som må oppgraderes....

det er nok ikke bare å "hive inn" du...

Open Your Eyes, Open Your Mind... (Guano Apes - Open Your Mind)

Lenke til kommentar

Hoi, hvilke unnskyldninger har en kunde for å få flere ip adresser hvis ISP ikke tillater server applikasjoner? NAT fungerer jo egentlig greit nok så langt ISP`ne bryr seg. Så kan noen komme med noen ordentlige grunner til å få flere fast ip`er ?

Lenke til kommentar
Hoi, hvilke unnskyldninger har en kunde for å få flere ip adresser hvis ISP ikke tillater server applikasjoner? NAT fungerer jo egentlig greit nok så langt ISP`ne bryr seg. Så kan noen komme med noen ordentlige grunner til å få flere fast ip`er ?

IPSec programmer som ikke takler NAT.

Flere arbeidsstasjoner som bruker programmer som ikke takler NAT er en grunn til å få flere ip'er.

Sikkerhetsrutiner på en arbeidsplass der du fjern-innlogger er en grunn til å få statisk(e) ip('er).

En ting til; NGT har ingenting i privat-kontrakten om å forby oppsett av server.

Lenke til kommentar
La oss håpe IPv6 kommer for fullt snart.

Den forhåpningen har jeg ingen problemer med å støtte :)

Soho markede er ikke klar for fult bruk av IPV6

siden det er veldig lite netverks komponeter som støter det enda

ting som AP, rutere og swithsher som er beregnet for soho

og det som faktisk støter det koster mye

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...