Gå til innhold

Får ikke lest av en NTFS partisjon!

Anbefalte innlegg

Hallo.

jeg lurer på om noen kan hjelpe meg med å få fram filene i harddisken min.

Det er en NTFS partisjon der alle mine skoledokumenter, webfiler, musikk og noen filmer og spill ligger.

Jeg har alerede prøvd å mounte partisjonen og jeg har fått det til at det lages en mappe i /mnt/windows/ men mappa er tom.

I Kontrollsenter => Monteringspunkter står det at 7 % av harddiskplassen er ledig, men ingen filer vises i /mnt/windows/.

Vil noen please hjelpe meg å få fram filene der?

Jeg bruker MandrakeLinux 10.0 Official med KDE.

takker for all hjelp :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hallo.

jeg lurer på om noen kan hjelpe meg med å få fram filene i harddisken min.

Det er en NTFS partisjon der alle mine skoledokumenter, webfiler, musikk og noen filmer og spill ligger.

Jeg har alerede prøvd å mounte partisjonen og jeg har fått det til at det lages en mappe i /mnt/windows/ men mappa er tom.

I Kontrollsenter => Monteringspunkter står det at 7 % av harddiskplassen er ledig, men ingen filer vises i /mnt/windows/.

Vil noen please hjelpe meg å få fram filene der?

Jeg bruker MandrakeLinux 10.0 Official med KDE.

takker for all hjelp :)

Du må montere partisjonen for at det skal dukke opp noe i /mnt/windows. Hvor du monterer partisjonen spiller ikke så stor rolle (bortsett fra at du allerede har laget en katalog,/mnt/windows), men FHS-tandarden sier at eksterne filsystem skal monteres i /mnt.

For å montere windows-partisjonen ved hver oppstart legger du til dette i /etc/fstab:

/dev/hda1    /mnt/windows     ro,umask=022    0  0

Dette forutsetter at NTFS-partisjonen er /dev/hda1, altså første partisjon på primary master (IDE).

umask=022 gir alle brukere leseadgang, mens 0 0 betyr at partisjonen ikke skal sjekkes av fschk ved "uren" avmontering (et sikkerhetstiltak mot korrupsjon av filsystem). Skrivestøtte kan du bare glemme; den begrenser seg til at du ikke kan endre lengden på filer eller opprette nye filer.

Etter at du har ført inn dette i fstab monterer du partisjonen med:

mount /mnt/windows

Lenke til kommentar

Unnskyld jeg glemte å ta med ro,umask=022 0 0 og jeg har kopiert over alle filer fra harddisken til den harddisken jeg bruker. Hvordan kan jeg få tilgang til filene da?

Altså filene er kopiert over til /home/pavlion/musikk/ men jeg får ikke tilgang til å lese noen av filene.

Takker for svar

Lenke til kommentar
Unnskyld jeg glemte å ta med  ro,umask=022    0  0 og jeg har kopiert over alle filer fra harddisken til den harddisken jeg bruker. Hvordan kan jeg få tilgang til filene da?

Altså filene er kopiert over til /home/pavlion/musikk/ men jeg får ikke tilgang til å lese noen av filene.

Takker for svar

Du gjorde kopieringen som root, eller hva? Siden du ikke tok med umask-opsjonen kan du ikke kopiere som normal bruker. Som root kjører du denne kommandoen:

chown pavlion /home/pavlion/musikk/*

Hvis du har underkataloger er det mulig du må kjøre kommandoen rekursivt, dvs. "gjennom" alle underkataloger. Tror du kan bruke -r opsjonen. Les man chown hvis du er i tvil

Endret av Manuel
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...