salah Skrevet 9. juli 2004 Del Skrevet 9. juli 2004 Hallo. jeg lurer på om noen kan hjelpe meg med å få fram filene i harddisken min. Det er en NTFS partisjon der alle mine skoledokumenter, webfiler, musikk og noen filmer og spill ligger. Jeg har alerede prøvd å mounte partisjonen og jeg har fått det til at det lages en mappe i /mnt/windows/ men mappa er tom. I Kontrollsenter => Monteringspunkter står det at 7 % av harddiskplassen er ledig, men ingen filer vises i /mnt/windows/. Vil noen please hjelpe meg å få fram filene der? Jeg bruker MandrakeLinux 10.0 Official med KDE. takker for all hjelp Lenke til kommentar
Manuel Skrevet 9. juli 2004 Del Skrevet 9. juli 2004 Hallo. jeg lurer på om noen kan hjelpe meg med å få fram filene i harddisken min. Det er en NTFS partisjon der alle mine skoledokumenter, webfiler, musikk og noen filmer og spill ligger. Jeg har alerede prøvd å mounte partisjonen og jeg har fått det til at det lages en mappe i /mnt/windows/ men mappa er tom. I Kontrollsenter => Monteringspunkter står det at 7 % av harddiskplassen er ledig, men ingen filer vises i /mnt/windows/. Vil noen please hjelpe meg å få fram filene der? Jeg bruker MandrakeLinux 10.0 Official med KDE. takker for all hjelp Du må montere partisjonen for at det skal dukke opp noe i /mnt/windows. Hvor du monterer partisjonen spiller ikke så stor rolle (bortsett fra at du allerede har laget en katalog,/mnt/windows), men FHS-tandarden sier at eksterne filsystem skal monteres i /mnt. For å montere windows-partisjonen ved hver oppstart legger du til dette i /etc/fstab: /dev/hda1 /mnt/windows ro,umask=022 0 0 Dette forutsetter at NTFS-partisjonen er /dev/hda1, altså første partisjon på primary master (IDE). umask=022 gir alle brukere leseadgang, mens 0 0 betyr at partisjonen ikke skal sjekkes av fschk ved "uren" avmontering (et sikkerhetstiltak mot korrupsjon av filsystem). Skrivestøtte kan du bare glemme; den begrenser seg til at du ikke kan endre lengden på filer eller opprette nye filer. Etter at du har ført inn dette i fstab monterer du partisjonen med: mount /mnt/windows Lenke til kommentar
salah Skrevet 9. juli 2004 Forfatter Del Skrevet 9. juli 2004 Unnskyld jeg glemte å ta med ro,umask=022 0 0 og jeg har kopiert over alle filer fra harddisken til den harddisken jeg bruker. Hvordan kan jeg få tilgang til filene da? Altså filene er kopiert over til /home/pavlion/musikk/ men jeg får ikke tilgang til å lese noen av filene. Takker for svar Lenke til kommentar
Manuel Skrevet 9. juli 2004 Del Skrevet 9. juli 2004 (endret) Unnskyld jeg glemte å ta med ro,umask=022 0 0 og jeg har kopiert over alle filer fra harddisken til den harddisken jeg bruker. Hvordan kan jeg få tilgang til filene da? Altså filene er kopiert over til /home/pavlion/musikk/ men jeg får ikke tilgang til å lese noen av filene. Takker for svar Du gjorde kopieringen som root, eller hva? Siden du ikke tok med umask-opsjonen kan du ikke kopiere som normal bruker. Som root kjører du denne kommandoen: chown pavlion /home/pavlion/musikk/* Hvis du har underkataloger er det mulig du må kjøre kommandoen rekursivt, dvs. "gjennom" alle underkataloger. Tror du kan bruke -r opsjonen. Les man chown hvis du er i tvil Endret 9. juli 2004 av Manuel Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå