Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

tcp / ip problem...


Anbefalte innlegg

Sitter i et lite nettverk på 2 pcer, det funker fint med filoverføring i windows, men når det kommer til å kjøre spill, så finner ikke pcene hverandre... Har prøvd med switch først, da trodde jeg det var en brannmur som jeg ikke fikk slått av så jeg prøvde med krysset kabel men det virka heller ikke. Har prøvd med både statisk og dynamisk ip på switchen. (kun statisk på krysset)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du har prøvd med statisk og dynamisk adresse skriver du

 

de er seff på samme subnett - privat ip range 10 serien eller 192 serien? med samme subnett.

 

linker ofte pcer for spilling - det går også an å bruke apipa (automatisk utdeling av ip adresser - 169 - range) om begge bruker xp - og pcen ikke finner dhcp blir apipa delt ut slik at pcene på nettverket skall finne hverandre alikevell. bruker du firewall er det bare å slå av denne evnt bare godkjenne ip adressen for all trafikk.

 

Godt å se det gammle Amiga iconet igjen!!

Lenke til kommentar

ipx er en gammel microsoft protocoll for lokale nettverk som ikke er rutbar - derfor har de adoptert linux sin tcp\ip.

 

han kan seff bare bruke ipx, men ser ingen grunn til det - tipper han har glemt samme subnet i privat range, pcene finner ikke hverandre om du gjør dette feil. Dynamisk er ikke noe man configurerer, det betyr at pcen henter ip fra en dhcp- om ikke han har egen dhchp server tviler jeg på at han får to iper fra isp sin (det gjør forøvrig jeg)

 

Han har ikke svart på en dag, så problemet er sikkert ute av verden

Lenke til kommentar
ipx er en gammel microsoft protocoll for lokale nettverk som ikke er rutbar - derfor har de adoptert linux sin tcp\ip.

Du verden, er Linux virkelig så gammelt?

IPX er ikke Microsoft sitt protokoll. Det er Novell sitt. Og man kan ikke si at TCP/IP er adoptert fra Linux, men derimot Unix. Så, nei, Linux er heller ikke så gammelt.

Endret av joebush
Lenke til kommentar
ipx er en gammel microsoft protocoll for lokale nettverk som ikke er rutbar - derfor har de adoptert linux sin tcp\ip.

IPX er Novell's gamle protokoll, ikke Microsofts. Den er fullt routbar og mer effektiv på et lokalnett enn tcp/ip. Novell har gått bort ifra denne protokollen, og kjører idag på tcp/ip.

 

Tcp/ip er faktisk lang eldre enn IPX. Det har sine røtter helt tilbake til 60 årene og DARPA, forløperen til Internet.

 

Legg til net bui/net bios

NetBeui og NetBios er to helt forskjellige ting. NetBeui er en non-routable protokoll fra Microsoft beregnet på små, enkle nettverk. Denne protokollen har gått ut på dato.

NetBios er en tjeneste som kan kjøre over flere forskjellige protokoller, feks Tcp/ip eller IPX. NetBios blir bla. brukt at Windows til fildeling. Husk å deaktiver NetBios ut mot internet, ellers er maskinen din åpne for alle og enhver.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...