Gå til innhold

Edit: Formatere en s-ata disk, partisjoner?

Anbefalte innlegg

Har os på en raptor s-ata, dvd brenner og en ide på 12gb på ide "primary" ide.

Setter inn den nye 200s-ata fra seagate men ingenting skjer?

Den blir funnet i det programmet som jeg la inn når jeg innstalerte XP, men jeg får ikke lagt den til i "arrayet" som allerede består av raptoren (stripe) får kun ha en stk i stripe får jeg beskjed om :hmm: ellers er det mulighet for "mirror", men det er jeg ikke interesert i.

Er virkelig lei av s-ata, sleit som bare det når jeg la inn Xp tidligere :thumbdown: og når jeg skulle kjøpe ny disk var jeg skikkelig i tvil om jeg skulle velge en "god gammel sliter" IDE disk, men jeg gikk i fella!

Har et SoltekSL-K8AV-R hk (via)

Endret av Gunder1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Her må du forklare litt bedre, jeg har iallefall problemer med å skjønne hva du ønsker å oppnå.

Ut fra det du skriver så tolker jeg det dit, at du ønsker å sette Raptoren sammen med den nye 200GB disken i RAID 0 (Stripe) ?

Du sier at raptoren står i et stripe array ? Du har kun en raptor ikke sant, da står den ikke i stripe enkelt og greit. (Stripe/Raid 0 krever minst 2 disker)

Lenke til kommentar
Skal du ha kun single disker uten raid, skal du ikke bruke array.

Array bruker du når du setter opp raid 0/1 etter min erfaring.

Mener at jeg måtte lage et "array" når jeg innstalerte!

Jeg har laget en raptor som "Stripe" oppstartsprogrammet som finner sata diskene finner 200 disken, men jeg får liksom ikke aktivert den?

Har prøvd å koble ut alt av "ide" disk og dvd brenner, slik at det bare er 2 stk s-ata disker i maskinen. men den finnes ikke i windows (manage disk)

Anyone??

Lenke til kommentar

Jeg skjønner ikke hvorfor du roter med RAID, for det kan du ikke bruke med de diskene der! (Lik størrelse osv)

"Deaktiver" RAID fra BIOS...

Bruker du Promise RAID kontrolleren, eller VIA sitt? (integrerte)

Lenke til kommentar
Jeg skjønner ikke hvorfor du roter med RAID, for det kan du ikke bruke med de diskene der! (Lik størrelse osv)

"Deaktiver" RAID fra BIOS...

Bruker du Promise RAID kontrolleren, eller VIA sitt? (integrerte)

Hmm, jeg har et via basert hk, og innstalerte "Promise FastTrak PDC 2037/378 driveren" fra floppy.

Må sjekke bios anngående raid.

Men jeg tør ikke slette "arrayet" som allerede er der, tror ikke den vil boote lenger :hmm:

Lenke til kommentar

Du svarte ikke på hva kontroller den 200 GB SATA disken står på.

Men jeg ville anbefalt for deg å starte fra begynnelsen av, og flytte begge SATA diskene til VIA kontrolleren, og glem alt om RAID og Promise.

Hvis du ser RAID BIOS'en ved oppstart, så har du sporet av... Det gjelder både VIA eller Promise.

Lenke til kommentar
Du svarte ikke på hva kontroller den 200 GB SATA disken står på.

Men jeg ville anbefalt for deg å starte fra begynnelsen av, og flytte begge SATA diskene til VIA kontrolleren, og glem alt om RAID og Promise.

Hvis du ser RAID BIOS'en ved oppstart, så har du sporet av... Det gjelder både VIA eller Promise.

Mener du hvor jeg har festet den "lille" røde s-ata kabelen? den har jeg festet i hk.

Det er bare på de 2 plassene det går an å koble disken til, under innstalasjonen stresset jeg veldig. Trykket F6 for å legge inn driverene fra floppt som fulgte hk, etter ca ørten ganger fant den floppyen? og da går jeg utifra at Raid var aktivert i bios... er det grunnen til at jeg har laget et array?

MÅ jeg da innstalere alt på ny :no::no::no:

Lenke til kommentar

Jeg ser nå at de to SATA kontaktene du har på hk er Promise kontrolleren.

Jeg vet ikke hvorfor du har laget et Array? Det må nesten du svare på :)

Men bare et kontroll-spørsmål; Du vet hva du skal gjøre for å ta i bruk nye disker i Windows? For det kan være at du har koblet riktig (utenom det unnødvendige RAID makket) og du er klar til å partisjonere og formatere disken! :cool:

Lenke til kommentar
Jeg ser nå at de to SATA kontaktene du har på hk er Promise kontrolleren.

Jeg vet ikke hvorfor du har laget et Array? Det må nesten du svare på :)

Men bare et kontroll-spørsmål; Du vet hva du skal gjøre for å ta i bruk nye disker i Windows? For det kan være at du har koblet riktig (utenom det unnødvendige RAID makket) og du er klar til å partisjonere og formatere disken! :cool:

Ja en må innom disk managment for å formatere og lage ny/nye partisjoner.

Må jeg innstalere på NY for å få inn den nye disken når jeg har laget et array? gidder liksom ikke spandere en 200gb disk for å få utnyttet kun 37,6gb som raptoren er på...

Lenke til kommentar

Hvis du sletter Array'et ved hjelp av Promise "BIOS"'en vil du mest sannsynlig miste Operativsystemet mm. på den disken ja...

Du skal ikke lage et nytt Array når du bare skal ha den som en ekstra disk.

Endret av Fury
Lenke til kommentar
Hvis du sletter Array'et ved hjelp av Promise "BIOS"'en vil du mest sannsynlig miste Operativsystemet mm. på den disken ja...

Du skal ikke lage et nytt Array når du bare skal ha den som en ekstra disk.

Array er det eneste valget jeg får :hmm:

Lenke til kommentar
Du har ingenting i den menyen å gjøre, hehe

Kom deg ut! :) Helst burde du slått av RAID valget i BIOS...

Sent svar .. men men, jeg håper du løser "problemet" ;)

I nøden spiser fanden fluer... men det var det eneste valget jeg fikk under innstalasjonen :blush: , men det var vel pga raid påslått i bios :thumbdown:

Ellers takk for hjelpen, skal teste ut når jeg er tilbake fra ferien :thumbup:

Lenke til kommentar
Array'et vil mest sannsynlig ikke kunne leset av det kontroller kortet, så da er du like langt...

Bit tennene samme og installer på nytt! ;)

Får ta det etter ferien, drit at Raid er aktivert som default i biosen. Men man lærer jo alltid noe nytt, håper at dette kan redde en annen "stakkar" :thumbup:

Lenke til kommentar

Ok, nå har jeg tenkt på å formatere :thumbdown: , det jeg lurte på er følgende:

Jeg nå har et raid aktivert, som jeg skal deaktivere. Vil begge partisjonene på den ekstsierende disken gå tapt?

eller kan jeg slette kun den ene partisjonen som jeg har innstalert XP på?

Har fylt opp disken med masse data som jeg helst skulle hatt :hmm:

Lenke til kommentar

Velkommen tilbake fra ferie :D

Du kan prøve å slå av RAID i BIOS, og se om du kan fortsatt se paritsjonen når du installerer Windows på nytt. Jeg er ikke helt sikker på hva som vil skje her egentlig... du får bare prøve :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...