Gå til innhold

vifte i strømforsyning

Anbefalte innlegg

jeg ser rundt på forumet at mange bekymrer seg om vifta de har satt inn i strømforsyninga er god nok, og lurer litt....

utvikler virkelig strømforsyninga SÅ mye varme?

jeg har en enermax 120mm vifte i den som jeg kjører på nesten stillest mulig, og lufta som kommer ut av den (når man ser bort fra kabinettviftene da) er ikke.no varmere når jeg har på kjempelavt enn når jeg har den på full pupp...så jeg vil tro at det er egentlig nok at det er luftgjennomstrømmning? egentlig funker vel dende viftene i psu som kabinettvifte?

bare lurer ass :smile:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg lurer egentlig på hva den vifta har der å gjøre i det hele tatt.

Hvor mange Hi-Fi forsterkere med alt fra 2x100W til 4x250W finner du med vifte? Trafoen og elektrolyttkondesatorene i disse får en PSU til å se ut som en strømforsyning til en mobiltelefon i forhold.

Jeg har egentlig ingen forutsetning til å uttale meg på dette område, men det er jo litt merkelig da.

Jeg forstår at varmen totalt sett bør transporteres ut av kabinettet, men det er likevel noe som skurrer.

Nå blir jeg sikkert postvoldtatt, men det får stå sin prøve.

Har du lagt hodet på stubben, så har du lagt det der.

Lenke til kommentar

Sammenlign kjøleribbene på en effektforsterker med kjøleribbene som sitter på transistorene (selve forsterkeren) på strømforsyningen.

De er ofte veldig mye større på effektforsterkere enn på strømforsyningen, derfor viftene.

Siden strømforsyningen skal være i henhold til ATX standard, så blir det automatisk lite plass til kjøleribber i strømforsyningen, og dermed behov for vifter.

En annen ting er jo at strømforsyningen virker som en kabinettkjøler for å fjerne varmen fra cpu, gpu harddisk osv. I en effektforsterker er det stort sett bare transistorene som utvikler varme, ikke så mange prosessorer (ok, det kan være mange prosessorer, men de er somregel ikke så varme)

Hvis du ser på f.eks Denon og Pioneer sine monstre (hjemmekinoforsterkere) så er de så fullpakket med dilldall at det ikke er plass til samme type kjøleribbe som en dedikert effektforsterker, dermed oppstår behovet for vifte på disse forsterkerne.

Lenke til kommentar

Quote:

On 2002-04-22 02:17, DrErling skrev:

Sammenlign kjøleribbene på en effektforsterker med kjøleribbene som sitter på transistorene (selve forsterkeren) på strømforsyningen.

De er ofte veldig mye større på effektforsterkere enn på strømforsyningen, derfor viftene.

Siden strømforsyningen skal være i henhold til ATX standard, så blir det automatisk lite plass til kjøleribber i strømforsyningen, og dermed behov for vifter.

En annen ting er jo at strømforsyningen virker som en kabinettkjøler for å fjerne varmen fra cpu, gpu harddisk osv. I en effektforsterker er det stort sett bare transistorene som utvikler varme, ikke så mange prosessorer (ok, det kan være mange prosessorer, men de er somregel ikke så varme)

Hvis du ser på f.eks Denon og Pioneer sine monstre (hjemmekinoforsterkere) så er de så fullpakket med dilldall at det ikke er plass til samme type kjøleribbe som en dedikert effektforsterker, dermed oppstår behovet for vifte på disse forsterkerne.

Hei! jeg er ikke ute etter å kverulere, men jeg er ikke helt sikker på om jeg forsto hva du mente i innledningen av innlegget ditt.

Det jeg derimot forsto var:

"Hvis du ser på f.eks Denon og Pioneer sine monstre (hjemmekinoforsterkere) så er de så fullpakket med dilldall at det ikke er plass til samme type kjøleribbe som en dedikert effektforsterker, dermed oppstår behovet for vifte på disse forsterkerne".

Jeg har selv konstruert og bygget effektsluttrinn på henholdsvis 2x100W og 2x500W (har også vært en snartur innom Electrocompaniet og jobbet litt), og har aldri hatt behov for vifte eller "monster-ribber" for å holde tempen nede.

Dette blir litt hisorisk, men sånn var det før i tiden. Ingen hadde hørt om tempsensorer eller lignende den gangen (i midten av 80 årene).

Fikk også det ærefulle oppdraget med og serve sluttrinnene til Pink Floyd`s konsert på Valle Hovin (den første, husker ikke årstallet). Vifter så jeg ikke noe til i de 19" rackene med sluttrinnene. Den gang het det ikke prosessor. Vi kalte de bare for transistorer NPN eller PNP velg selv.

Vi kan sikkert diskutere til krampa tar oss omkring dette, så jeg velger (motvillig) å bøye meg for PSU produsentenes teorier, som mener at dette er et absolutt must.

Kommentarer? Dette kan utvikle seg til en konstruktiv diskusjon.

Lenke til kommentar

Bare for og ta denne diskusjonen til det next level...Så hørte jeg om en fyr som hadde bygd en forsterker, og den var vannkjølt! Med vann fra egen bekk. Og dette var på begynnelsen av 80 tallet...

Men uansett, det som gjør at en PSU trenger vifte er nok 2 ting, uten at jeg skal sette penger på det...

Det ene er at plassen er begrenset.

Det andre er at kvaliteten er lav for og presse prisen ned. Det gjør at det er tatt mer ut av underdimensjonerte komponenter.

Økes kvaliteten, så trenges ikke vifte, men da må du også betale 2-3000 for en PSU.

Hvis vi ser på "vanlige" psu til andre ting en PC, så har f-eks Mascot noen bittesmå modeller som leverer over 20 Ampere, uten vifte. Men de koster som sagt over 2000 kr...

Mitt tips, ikke kluss for mye med vifta i PSU. Den er der for og fjerne varme.

Det som gjør disse forsterkerene ofte klarer seg uten vifte er, vel det motsatte av de to punktene som taler mot PSU til PC.

Plassen justeres etter effekten.

Og kvaliteten er høy. På en forsterker som koster 10-20 k, så spiller det ingen rolle om strømdelen koster 1500 eller 500 kroner.

Lenke til kommentar

Heh.. dere bør kanskje se på hvordan en strømforsyning til audioforsterker respektive en pc-psu er bygget opp ?

Switcetrafoer har som kjent ingen stor tung jernkjerne, en virkningsgrad på rundt 70% er vanlig. Det betyr at 30% går ut i varme, og når folk har en psu på 300W så betyr det at det er en del varme som må ut av den lille metallboksen ( vifte er fint da..)

Trafoer med jernkjerne, som audioforsterkere har, pleier å ha en virkningsgrad på ca 95%, dvs 5% skal ut i varme, men så har vi jo 2-3% effekttap over diodebro. Man ser at i dette tilfellet så vil ikke selve strømforsyningen utvikle "mye" varme. Det er heller i større grad slutttrinnet, men det er jo en annen sak.

Konklusjonen er at en switchetrafo som er i en PC har små komponenter som utvikler mye varme, inni en liten metallboks. Denne varmen må ut skal man opprettholde driftssikkerhet og lang levetid. Ikke uten grunn produsentene setter inn en såpass dyr komponent som en vifte. Lavere temp = lengre levetid på de fleste elektriske komponenter.

Hondaen

[ Denne Melding var redigert av: Hondaen på 2002-04-22 07:18 ]

Lenke til kommentar

vel, jeg har en 431w enermax psu som jeg åpnet, byttet ut den ene viften og satte begge på 5v. etter en times tid ble toppen (egentlig bunnen, siden enermax er montert opp-ned) glovarm.

åpnet psu'en igjen, og satte begge viftene til å blåse på kjøleribbene, og etter dette har den vært veldig smålunken og fin.

så, joda.. varme produserer de

Lenke til kommentar

Quote:

On 2002-04-22 07:16, Hondaen skrev:

Heh.. dere bør kanskje se på hvordan en strømforsyning til audioforsterker respektive en pc-psu er bygget opp ?

Switcetrafoer har som kjent ingen stor tung jernkjerne, en virkningsgrad på rundt 70% er vanlig. Det betyr at 30% går ut i varme, og når folk har en psu på 300W så betyr det at det er en del varme som må ut av den lille metallboksen ( vifte er fint da..)

Trafoer med jernkjerne, som audioforsterkere har, pleier å ha en virkningsgrad på ca 95%, dvs 5% skal ut i varme, men så har vi jo 2-3% effekttap over diodebro. Man ser at i dette tilfellet så vil ikke selve strømforsyningen utvikle "mye" varme. Det er heller i større grad slutttrinnet, men det er jo en annen sak.

Konklusjonen er at en switchetrafo som er i en PC har små komponenter som utvikler mye varme, inni en liten metallboks. Denne varmen må ut skal man opprettholde driftssikkerhet og lang levetid. Ikke uten grunn produsentene setter inn en såpass dyr komponent som en vifte. Lavere temp = lengre levetid på de fleste elektriske komponenter.

Hondaen

Helt grei forklaring, dette var et sakelig argument. Tankene mine var ikke inne på Ringkjernetrafo i det hele tatt. Du har så rett.

VK1 eller VK2?

Lenke til kommentar

Quote:

Jeg har selv konstruert og bygget effektsluttrinn på henholdsvis 2x100W og 2x500W (har også vært en snartur innom Electrocompaniet og jobbet litt), og har aldri hatt behov for vifte eller "monster-ribber" for å holde tempen nede....

...Fikk også det ærefulle oppdraget med og serve sluttrinnene til Pink Floyd`s konsert på Valle Hovin (den første, husker ikke årstallet). Vifter så jeg ikke noe til i de 19" rackene med sluttrinnene

Hva med den nye integrerte til Electrocompaniet,

ECI-4, den har vifte! Ellers er det jo noen forsterker opp gjennom tiden som har brukt vifte da.

Kan nevne Krell KMA, de fleste Audio Reseach sluttrinnene, diverse surroundforsterkere og veldig mange profesjnelle slutttrinn. For eksempel: QSC, JBL, LAB-Gruppen, Studiomaster, Carvin.

Bilde av Krell KMA200 ved VIFTE :

9121CMKRE

Get a life - get a Mac

finder.jpg

[ Denne Melding var redigert av: C. Alshus på 2002-04-22 19:45 ]

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...