Gå til innhold

Ny hardware forårsaker ufrivillig reboot

Anbefalte innlegg

Jeg har nettopp investert i litt nyere hardware og det virker som om det har resultert i kræsj, i og med at pcen min plutselig kan bestemme seg for å reboote.

Jeg tør ikke være skråsikker, men jeg testet pcen like etter at alt var montert inn i kabinettet. Alt så ut til å fungere klokkerent, innstallerte drivere til både skjermkort og hovedkort, så prøvde jeg å starte opp gode gamle UT. Etter litt spilling, endte det med at hele pcen rebootet. Jeg tenkte det kanskje var et sammentreff, så jeg prøvde på nytt, med samme resultat. Dermed tenkte jeg at jeg skulle teste litt ut, så jeg lot pc'en stå for seg selv like etter oppstart, uten å starte noen programmer. Og, ja, den reboota. Så da var det ny formatering på gang, for jeg tenkte det var dette som kunne forårsake problemet. Men den gang ei. Samme problemet :/

Dette er hardwaren som allerede er i pcen:

Harddisker

Maxtor 6Y200P0 7200RPM 200GB

ST3120024A 7200RPM 120GB

CD/DVD-ROM

LG DVD IDE 16x/48x

MSI Recorder IDE 52x/24x/52x

Minnebrikker

2xTwinMOS 512mb PC3200

Lydkort

Sound Blaster Audigy Player

Dette er hardwaren jeg nettopp har satt inn:

CPU

AMD Athlon XP 3200+ 2.2GHz /400MHz

Skjermkort

Powercolor Radeon 9800 Pro 128MB AGP

Hovedkort

Asus A7N8X-E

Kjølere

MIST CPU-kjøler, "Frostbite C", AMD

Papst vifte, 45m³/time, 19 dB(A) (to til kabinettet)

PSU

Fortron/Source, 350W, ATX12V

Noen som har noen ideer?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

har du reinnstallert os etter at du satte i nye deler? må som regel gjøre det... kan oppstå masse problemer om man skipper denne lille tingen... bare å formatere og legge inn os på nytt så burde det fungere;)

Mvh DarkWolf

Lenke til kommentar

Oi! Beklager min manglende oppfølgning på min egen tråd ;)

Ja, jeg hadde formatert og innstallert Windows. Men, jeg fant til slutt ut hva som var problemet (mye takket være andre poster på dette forumet som jeg sannsynligvis burde sett etter tidligere), den ene TwinMOS brikken var defekt. Den er nå tatt ut, og pc'en fungerer som bare det :)

Lenke til kommentar
  Zjaxy skrev:
Tempratuer er ofte et problem!

Temperatur er ikke "ofte" et problem. Om man har originale deler og ikke satt PCen i et forseglet rom med en varmovn, får man svært sjeldent en reboot eller problemer med varmen. Grunnen til at jeg sier originale deler er fordi de somregel er satt på korrekt, sett noen tilfeller der folk som skal sette på en "bedre" vifte ikke får kontakt med GPU eller CPU og "bad things happen" =)

Lenke til kommentar

Hei, jeg hadde noe av det samme problemet på en A7N8X dlx v2.0

- Samme prosessor og samme ram. Fant senere ut at det ofte var problemer med Twinmos ram på dette hovedkortet. Systemet ble noenlunde stabilt om jeg brukte en av følgende to løsninger:

a) satte CPU frekvens net til 198 MHz og CPU Vcore spenning opp til 1.675

b) eller satte ram timing til 11-3-3-2.5 og CPU Vcore spenning opp til 1.675.

Jeg syntes ikke dette var særlig akseptabelt og fikk byttet Twinmos'en til Crucial (uten mellomlegg).

Deretter aldri noe problem, samt at jeg nå kjører på agressive settinger (Bios 1007 Uber) :thumbup:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...