Lurifaksen Skrevet 9. juli 2004 Del Skrevet 9. juli 2004 (endret) Etter mye slit og 3 installeringer (som tar lang tid siden det er over ftp), er endelig en fungerende SuSE installasjon oppe og kjører. Alt er ikke like lett i linux, og derfor har jeg noen ting jeg skulle hatt fikset. 1. Høres dumt ut, men hvordan pokker stiller jeg sensitivity'en til musen? I muse-instillingene i "Control Panel" har jeg "Acceleration" og "Threshold", noe som ikke hjalp spesielt, selv om begge er justert til henholdsvid minimum og maksimum. Musen er fremdeles ALT FOR rask (det gjelder forøvrig alle 3 musene som er tilkoblet - 2 stk USB + en PS/2). 2. Fonter Dette er faktisk noe av det mest frustrerende med linux. Hvorfor er det så mange stygge fonter med i linux? I alle nettleserene f.eks. (inkludert Opera) blir jo nettsidene tildels uleslige/slitsom å lese. Finnes det noen enkel måte å få skikkelige fonter? Eller må jeg laste ned manuelt nye fonter, og inn i Opera og skifte hver enkelt skrift MANUELT? 3. Mounting av FAT/NTFS partisjoner De fleste "brukervennlige" linux distroer pleier vel å gjøre ntfs/fat automatisk tilgjengelig i "My computer". Jeg mener egentlig å huske at suse 9.0 gjorde det også, men i suse 9.1 gjorde den i hvertfall ikke det. Hvordan kan jeg fikse det? 4. SMB Nettverk Kommer ikke inn på de delte mappene på serveren min. Browser meg frem til jeg ser ikonet for maskinen, men da jeg trykker på den blir jeg bedt om brukernavn og passord. Når dette er skrevet inn kommer det en feilmelding, som jeg ikke husker, men tror det var om at ingen "sti" er definert. Hvorfor blir jeg bedt om å skrive passord FØR jeg i det hele tatt får listet opp de delte mappene? Hvilket format er stien skrevet i? (smb:/bruker:passord@server/deltmappe ?) 5. (edit: dette problemet er løst nå) Evolution (epost) støtter kun suse 9.0 Under installasjon får jeg melding om at "The installer was unable to identify your operating system.". Er det sannsynlig at det vil fungere å "spoofe" versjonnummeret til installasjonen er ferdig? Forskjellene på suse 9.0 og 9.1 er vel ikke så store? Tall for alle svar! Endret 11. juli 2004 av GeeZuZz Lenke til kommentar
Lurifaksen Skrevet 10. juli 2004 Forfatter Del Skrevet 10. juli 2004 Kom igjen - bare 6 stykker som har lest denne på et døgn...? Ingen som kan hjelpe? Nummer 5 er løst Nummer en er det viktigste og hovedårsaken til at jeg sitter i windows nå. Er det virkelig ingen som vet hvordan sensitivity på mus justeres i linux? Har prøvd å legge til option "resolution" "xxx" i xfree86 uten at det hjalp. Lenke til kommentar
fjotten Skrevet 10. juli 2004 Del Skrevet 10. juli 2004 Vet ikke åssen det er med automounting, men du kan editere /etc/fstab og legge inn windowspartisjonen, etter det trenger kan du f.eks bare skrive mount /mnt/win Lenke til kommentar
Lurifaksen Skrevet 10. juli 2004 Forfatter Del Skrevet 10. juli 2004 Vet ikke åssen det er med automounting, men du kan editere /etc/fstab og legge inn windowspartisjonen, etter det trenger kan du f.eks bare skrive mount /mnt/win Glemte å nevne at det punktet også nesten var i boks. Har lagt til windowspartisjonene i fstab, men jeg ville liksom ha automatisk mount ved oppstart. Hvis jeg er root og skriver mount -a vil alle diskene bli mountet, og jeg kan bruke dem som root. Men hvis jeg er logget på med vanlig bruker funker det ikke... Lenke til kommentar
fjotten Skrevet 10. juli 2004 Del Skrevet 10. juli 2004 (endret) Desverre, kan ikke hjelpe deg mer. Er vel mulig å sette noe rettigheter i fstab kanskje? ENDRET: Forresten, har du testet med forskjellige verdier under "options" (user,noauto f.eks?) Vet ikke helt hva disse gjør, tror user gjør at vanlig bruker kan mounte. Det med de stygge fontene er jeg heller ikke helt sikker på, har ikke vært borti pakkesystemet til Suse, er det noe sted du kan søke etter fontpakker ala i debians apt? Endret 10. juli 2004 av fjotten Lenke til kommentar
Mortal Skrevet 10. juli 2004 Del Skrevet 10. juli 2004 (endret) Hvis du skriver inn "auto" og "users" vil partisjonen bli mountet under oppstart og alle brukere vil kunne mounte og unmounte. Edit: Litt feil Endret 10. juli 2004 av Mortal Lenke til kommentar
Terrasque Skrevet 10. juli 2004 Del Skrevet 10. juli 2004 i fstab mounting options, add "ro,umask=022" - det vil la alle brukere få lov til å gå inn på partisjonen. Og sensitivity, prøv å sett 0,1 i Acceleration (skriv manuelt) - grunnen til den syke hastigheten er at systemet er stilt inn for 2.4 kernelen, som har myyye tregere mouse speed. smb mounting.. bruk mount -t smbfs eller smbclient eller lignende Lenke til kommentar
Lurifaksen Skrevet 10. juli 2004 Forfatter Del Skrevet 10. juli 2004 (endret) Det går ikke an å skrive 0.1 i muse acceleration. Den justeres automatisk opp på 1.0 når jeg klikker på "apply". Er jo helt utrolig at noe så banalt enkelt skal være så vanskelig? "ro,umask=022" vil det kun gjøre at alle brukere kan mounte partisjonene, eller vil det gjøre at det blir gjort automatisk under boot? Hvor er det jeg skal skrive "auto" og "user"? I fstab filen, sammen med ro,umask=022? I dreamboxen min (parabol tuner med linux os) mounter jeg disker (nfs share) i filen /etc/init. Der bare legger jeg til en vanlig mount linje, og så er den automatisk mountet ved oppstart... Fant ikke noe init fil i suse. Kun en mappe med navnet init.d som inneholdt litt av hvert... Endret 10. juli 2004 av GeeZuZz Lenke til kommentar
Terrasque Skrevet 10. juli 2004 Del Skrevet 10. juli 2004 i en terminal, skriv "man fstab" og kanskje les igjennom "man mount" - alternativt kan du prøve man:/fstab i run eller konqueror (lettere å lese) - vet ikke hvor "standard" det systemet er.. på en ntfs partisjon, hvis man angir umask=022 som mount option, vil alle brukere få lesetilgang til den partisjonen. Men den /etc/init tingen er en stygg hack Det er nettop for slikt /etc/fstab er til. Lenke til kommentar
Lurifaksen Skrevet 11. juli 2004 Forfatter Del Skrevet 11. juli 2004 (endret) Takk for svar, men det der lar jeg ligge på hyllen til jeg har fått den mthrfckings musen til å fungere! Nå er jeg dritt lei av å navigere med turbo-mus, og holder meg til windows inntil dette bli i orden. Er det ingen som har peiling på hvordan jeg kan få fikset det? (se punkt 1 i første innlegg). Edit: Endelig! Når jeg fjernet alle musene unntatt en fra XF86config filen funket musen skikkelig! Allikevel fungerer begge USB musene... Endret 11. juli 2004 av GeeZuZz Lenke til kommentar
Lurifaksen Skrevet 12. juli 2004 Forfatter Del Skrevet 12. juli 2004 Nå begynner det virkelig å ligne på noe her! - Musen er i boks - Automatisk mounting av disker er i boks - Automatisk mounting av SMB shares er i boks (SuSE hadde rotet, en reinstall av alle samba client sakene fikset problemet) - Evolution tilkoblet til Exchange er i boks Men et problem gjenstår: Fonter/skrifttyper. Jeg drister meg til å si at dette må være et av de svakeste punktene til linux. Jeg har tilgode å prøve en distro der fontene faktisk var bra "out of the box". Hvis du har tips til hvordan jeg skal få satt opp systemet med skikkelige fonter hadde jeg satt pris på at du svarte i denne tråden Lenke til kommentar
Terrasque Skrevet 12. juli 2004 Del Skrevet 12. juli 2004 (endret) Her på debian distro'en min har jeg så mange pakker med fonter at det bare er å velge og vrake. (rundt 100-200 pakker med fonter) - vet ikke hvordan det er på andre distro'er.. EDIT: På denne siden, under reviewet kommer han med en del tips til forskjellige ting, blant annet fonter. Endret 12. juli 2004 av Terrasque Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå