Simen1 Skrevet 26. juli 2004 Del Skrevet 26. juli 2004 sikker?når jeg har sett bilder fra mikroskop av en cd plate, er det lange og korte hull. la oss si de korte er 0 og de lange er 1 fysisk lengde på 0 er mindre enn 1 uansett. det er ikke oppgitt en spesifikk størrelse, så skal denne størrelsen uthules ettersom det er 1 eller 0 det er ikke mere "ikkehull" for en 0 enn en 1 på en cd plate. Jeg har også sett det bildet men klarer ikke å finne det igjen. Fant en illustrasjon her: http://entertainment.howstuffworks.com/cd3.htm men det blir ikke helt det samme. Det er også mulig de bruker en teknikk som heter "RLL" (Run Length L...) for å representere flere bit av gangen ved hjelp av kombinasjoner av lange og korte hull. Denne teknikken brukes bla. på harddisker for å redusere antall magnetpoler som må til for å representere hver bit. Husker ikke helt nøyaktig hvordan det fungerte men det står en del om det i referanselitteraturen til http://www.storagereview.com Lenke til kommentar
svennand Skrevet 26. juli 2004 Del Skrevet 26. juli 2004 sikker?når jeg har sett bilder fra mikroskop av en cd plate, er det lange og korte hull. la oss si de korte er 0 og de lange er 1 fysisk lengde på 0 er mindre enn 1 uansett. det er ikke oppgitt en spesifikk størrelse, så skal denne størrelsen uthules ettersom det er 1 eller 0 det er ikke mere "ikkehull" for en 0 enn en 1 på en cd plate. på en cd plate er det kanskje slik men på en hdd der polene skal bli snudd flere ganger er vel biten en fast størrelse (så både 0 og 1 kan settes inn der) Lenke til kommentar
Vims Skrevet 29. juli 2004 Forfatter Del Skrevet 29. juli 2004 sikker?når jeg har sett bilder fra mikroskop av en cd plate, er det lange og korte hull. la oss si de korte er 0 og de lange er 1 fysisk lengde på 0 er mindre enn 1 uansett. det er ikke oppgitt en spesifikk størrelse, så skal denne størrelsen uthules ettersom det er 1 eller 0 det er ikke mere "ikkehull" for en 0 enn en 1 på en cd plate. på en cd plate er det kanskje slik men på en hdd der polene skal bli snudd flere ganger er vel biten en fast størrelse (så både 0 og 1 kan settes inn der) Hva dere kan Lenke til kommentar
bergaloevera Skrevet 2. august 2004 Del Skrevet 2. august 2004 Når denne tråden ble startet virket det som en dum og useriøs tråd startet av en som kjedet seg og ikke hadde peil.. Se hva den har utviklet seg til? nærmer seg 200 svar her jo Lenke til kommentar
Vims Skrevet 9. august 2004 Forfatter Del Skrevet 9. august 2004 Når denne tråden ble startet virket det som en dum og useriøs tråd startet av en som kjedet seg og ikke hadde peil.. Se hva den har utviklet seg til? nærmer seg 200 svar her jo Jeg kjedet meg ikke og peiling har jeg ikke Lenke til kommentar
ukwtd Skrevet 9. august 2004 Del Skrevet 9. august 2004 En Cd kan inneholde opp til 74min med musikk. Den totale mengde med digital data vil da være 783,216,000 byte (44,100 samples/channel/second x 2 bytes/sample x 2 channels x 74 minutes x 60 seconds/minute = 783,216,000 bytes) En Cd har et spiral spor som begynner i mitten og fortsetter utover. Dette er også grunnen til at CDer kan være mindre enn den normale størrelsen(12cm). Sporet på Cden er 0.5 microns bredt og 1.6 microns separerer sporene fra hverandre (en micron er en million av en meter). Siden CD sporet er så tynt, vil man ved ta sporet og strekke det ut i en rett linje oppnå en lengde på hele 5km(3.5 engelske mil) Og hvis noen tillfeldighvis lurer på hvorfor jeg vet sånne ting som dette her, så gjør jeg ikke det: HowStuffWorks Ps. Jeg har ikke lest alle andre innleggene så det er mulig at noe er blitt nevnt tidligere. Lenke til kommentar
MrLuni Skrevet 10. august 2004 Del Skrevet 10. august 2004 Finn ein tom CD, veg den til det mest nøyaktige du klarer, brenn inn 700MB og veg den igjen, der har du svaret på kor masse 700MB veg. Vil ikke da cd'n bli lettere? Siden brenneren brenner\smelter inn merker ? Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 10. august 2004 Del Skrevet 10. august 2004 Finn ein tom CD, veg den til det mest nøyaktige du klarer, brenn inn 700MB og veg den igjen, der har du svaret på kor masse 700MB veg. Vil ikke da cd'n bli lettere? Siden brenneren brenner\smelter inn merker ? Lettere? Hvilke atomer er det du mener som forsvinner? De på selve brenneflaten inne i materialet borblir i hvertfall på omentrent samme sted selv om de kanskje sprer seg litt i plastmaterialer rundt. Plastmaterialet rundt går i hvertfall ingen vei siden laseren ikke er konsentrert i overflaten av plasten. Dermed er det kun de indre lagene av plasten som blir litt varm. Lenke til kommentar
Vims Skrevet 16. august 2004 Forfatter Del Skrevet 16. august 2004 De på selve brenneflaten inne i materialet borblir i hvertfall på omentrent samme sted selv om de kanskje sprer seg litt i plastmaterialer rundt. Plastmaterialet rundt går i hvertfall ingen vei siden laseren ikke er konsentrert i overflaten av plasten. Dermed er det kun de indre lagene av plasten som blir litt varm. Vil det si at cd plata smuldrer dersom du brenner nok ganger på den. Lenke til kommentar
Nettulf Skrevet 16. august 2004 Del Skrevet 16. august 2004 Har kikket litt på harddisk, og sett at normal tetthet er 100Gb på en plate. I følge fabrikanten er det 16.383 sylindre på en disk, da burde 10Gb fylle ut 1638 sylindre. Regner vi sånn omtrent midt på disken, får vi en omkrets på 15 cm. Da skulle 10Gb bli rundt 245 meter langt på en slik disk. (regnet på de midterste sylindre) Den korteste (minste) 10Gb som finnes normalt tilgjengelig i dag, må bli på et flash basert minne. Der kan man jo få 10 Gb inn på et par cm2, som er ganske lite. Hvordan man skal regne ut lengden der er jeg litt mere usikker på, da må man vel regne i kolonner. Hvis vi sier 1x2 cm flate, der 10Gb skal lagres, kan det bli 2x5Gb på de radene. Da får vi 1cm delt på 2G og 2 cm delt på 5G Huff, Blir fryktelig mange rader og kollonner dette, noen som klarer å regne ut dette? Gjerne med bredde og høyde på radene/kolonnene. Ellers så holder de jo på med optisk lagring i krystaller, der får man jo fint plass til 10Gb på en cm eller mindre.....Må vel være minste lagringsmediet. Nettulf Lenke til kommentar
runela Skrevet 16. august 2004 Del Skrevet 16. august 2004 :!: Det var no og et spørsmål! Du kan jo fylle 10 gb me bilder og så printe dem ut og legge dem i en rekke og se hvor langt du kommer Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 16. august 2004 Del Skrevet 16. august 2004 De på selve brenneflaten inne i materialet borblir i hvertfall på omentrent samme sted selv om de kanskje sprer seg litt i plastmaterialer rundt. Plastmaterialet rundt går i hvertfall ingen vei siden laseren ikke er konsentrert i overflaten av plasten. Dermed er det kun de indre lagene av plasten som blir litt varm. Vil det si at cd plata smuldrer dersom du brenner nok ganger på den. Nei, men det vil si at det indre laget bare blir en "grøt" av plast og metall etter ørten brenninger på RW-plater. Det går bra de første gangene, men ikke i lengden. Produsentene oppgir gjerne "opptil 1000 overskrivinger", noe som i praksis er fantasitall. R-plater kan kun brennes en gang og hvis man teknisk sett hadde overkjørt sperren for overbrenning så tipper jeg man ville fått en salgs "dobbelteksponering". F.eks: _110101101110 (1. gangs brenning på R-plate) +101011001010 (2. gangs brenning på R-plate) =111111101110 (Resultat etter 2. brenning er ikke lik det man ville brenne inn på plata i hverken 1. eller 2. omgang. Resultatet er ubrukelig. Jo flere ganger man overbrenner jo flere 0'ere konverteres til 1'ere for alltid. Til slutt består plata bare av 1'ere) Lenke til kommentar
Vims Skrevet 16. august 2004 Forfatter Del Skrevet 16. august 2004 Så for å være på den sikkre side bør jeg ikke overskrive for mange ganger. Må si jeg har lært en del i denne tråden Lenke til kommentar
hanszpett Skrevet 17. august 2004 Del Skrevet 17. august 2004 Men hvilken farge har 10 GB? Lenke til kommentar
Goebbels Skrevet 17. august 2004 Del Skrevet 17. august 2004 Litt morsom tråd Hva hvis man printer ut 700Mb på A4 ark. Hvor langt blir det? Evt. kan man skrive det etter hverandre på rutepapir med liten skrift: 5mm mellom hvert siffer. Sa blir 10GB = 8bit/Bye*10.000.000.000Byte*0,005m = 400.000.000 meter = 400.000 kilometer = nesten 10 ganger rundt jorda = ca like langt som avstanden fra jorda til månen. Dersom man skirver med 10mm mellom hver linje og bruker hele A4-ark uten marger og begge sidene av arket så vil man få plass til ca 2495 bit per ark og dermed bruke 32 millioner ark på disse 10GB'ene. Hvis man så legger disse arkene oppå hverandre og tykkelsen på papiret er 0,1mm (vanlig 80g skriverpapir) så vil du få en ca 3,2 kilometer høy stabel med papir. Stabelen vil forsåvidt også veie en hel del; ca 160 tonn. Så vi skal være glad for at vi ikke bruker hullkort og papir som lagringsmedium på PC'ene våre... Det er bare å lese denne posten og gange med 0,07: 700MB = 28.00 kilometer med enere og nuller = 2,24 millioner A4-ark = 224 meter høy stabel med ark = 11,2 tonn med papir Edit: Jeg halverte de uthevede tallene da jeg skjønte at det var hele 500 ark i hver 5cm kartong mer ark og ikke 250 slik jeg hadde antatt i farta. Blir det riktig da? Leste en gang et sted at en 80 gig'er har plass nok til å skrive ut en stabel med ark, tilsvarende høyden på eifeltårnet (350 m elns)! dermed så vil 10 giga kunne skrive ut 1/8 av denne høyden, såfremt at utregningen jeg leste er korrekt da. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 17. august 2004 Del Skrevet 17. august 2004 Men hvilken farge har 10 GB? Det kommer an på hvordan dataene er lagret og hvor tett de er lagret. Hvis man f.eks tar utgangspunkt i en CD med spor som er 650nm så vil fargen være rød fordi 650nm = rød i lysspekteret. 10GB vil forsåvidt ha samme farge som 9GB, 8GB, eller hvilken som helst annen lagringsmengde så lenge den er lagret på samme måte. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 17. august 2004 Del Skrevet 17. august 2004 Blir det riktig da?Leste en gang et sted at en 80 gig'er har plass nok til å skrive ut en stabel med ark, tilsvarende høyden på eifeltårnet (350 m elns)! dermed så vil 10 giga kunne skrive ut 1/8 av denne høyden, såfremt at utregningen jeg leste er korrekt da. Hva var forutsetningene for utregningen du leste da? Hadde de tekst på begge sider av arket, var teksten ASCII eller et annet format? Arktykkelse, tekststørrelse, linjeavstand og marger er også viktige faktorer i beregningen. Lenke til kommentar
tbend Skrevet 17. august 2004 Del Skrevet 17. august 2004 er det noe forskjell på NTFS og Fat32? Lenke til kommentar
Jonas Skrevet 17. august 2004 Del Skrevet 17. august 2004 (endret) er det noe forskjell på NTFS og Fat32? Sikter du til forskjell generelt eller lengen av et NTFS og fat32 system? Endret 17. august 2004 av Jonas Lenke til kommentar
Vims Skrevet 20. august 2004 Forfatter Del Skrevet 20. august 2004 :!: Det var no og et spørsmål! Du kan jo fylle 10 gb me bilder og så printe dem ut og legge dem i en rekke og se hvor langt du kommer Spander blekkpatroner så gjør jeg et forsøk Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg