Gå til innhold

Hvor langt er 10 GB?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er nå endel spørsmål som er kommet fram i hovedsak er disse.

Hvor lang er en bit.

hvor mye veier en bit.

Alle er vi vel enige om at svaret på disse er avhengige av mediene de er plassert på, og at på noen medier finnes det ikke noe klart svar.

Føler det har kommet endel "fornuftige" svar men ett spmål som ennå ikke er besvart er hvor mye ett bit veier.

Mediet som det er lettest å finne på dette spmål må være cder. Såvidt jeg vet så blir det brent ett lite hull i cden for hver bit. Når dette hullet blir lagd så må noe av massen til cden forsvinne så da er det bare å veie cden før og etter brenning. Men regner ikke med at hvilken som helst vekt greier å måle dette ;)

Lenke til kommentar
du får i utgangspunktet ikke plass til mer enn 700MB på en 80min CD uansett om det er musikk eller data.

Man får plass til over 800MB på en 700MB cd når man brenner svcd filmer

Det er fordi den ikke bruker noe særlig av TOC (Table of contents) når det er bare en fil som blir skrevet... :tease: *blædi*

Det har ikke noe med det å gjøre i det hele tatt.

VCD,XVCD,XSVCD eller SVCD brennes i mode 2 form 2 istedet for normal data modus hvor du får 700 MB på en 80 min CD. Mode 2 form 2 har mindre error korreksjon enn data mode.

Når man brenner i mode 2, blir kapasiteten kalkulert ut ifra tiden, men IKKE nødvendigvis tiden på filmen, men tiden på CD'n! 74min=74MB, 80min=800MB

Lenke til kommentar
10GiB er 80000000000 bits langt.

10GB er 85899345920 bits langt

Må bare få sagt at dette er direkte feil før noen tror på det!

Fasit:

10 GiB = 10 737 418 240 Byte = 85 899 345 920 bit

10 GB = 10 000 000 000 Byte = 80 000 000 000 bit

Lenke til kommentar
Litt morsom tråd :)

Hva hvis man printer ut 700Mb på A4 ark. Hvor langt blir det?

Evt. kan man skrive det etter hverandre på rutepapir med liten skrift: 5mm mellom hvert siffer. Sa blir 10GB = 8bit/Bye*10.000.000.000Byte*0,005m = 400.000.000 meter = 400.000 kilometer = nesten 10 ganger rundt jorda = ca like langt som avstanden fra jorda til månen.

Dersom man skirver med 10mm mellom hver linje og bruker hele A4-ark uten marger og begge sidene av arket så vil man få plass til ca 2495 bit per ark og dermed bruke 32 millioner ark på disse 10GB'ene. Hvis man så legger disse arkene oppå hverandre og tykkelsen på papiret er 0,1mm (vanlig 80g skriverpapir) så vil du få en ca 3,2 kilometer høy stabel med papir. Stabelen vil forsåvidt også veie en hel del; ca 160 tonn.

Så vi skal være glad for at vi ikke bruker hullkort og papir som lagringsmedium på PC'ene våre... ;)

Det er bare å lese denne posten og gange med 0,07:

700MB = 28.00 kilometer med enere og nuller = 2,24 millioner A4-ark = 224 meter høy stabel med ark = 11,2 tonn med papir

Edit: Jeg halverte de uthevede tallene da jeg skjønte at det var hele 500 ark i hver 5cm kartong mer ark og ikke 250 slik jeg hadde antatt i farta.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
Litt morsom tråd :)

Hva hvis man printer ut 700Mb på A4 ark. Hvor langt blir det?

Evt. kan man skrive det etter hverandre på rutepapir med liten skrift: 5mm mellom hvert siffer. Sa blir 10GB = 8bit/Bye*10.000.000.000Byte*0,005m = 400.000.000 meter = 400.000 kilometer = nesten 10 ganger rundt jorda = ca like langt som avstanden fra jorda til månen.

Dersom man skirver med 10mm mellom hver linje og bruker hele A4-ark uten marger og begge sidene av arket så vil man få plass til ca 2495 bit per ark og dermed bruke 32 millioner ark på disse 10GB'ene. Hvis man så legger disse arkene oppå hverandre og tykkelsen på papiret er 0,2mm (vanlig 80g skriverpapir) så vil du få en ca 6,4 kilometer høy stabel med papir. Stabelen vil forsåvidt også veie en hel del; ca 160 tonn.

Så vi skal være glad for at vi ikke bruker hullkort og papir som lagringsmedium på PC'ene våre... ;)

Det er bare å lese denne posten og gange med 0,07:

700MB = 28.00 kilometer med enere og nuller = 2,24 millioner A4-ark = 448 meter høy stabel med ark = 11,2 tonn med papir

Stakkars regnskog skulle vi brukt papir :cry:

I sin tid sa man at det ville bli papirløst samfunn når data'en kom :p

Det viser seg at det blir brukt mer papir enn noen sinne. :blush:

Lenke til kommentar
Hold deg fast.....

Her er svaret :

Howstuffworks

Altså 5 km

Edit: e_urkedal kom med et mer nøyaktig svar før meg :mad:

I følge animasjon på Howstuffworks roterer en CD med 500 rpm innerst, 450 rpm på midten og 350 rpm ytterst på skiven.

Da kan man jo enkelt regne ut hvor fort ytterkanten av disken går ved forskjellige hastigheter:

Omkrets av en sirkel er jo 2 pi radius (eller diameter (Ø) x pi)

Omkretsen blir da = 0,12 meter X 3,14159265358979323 osv. = 0,377 meter

Hastighet ved 500 rpm blir da 188,5 meter/minutt eller 3,141592 m/sek (tilfeldigvis lik pi meter pr sekund!!!???)

Er ikke det rart? Er det tilfeldig?

3,14159 m/s = 11,31 Km/t

Har man en 52 X CD spiller blir det ca 163 m/s eller 588 km/t. Det er jo temmelig fort. Over 20% av hastigheten til en riflekule med Vnull på 800 m/s.

Kan noen regne ut hvor mange G lakken ytterst på plata trekker?

Vil tro det er en del Kg drag i plata?

:dribble:

Lenke til kommentar
Hold deg fast.....

Her er svaret :

Howstuffworks

Altså 5 km

Edit: e_urkedal kom med et mer nøyaktig svar før meg  :mad:

I følge animasjon på Howstuffworks roterer en CD med 500 rpm innerst, 450 rpm på midten og 350 rpm ytterst på skiven.

Da kan man jo enkelt regne ut hvor fort ytterkanten av disken går ved forskjellige hastigheter:

Omkrets av en sirkel er jo 2 pi radius (eller diameter (Ø) x pi)

Omkretsen blir da = 0,12 meter X 3,14159265358979323 osv. = 0,377 meter

Hastighet ved 500 rpm blir da 188,5 meter/minutt eller 3,141592 m/sek (tilfeldigvis lik pi meter pr sekund!!!???)

Er ikke det rart? Er det tilfeldig?

3,14159 m/s = 11,31 Km/t

Har man en 52 X CD spiller blir det ca 163 m/s eller 588 km/t. Det er jo temmelig fort. Over 20% av hastigheten til en riflekule med Vnull på 800 m/s.

Kan noen regne ut hvor mange G lakken ytterst på plata trekker?

Vil tro det er en del Kg drag i plata?

:dribble:

HEHEHEHEHE!!! Fabelaktig! :thumbs::thumbs::thumbs:

Lenke til kommentar

Når det gjelder pi-farten: Artig. Kan være et eller annet vi overser, som gjør at det er forhåndsbestemt at farten blir slik, men det kan jo godt være at ingeniørene som lagde de første CDene måtte ha en eller annen fart å gå etter, og bare valgte pi m/s.

Når det gjelder kreftene ytterst på CDen:

La oss si at CDen er en perfekt sirkel med radius 0,06 m. Når den går i max fart, beveger et punkt ytterst på CDen seg i pi m/s. Sentripetalakselerasjonen i dette punktet blir da pi^2 / r = 165 m/s^2. Til sammenligning er tyngdeakselerasjonen på jorden 9,81 m/s^2.

Edit: Oops.. tenkte litt kort her. Vi er jo egentlig i havn. (Hjernen går på sparebluss om sommeren).

Endret av gspr
Lenke til kommentar

Nei, det ser faktisk ut til at rotasjonsfrekvensen 500 rpm ble valgt for å gi en ytterkantfart på pi m/s. Tøft. Eller kanskje radius ble valgt for å få dette resultatet, og historien om Sony-direktøren og symfonien bare er tull? Hvem vet.

Lenke til kommentar

nixon: Godt regnet!

Det er nok ikke uten grunn at hastigheten på CD-plater stopper på ca 52x. Det fantes en 72x fra Kenwood, men den ødela så mange plater på grunn av den høye hastigheten at de trakk den fra markedet. CD-platene rett og slett eksploderte fordi de ikke klarte G-kreftene. :wow:

Har desverre ikke fysikkboka her (og husker ikke formlene utenatt), ellers skulle jeg selvfølgelig regnet ut G-kreftene på plata. :)

Edit: gspr var kjapp ute med regning på G-krefter her :thumbup:

1x er altså 165/9,81 = 16,8 G. (imponerende !)

52x blir da hele 874 G (IMPONERENDE !!!, De "plastskivene" tåler jammen mye)

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
Når det gjelder pi-farten: Artig. Kan være et eller annet vi overser, som gjør at det er forhåndsbestemt at farten blir slik, men det kan jo godt være at ingeniørene som lagde de første CDene måtte ha en eller annen fart å gå etter, og bare valgte pi m/s.

La oss si at CDen er en perfekt sirkel med radius 0,06 m. Når den går i max fart, beveger et punkt ytterst på CDen seg i pi m/s. Sentripetalakselerasjonen i dette punktet blir da pi^2 / r = 165 m/s^2. Til sammenligning er tyngdeakselerasjonen på jorden 9,81 m/s^2.

Hvis noen gidder å måle massen til en CD, kan vi begynne å snakke om krefter.

Men jordens G er jo resultatet av jordens masse. Gravitasjonen er ikke et resultat av den roterer...

:roll:

Lenke til kommentar
Men jordens G er jo resultatet av jordens masse. Gravitasjonen er ikke et resultat av den roterer...

"Å? Det visste jeg ikke!". Selvfølgelig er det det, men det er en fin sammenligning likevel. Du har kanskje merket at man oppgir G-krefter for jagerfly og berg-og-dalbaner, selv om kreftene der ikke kommer av gravitasjonskrefter...

Lenke til kommentar

Hvis noen gidder å måle massen til en CD, kan vi begynne å snakke om krefter.

Hvis Sentripetalakselerasjonen på jorden er 9,8 m/s/s og

sentripetalakselerasjonen på plata er 165 m/s/s så

er blir CD/Jorda = 165/9,8 = 16,8 ganger Sentripetalakselerasjonen til jorda.

Er ikke en Sentripetalakselerasjon på 9,8 m/s/s = 1 G da?

Kanskje lakken ytterst på plata trekker 16,8 G?

:love:

Så litt etterpå at noen andre hadde delt det ene tallet på det andre og fått 16,8...

En siste ting som satte meg ut på masse og jorden og G og det hele:

gspr: Hvorfor skulle man kjenne massen til CD-plata? G har vel ingen ting med hvor tungt det som trekker x G er? Eks: to piloter på hhv 50 og 100 kilo ligger i en 60 graders sving og trekker 2 G begge to, selv om den ene presser 100 kg i sete og den andre 200 kg i setet...

Endret av nixon
Lenke til kommentar
nixon: Godt regnet!

Det er nok ikke uten grunn at hastigheten på CD-plater stopper på ca 52x. Det fantes en 72x fra Kenwood, men den ødela så mange plater på grunn av den høye hastigheten at de trakk den fra markedet. CD-platene rett og slett eksploderte fordi de ikke klarte G-kreftene. :wow:

Har desverre ikke fysikkboka her (og husker ikke formlene utenatt), ellers skulle jeg selvfølgelig regnet ut G-kreftene på plata. :)

Edit: gspr var kjapp ute med regning på G-krefter her :thumbup:

1x er altså 165/9,81 = 16,8 G. (imponerende !)

52x blir da hele 874 G (IMPONERENDE !!!, De "plastskivene" tåler jammen mye)

Og så en siste ting:

163 m/s er akkurat halvparten av lydens hastighet (330 m/s) (i luft nære jordskorpa (1 atm)).

Det betyr at ytterkanten av en CD plate som leser helt innerst på plata har en hastighet på circa MACH 0,5 !!! Mens den trekker 874G!

Forresten, kult hvis man hadde hadde en CD-spiller på 106 X som kunne bryte lydmuren innimellom...

(Kan forresten en helt rund skive som roterer aldri så fort egentlig bryte lydmuren med et brak? Det er jo ingen kant som skjærer gjennom luften...)

:hmm:

Lenke til kommentar

(Kan forresten en helt rund skive som roterer aldri så fort egentlig bryte lydmuren med et brak? Det er jo ingen kant som skjærer gjennom luften...)

:hmm:

Hadde blitt et fryktelig bråk :!:

Tror nok ikke at det vil bli noe lyd.Det finnes vel "gjenstander" som går fortere enn lyden :whistle:

Lenke til kommentar

Jeg har regnet feil :blush: men har rettet det opp nå.

Feilen var at jeg trodde det var 250 ark i hver kartong mer ark (slike 5 cm tykke kartonger) Det riktige tallet er 500 ark, dermed blir bunken med papir selvfølgelig lavere:

10GB = en 3,2 km høy stabel med A4 ark som det er skrevet 1'ere og 0'er på begge sider uten marger og hvert siffer tar 5x10mm.

700MB blir da en 224m meter høy stabel.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...