Gå til innhold

Hvor langt er 10 GB?


Anbefalte innlegg

Er ikke dette litt feil angrepsvinkel på problemet - spørsmålet var hvor lang 10GByte var. 10 GByte kan jo være uendelig lang (lagret kassett på c64 kasett - ville i hvert fall følt uendelig lang).

 

Så problemet er vel hvor langt er den korteste avstanden 10GByte kan lagres på. Hvis du har 256 ulike atomer så vil en byte tilsvare omkretsen av et atom. Da er det bare å multiplisere opp til 10GByte. Nå vet jeg verken omkretsen til et atom eller om de er like store alle sammen.

 

men..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Er ikke dette litt feil angrepsvinkel på problemet - spørsmålet var hvor lang 10GByte var. 10 GByte kan jo være uendelig lang (lagret kassett på c64 kasett - ville i hvert fall følt uendelig lang).

 

Så problemet er vel hvor langt er den korteste avstanden 10GByte kan lagres på. Hvis du har 256 ulike atomer så vil en byte tilsvare omkretsen av et atom. Da er det bare å multiplisere opp til 10GByte. Nå vet jeg verken omkretsen til et atom eller om de er like store alle sammen.

 

men..

Man kan ikke måle noe som ikke er fysisk. Man kan måle hvor mye fysisk plass man trenger for å lagre en viss mengde, men selve mengden har ikke lengde, vekt, osv.

Endret av shamanix
Lenke til kommentar
Er ikke dette litt feil angrepsvinkel på problemet - spørsmålet var hvor lang 10GByte var. 10 GByte kan jo være uendelig lang (lagret kassett på c64 kasett - ville i hvert fall følt uendelig lang).

 

Så problemet er vel hvor langt er den korteste avstanden 10GByte kan lagres på. Hvis du har 256 ulike atomer så vil en byte tilsvare omkretsen av et atom. Da er det bare å multiplisere opp til 10GByte. Nå vet jeg verken omkretsen til et atom eller om de er like store alle sammen.

 

men..

enda bedre, du kan måle omkrets i elektroner.

Lenke til kommentar
Såså. Hva med å spørre om trådstarter kan utdype i stedet for å bli spydige?

 

Vims: det er litt vanskelig å måle en GB i fysisk lengde :) Hva var det du mente?

altså....Å brenne data på en cd tar jo plass.Det er vel en viss lengde på cd'en.Ergo hvor langt på cd'en da ;)

Enkelte HDD'er har jo større lagringstetthet enn andre, så å si hvor langt 10 Gb er, er umulig.

Lenke til kommentar
Lurer på hvor langt det egetlig er..

Det er som å spørre, hvor mye veier en byte, hallo?

Hmm.. Hvor ble det av tråden "Hvor mye veier en byte?" nå som jeg trenger linken..? Trodde den lå under søppel->Teknikk og vitenskap, men det fant jeg den ikke.

 

Det var i hvertfall en grundig diskusjon av hvor mye en byte på en harddisk veier. (Ble en god del fysikk og kvantefysikk der etter hvert, men jeg tror konklusjonen ble at hver byte på harddisker ikke veier noe som helst.)

Lenke til kommentar

Tja du kan jo prøve å ta en disk, formatere den, veie den. Så legge inn 10GB og veie den igjen etterpå. Tror du finner eksakt samme vekt. For i praksis er alle clustere fylt med 0. Ergo noe data og noe vekt. Om du da fyller disken med 10000000GB veier den akkurat det samme!

Lenke til kommentar

Jeg trodde lagring av data på harddisker var basert på magnetisme?

 

Magnetisk kraft veier da ingenting.

 

Så klart, man kan påstå at magnetisme består av partikler, akkurat som gravitasjonskraften virker vha. gravitoner.

Dette er dog å bevege seg inn på veldig teoretiske deler av fysikken, hvor det foreligger få beviser..

 

Men om nå magnetisme skulle virke vha. partikler, ville de mest sannsynlig være masseløse.

Lenke til kommentar
Hmm.. Hvor ble det av tråden "Hvor mye veier en byte?" nå som jeg trenger linken..? Trodde den lå under søppel->Teknikk og vitenskap, men det fant jeg den ikke.

 

Det var i hvertfall en grundig diskusjon av hvor mye en byte på en harddisk veier. (Ble en god del fysikk og kvantefysikk der etter hvert, men jeg tror konklusjonen ble at hver byte på harddisker ikke veier noe som helst.)

Her er en tråd:

http://forum.hardware.no/index.php?showtopic=236640&hl=

Var det denne du sikta til eller er det flere tråder?

Lenke til kommentar

Tror ikke man umiddelbart kan regne med størrelsen til elektroner, dette skyldes bølge/partikkel dualisme o.a.: http://www.newton.dep.anl.gov/askasci/phy00/phy00666.htm

 

Men hvis man tar utgangspunkt i at 10GB er 80Gb, og at dette skal transporteres over noe med veldig kort bølgelengde kan man f.eks. ta utgangspunkt i røntgenstråling:

 

"The binding energy of a ground state electron of a neon atom is 21.56eV. Calculate the minimum wavelength of electromagnetic radiation required to knock it free i.e. to ionize a neon atom. Using the Data Sheets identify as closely as possible the colour (or kind) of this radiation.

5.77x10^16Hz, which is a wavelength of 5.20x10^-9m; (soft X-rays)"

 

Hvis man får modulert disse 80Gb inn på en slik stråle, og man modulerer på begge sidebånd ('oppe' og 'nede' på bølgen) får man 80x10^9 x 5.20x10^-9m / 2 = 208 meter.

 

 

timtowtdi

Lenke til kommentar
Tror ikke man umiddelbart kan regne med størrelsen til elektroner, dette skyldes bølge/partikkel dualisme o.a.: http://www.newton.dep.anl.gov/askasci/phy00/phy00666.htm

 

Men hvis man tar utgangspunkt i at 10GB er 80Gb, og at dette skal transporteres over noe med veldig kort bølgelengde kan man f.eks. ta utgangspunkt i røntgenstråling:

 

"The binding energy of a ground state electron of a neon atom is 21.56eV. Calculate the minimum wavelength of electromagnetic radiation required to knock it free i.e. to ionize a neon atom. Using the Data Sheets identify as closely as possible the colour (or kind) of this radiation.

5.77x10^16Hz, which is a wavelength of 5.20x10^-9m; (soft X-rays)"

 

Hvis man får modulert disse 80Gb inn på en slik stråle, og man modulerer på begge sidebånd ('oppe' og 'nede' på bølgen) får man 80x10^9 x 5.20x10^-9m / 2 = 208 meter.

 

 

timtowtdi

WOW,legger meg flat av beundring.Ikke det at jeg forstod noe som helst :whistle:

Du må ha gått på en skole jeg ikke viste eksisterte :innocent:

Lenke til kommentar

Evt. kan man skrive det etter hverandre på rutepapir med liten skrift: 5mm mellom hvert siffer. Sa blir 10GB = 8bit/Bye*10.000.000.000Byte*0,005m = 400.000.000 meter = 400.000 kilometer = nesten 10 ganger rundt jorda = ca like langt som avstanden fra jorda til månen.

 

Dersom man skirver med 10mm mellom hver linje og bruker hele A4-ark uten marger og begge sidene av arket så vil man få plass til ca 2495 bit per ark og dermed bruke 32 millioner ark på disse 10GB'ene. Hvis man så legger disse arkene oppå hverandre og tykkelsen på papiret er 0,1mm (vanlig 80g skriverpapir) så vil du få en ca 3,2 kilometer høy stabel med papir. Stabelen vil forsåvidt også veie en hel del; ca 160 tonn.

 

Så vi skal være glad for at vi ikke bruker hullkort og papir som lagringsmedium på PC'ene våre... ;)

 

Edit: Jeg halverte de uthevede tallene da jeg skjønte at det var hele 500 ark i hver 5cm kartong mer ark og ikke 250 slik jeg hadde antatt i farta.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...