Gå til innhold

Sony W1 og P100 vs T1

Anbefalte innlegg

Hei! Trenger noen raskt råd.... skal kjøpe kamera i morgen...

Det står mellom T1, W1 og P100.

Etter å ha lest en del har forstår jeg at forskjellen mellom W1 og P100 er små, om en ser bort i fra størrelsen og skjemen.(?)

Men kan noen si meg forskjellen på disse to og T1?

Hva anbefaler dere?

Håpere noen kan svare...

På forhånd takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Etter det jeg har forstått så er forskjellen på W1 og P100 kun at W1 har stor skjerm (av "dårlig" kvalitet) mot P100 og den gode lille skjermen. T1 er tynnere men innmaten er mye den samme. Problemet er at med lille T1 blir blitsen svakere, optisk søker er borte og optikken blir begrenset mot W1 og P100. I tillegg har også P100 og W1 bedre bildebehandling, og dermed mindre støy.

Jeg har selv P100 da jeg synes det er et veldig fint kamera med god optikk og god blits. Har ikke veldig sansen for utseendet til W1, men dette er jo en personlig mening.

Hvis optikk ikke er enormt viktig, og design betyr alt, velg T1.. hvis ikke velg enten P100 eller W1. W1 har mye kanter og mye som stikker ut.. og passer derfor ikke perfekt i en lomme mener jeg!!

Jallamannen :roll:

Lenke til kommentar

T1's sensor er mindre enn W1 og P100.

T1 har en annen linse.

T1 har et annet batteri.

T1 tar dårligst bilder

T1 har høyest oppløsning på skjermen, og like stor skjerm som W1

T1 bruker Memorystick Duo

T1 er dyrest

De tar alle 640x480@30 fps video

Det er et vrient valg, alle er gode kamera.

Jeg tør ikke å anbefale noen av disse, men jeg skal selv ned og se på W12 hos Japan Photo til 3495...

Lenke til kommentar

har selv hatt P100 i to måneder nå og er kjempefornøyd..

Har 2 memorystick Pro som jeg har fått "grisebillig" takket være lefdal prisgaranti(mye penger å spare!! :cool: ). Batterilevetid er utmerket, og etterhvert vil tilbehøret bli veldig bra. Den nye prosessoren i kameraet gjør også at kameraet kan lagre flere bilder per batteriladning samt at kameraet er lynkjapt. Er meget fornøyd med bilder jeg har tatt.

+ for at du kan manuelt stille inn eksponeringstid osv

anbefales!!

Lenke til kommentar

T-1 er et kamera som blir kjøpt av kvinner mellom 25 og 40. T-1 kan ikke sammenlignes med W-1 når det gjelder mulighetene til å eksprimitere. Skal du ha et "pek og knips" kamera så er T-1 et bra valg, men om du en gang får interessen av å ta bedre og annerledes bilder, så vil du garantert angre på T-1 kjøpet. Ingen tvil velg W1 eller W12...

kenth

Lenke til kommentar
Takk fo alle svarene så langt... :thumbup:

Jallamannen; hva legger du i at de vil komme mye tilbehør til P100?
Å hva blir prisen på minnekortene når du bruker prisgarantien?

Er i utganspunkte på jakt etter et "pek og knips" kamera som passer i lommen, så det kan virke som det er P100 som blir kameraet for meg (om jeg gjerne skulle hatt skjemen på T1)...

Noen som vet om det er en erstatter til T1 på vei med det første. Ser at det alt har vært på markedet en stund.

Har også sett på Casio Z40, hvordan er dette kameraet i forhold til disse Sony kameraene?

Uansett, takk igjen for alle svar :D
Lenke til kommentar

Det finnes en erstatter til T1, nemlig råkule T11, men dette kommer nok ikke til norge med det første"!! Til P100 får du etterhvert tak i undervannshus og massevis av ekstralinser og slikt!!

Pris på lefdal varierer etter hva lefdal setter sin pris til, men jeg fikk minnebrikke til 1/4 av originalprisen.. så d er mye penger å spare..(kjøp KUN MS pro!!)

Z40 har kun 4 mpixler mot sony sine 5 mpixler... men kameraet er utrolig tøft og tynt..

Sjekk hvilket tilbehør som kommer etterhvert på www.sonystyle.com!!

For bedre veiledning sjekk www.steves-digicams.com!!

W1 og T1 har samme 2.5" skjerm mot p100 som har 1.8!!

Lenke til kommentar
Til P100 får du etterhvert tak i undervannshus og massevis av ekstralinser og slikt!!

Det leveres like mange forskjellige linser til W-1, men ikke undervannshus. Disse undervannshusene koster jo fra 2000 spenn :thumbdown: hvem gidder...

kenth

Lenke til kommentar
Hm... å bestemme seg for et kamera er vist ikke så lett..... tror jeg får utsette det til uken hvertfall....

Har til nå avskreve T1 hvertfall.....

Så var det P100 eller W1.

Noen som kan si meg litt om kavaliteten på skjermen ti W1. Har lest at sen er lik den på T1, men har også lest at den er dårligere en T1.... Hva stemmer?
Lenke til kommentar
Noen som kan si meg litt om kavaliteten på skjermen ti W1. Har lest at sen er lik den på T1, men har også lest at den er dårligere en T1.... Hva stemmer?

Jeg som mange andre er ivertfall overrasket over hvor god skjermen til W1 er, selv om den ikke har mer en 123200 punkter. T1 har 211000.. P100 har 134000 punkter. Kodak LS633 har 2,2" skjerm med tilsvarende punkter, men W1 er betraktelig mye bedre. Skjermen til W1 fungerer bra også i sollys.

kenth

Lenke til kommentar

Nok et spøsmål fra meg.... :hm:

Det jeg nå lurer på er hvordan blitzen er på P100 og W1? Har til nå dårlig erfaring med blitz på kompaktkamera... Er allerede klar over at blitzen på T1 ikke duger, men gjelder dette også på W1 og P100? :hm:

Lenke til kommentar

Ja, jeg vil anta at blitzen ”duger” på disse kameraene, dersom du ikke har helt urealistiske forhåpninger av hva du skal lyse opp. Har selv et P-10 og det ”duger” vanligvis greit inne, bare avstanden til motivet ikke blir for stor. Jeg bruker å låse kameraet til ISO100 for å unngå støy og dette går vanligvis helt utmerket. Noen kan bli litt undereksponerte, men det ordner man fort i PS. Det er etter min mening å foretrekke fremfor støy og overeksponering.

Man lærer fort de forskjellige kameraenes luner.

Lenke til kommentar

Tror det ble glemt noen småting her. Jeg nevner fordeler/ulemper ved hvert av kameraene:

P100:

+billigst

W1:

+stor skjerm

+AA-batteri

-størst

T1:

+best skjerm

+minst

-dyrere

-mindre bildesensor (1,4 cm vs 1,1 cm) = dårligere bilde

Alle kameraene har markedets beste autofokus for tiden (ca 0,3 sekunder fokustid på alle) og er små nok til å puttes i lomma. Jeg selv hadde kjøpt W1 dersom det i tillegg hadde hatt blitsfeste (som på V1) men det har det altså ikke. Fant ut at størrelsen på P100 veide sterkere hos meg enn muligheten til å bruke AA-batteri. Hva angår skjermen er det det samme for meg om den er stor eller liten....

I hvert fall: ikke hør på folk som meg selv som bare har prøvd det ene kameraet, da det vil være lite objektive meninger ute og går! (har ikke engang prøvd P100.. Det er på vei!)

Til ditt bruk er vel P100 eller T1 gode alternativer..... Vanskelig å si noe spesifikt uten å ha prøvd dem alle.

Lenke til kommentar

:thumbup: TAKK FOR MEGET BRA SVAR!!!

T1

Mitt første valg, men som også nevnt tidligere, er avskrevet pga. pris på både kamera og minnekort... blir noe for dyrt..

P100

Er nok det jeg kommer til å gå for pga. størrelsen i forhold til W1, er penere og mindre klompete... Har også en enkler måte å lade batteriet på enn W1 om jeg har oppfattet ting rett!?

W1 / W12

Er kameraet som fortsatt gjør at jeg er i tvil om hva jeg skal velge.....

Er fristene å kjøpe W12 pga. vesken og det ekstra batterisette som følger med for samme pris som W1... Har også den store skjermen som ikke P100 har...

Er i utgangspunkte ikke den typen som bestemer meg kjappest...

... men så er vell ikke kamera det enkleste en kan køpe heller... :cry:

Det som er SYKT, er at alle de aktuelle kamerene er fra samme produsent... SONY.... :eek:

om det er bra eller dårlig av Sony kan vell diskuterest... :hmm:

Må vell bare snart hoppe i det og kjøpe noe....

Blir gal av dette :wallbash:

Lenke til kommentar

Hei!

Jeg valgte W12 blant annet på grunn av batteriene.

Enkelt å lade i den medfølgende laderen.

Og den store fordelen er at du ikke behøver å ta med laderen på ferie.

Da kan du bruke vanlige alkaliske AA batterier.

Lenke til kommentar

W1 har utvilsomt en fordel pga. AA-batterier som er rimelig og lett å få tak i. Men dessverre har W1 en god del dårligere batterikapasitet enn P100, og P100 lader også opp blitsen raskere.

Skjermen til W1 er større enn skjermen til P100, men skjermene er ellers ikke noe spesielt å skryte av.

Begge kameraene er veldig raske, særlig i god belysning.

Test av P100 og W1 kommer snart på Akam ;-)

Lenke til kommentar
Er fristene å kjøpe W12 pga. vesken og det ekstra batterisette som følger med for samme pris som W1... Har også den store skjermen som ikke P100 har...

Hva skal en med ekstra AA batterier som følger med kameraet?? Slike batterier få du grisebillig hos f.eks Clas Olsson.

Ellers er jeg av den oppfattning at det er bedre med mindre skjerm og høyere oppløsning enn motsatt. Vil tro at det er større sjangs for å ripe opp en stor skjerm, samt at større skjerm nok suger en del mer strøm...

P120 (tilsvarende for P100 som W12 er for W1) har ekstra batteri (spesialbatteri) og veske med i prisen. Mer fornuftig å få med ekstra batteri når det er spesialbatteri. Slike koster rundt 600 spenn løst. Riktignok er dette kameraet dyrere, men skal du ha veske og ekstra batteri er det penger å spare.

El chico :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...