Gå til innhold

Hvorfor klager dere på støy fra Chieftec PSU?


Anbefalte innlegg

Har lagt merke til at flere mener at PSU'n til Chieftec kabinettet bråker, og anser dette for største støykilde :eek:

 

Enten har dere ikke peiling på støykilder, eller så er min PSU unormalt stille!!!

 

På min jakt etter støykilder var nemlig PSU'n knapt hørbar, og måtte sjekke om vifta virkelig fungerte, noe den gjorde!

 

Dere bør heller legge øret inntil harddisken/cpu-vifta/skjermkortet.

 

--------------------------------

Chieftec Dragon 340W

Asus A7M 266 DDR

768mb TwinMos DDR-ram

xp1700+

Seagate Barracuda IV 60GB 7200rpm

AMD Pro Waterkit u/radiatorvifte

GF2 GTS m/vannkjøleblokk

Støydempematter

 

= lydløs

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Quote:


On 2002-04-21 23:44, Kjellis skrev:

Har lagt merke til at flere mener at PSU'n til Chieftec kabinettet bråker, og anser dette for største støykilde
:eek:

Enten har dere ikke peiling på støykilder, eller så er min PSU unormalt stille!!!



 

PSUen i min dragon støyer heller ikke særlig. Største støykilde for øyeblikket er diskene.

Lenke til kommentar

Quote:


On 2002-04-21 23:44, Kjellis skrev:

Har lagt merke til at flere mener at PSU'n til Chieftec kabinettet bråker, og anser dette for største støykilde
:eek:

Enten har dere ikke peiling på støykilder, eller så er min PSU unormalt stille!!!


På min jakt etter støykilder var nemlig PSU'n knapt hørbar, og måtte sjekke om vifta virkelig fungerte, noe den gjorde!


Dere bør heller legge øret inntil harddisken/cpu-vifta/skjermkortet.



 

Enig med deg! Nå har jeg en mindre Chieftec PSU en det du har, 300W, så det er mulig den lager ennå mindre støy,(jeg hører de som klager på 340 W) for min er tilnærmet helt lydløs. Nå er riktignok kabinettet mitt isolert, men uansett så må jeg under bordet for og høre en svak susing med avslått HD...

Forklaring tror jeg har noe med at jeg målte viftespenningen til bare 5,14 volt, original!

Men i god moddeånd, så måtte jeg jo "forbedre" bare for skam skyld :razz: så jeg kuttet bort det originale viftegitteret, og la på en av de vanlige kromgitterene. De høres mer "stillegående" ut hvis du blåser på de.

I tillegg så la jeg litt kork i mellom festeskruene.

Men jeg merket ikke forskjell etterpå... :lol: Det jeg ikke hørte i utgangspunktet, ga seg selvfølgelig ikke til kjenne nå heller! Men i det minste så vet jeg den lager mindre "lyd" nå, hva en det skulle være godt for...

Lenke til kommentar

enig, min 340w støyer/blåser selv om jeg bare har 25 grader i kassa, ca 28 på psu utenpå.

jeg synes dette "bråker" for mye.

skal derfor nå sette en stopper for dette.

setter inn en (enda en) 8cm vifte i høyde med psu. og sager ut et 8 cm hull i psu monterer et gitter. og setter vifta i kabinett døren. 340 watten har jo regulator men synes den tar litt vel godt i / starter litt tidlig. i tillegg setter jeg på en egen regulator på begge i paralell, slik at de kan kjøres betrakteig ned.

 

håper dette hjelper, begynnner nå snart å mekke..

Lenke til kommentar

Quote:


On 2002-04-21 23:44, Kjellis skrev:

Har lagt merke til at flere mener at PSU'n til Chieftec kabinettet bråker, og anser dette for største støykilde
:eek:

Enten har dere ikke peiling på støykilder, eller så er min PSU unormalt stille!!!


På min jakt etter støykilder var nemlig PSU'n knapt hørbar, og måtte sjekke om vifta virkelig fungerte, noe den gjorde!


Dere bør heller legge øret inntil harddisken/cpu-vifta/skjermkortet.


--------------------------------

Chieftec Dragon 340W

Asus A7M 266 DDR

768mb TwinMos DDR-ram

xp1700+

Seagate Barracuda IV 60GB 7200rpm

AMD Pro Waterkit u/radiatorvifte

GF2 GTS m/vannkjøleblokk

Støydempematter


= lydløs


 

Grunnen til at psu`en bråker er at den blir mye belastet. Er din maskin overklokket..? Dersom du skrur vcoren opp til 2volt, og overklokker både cpu og skjermkort kan du være sikker på at psu`en din vil bråke også..

 

Mvh

 

 

AK

Lenke til kommentar

PSU'n er like stille om jeg så klokker aldri så mye!

Den er vel heller ikke temp.regulerende - så den går like stille hele tida.

Den gang jeg trodde psu'n bråkte betydlig, tenkte jeg også å følge den psu mod-guiden på overklokking.no, men den tanken er historie nå! Kommer ikke til å sette inn extra vifte / bytte ut til 2 mer stillegående - for her er psu'n stille som ...ehh... mus?

 

 

[ Denne Melding var redigert av: Kjellis på 2002-04-22 08:33 ]

Lenke til kommentar

Feil!

 

Regulatoren til VCORE ligger på hovedkortet og ikke i PSUen(MOSFETs)

 

Det er kabinett tempen som avgjør hvor mange rpm PSU vifta kjører på. Har man 43g i kabinett temp vil den kjøre maks. Forskjellen er at maxload tempen er høyere. Styringa på PSU vifta er til for at kabinett tempen ikke skal bli for høy. I servertower kan den skiftes ut eller tas bort. Ikke gjør det i et miditower!

Lenke til kommentar

Quote:

Det er kabinett tempen som avgjør hvor mange rpm PSU vifta kjører på.


 

Nope...

 

Det er interne sensorer i PSU`en som avgjør hastigheten på vifta. Dersom høy temp. i kabinettet gjorde at psu vifta gikk fortere, ville jo alle komponentene i psu`en bli varmere...Det er ikke logisk...

 

Mvh

 

AK

Lenke til kommentar

Quote:


On 2002-04-22 00:25, eldorado2097 skrev:

Chieftec'en støyer ikke noe s'rlig mer enn andre PSU'er. Aashima f.eks. støyer mer.

Men nå som flere og flere får seg Zalman, TT og andre stillegående vifter, så merker man mye lettere støyen fra PSU'en. Jeg tror det er derfor flere klager.


 

Aashima'n min støyer ikke i det heletatt.(5v)

Lenke til kommentar

Quote:


On 2002-04-22 09:18, SirHartge skrev:

Alle chiftech psu'er jeg har hørt bråker. Men da er definisjonen på hva bråk er da:) Den blir i vertfall mye stillere med en mod vil jeg tro..


 

 

Hva er dB grensa di da..? :smile:

 

Personlig mener jeg at psu-vifta til chieftec er den mest stillegående vifta jeg har hørt.. i alle fall min vifte.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...