Firesky Skrevet 9. juli 2004 Del Skrevet 9. juli 2004 jeg fant netopp ut av jeg skulle lage en av/på bryter som jeg enkelt kan styre med parallel porten slik at jeg f.ex. kan skru av og på lyset i taket med PCen! noen som har forslag til hvordan jeg kan gjøre dette?? Lenke til kommentar
olejohan Skrevet 9. juli 2004 Del Skrevet 9. juli 2004 Du kan ikje ha 230v på paralellporten so du må ha eit rele. Veit ikkje meir,men skal følge med. Lenke til kommentar
Koffe Skrevet 9. juli 2004 Del Skrevet 9. juli 2004 (endret) Hauk del 1 og 2. del 2. Endret 9. juli 2004 av Koffe Lenke til kommentar
Firesky Skrevet 9. juli 2004 Forfatter Del Skrevet 9. juli 2004 Du kan ikje ha 230v på paralellporten so du må ha eit rele. Veit ikkje meir,men skal følge med. selfølgelig kan jeg ikke ha 220V på paralell porten :!: da hadda mitt 2 uker gamle hovedkort blitt passa grilt Lenke til kommentar
olejohan Skrevet 9. juli 2004 Del Skrevet 9. juli 2004 Ditta er inga smal sak og lage til..!! Lenke til kommentar
Whinz Skrevet 10. juli 2004 Del Skrevet 10. juli 2004 ser ut som disse gutta har peil gitt. Lenke til kommentar
ddd-king Skrevet 10. juli 2004 Del Skrevet 10. juli 2004 hvis noen kan programmere i JAVA og liker litt utfordringer, så har Sun kommet med en pakke: javax.comm (www.java.sun.com) Denne pakken inneholder nødvendig class-filer pakket i comm.jar Her kan du styre COM- og Parallel porten. Dette gjelder i software delen. I hardware delen kan du bruke en triggekrets til å slå på releer. Parallel porten, åtte bit, kan bli satt av og på ved hjelp av software (javax.comm). Triggerkretsen kan man f.eks bruke 2stk 4X OR kombinatorikk krets som kan levere større strøm (500mA) enn parallelporten kan (~2mA) slik at de fleste laster kan bli drevet uten problemer. Dette gir 8 uavhengige porter. Alt dette kan combineres med en Atmel Atiny26L(innebygget RC oscilator og AD converter) som kan programmeres i C. Da er det nesten bare fantasien som setter begrensning på hva man kan lage Lenke til kommentar
ok2k Skrevet 10. juli 2004 Del Skrevet 10. juli 2004 I hardware delen kan du bruke en triggekrets til å slå på releer.Parallel porten, åtte bit, kan bli satt av og på ved hjelp av software (javax.comm). Triggerkretsen kan man f.eks bruke 2stk 4X OR kombinatorikk krets som kan levere større strøm (500mA) enn parallelporten kan (~2mA) slik at de fleste laster kan bli drevet uten problemer. Dette gir 8 uavhengige porter. Alt dette kan combineres med en Atmel Atiny26L(innebygget RC oscilator og AD converter) som kan programmeres i C. Da er det nesten bare fantasien som setter begrensning på hva man kan lage Tror du bør ha mer peiling enn gjennomsnittet for å forstå det der... jeg skjønte i allfall ca. ingenting Lenke til kommentar
olejohan Skrevet 13. juli 2004 Del Skrevet 13. juli 2004 Kva må til for att eg skal kunne styre min 120mm vifte gjennom paralellporten? Den er 12v. Ole-Johan Lenke til kommentar
ok2k Skrevet 16. juli 2004 Del Skrevet 16. juli 2004 Kva må til for att eg skal kunne styre min 120mm vifte gjennom paralellporten? Den er 12v. Ole-Johan Viss du ser på koffe sitt innlegg, kan du jo prøve å lage noe sånt Lenke til kommentar
Firesky Skrevet 17. juli 2004 Forfatter Del Skrevet 17. juli 2004 Jeg har kommet fram til å skal lage en slik som i hauk... jeg trenger bare å lage programmet... jeg kan ikke noe serlig programmeriang Lenke til kommentar
olejohan Skrevet 17. juli 2004 Del Skrevet 17. juli 2004 Har bestilt derer til Hauk prosjektet. Software kan du laste ned på Hauk guiden. Ditte skal bli moro Ole-Johan Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå