Gå til innhold

To nye datamaskiner skal bygges. Noen forslag?

Anbefalte innlegg

Har for tiden fått i oppdrag av faren min til å sette sammen to datamaskiner for han. Kravene til de to maskinene er ganske så forskjellige.

Datamaskin 1:

*Skal brukes som stuemaskin ( Word, Internett, musikknedlasting, filmtitting og lett brenning. Null Spillling).

*Skal ikke være så veldig dyr, men fattern likte tanken om et lite barebonekabinett i kombinasjon med LCD-skjerm.

*TV-utgang er et must.

*Maskinen kommer til å være koblet til et stereoanlegg.

Når det gjelder LCD-skjermen så er det ikke viktig at den er så himla bra ettersom det ikke kommer til å bli spilt spill på maskinen. Filmer kommer også til å bli kjørt på en 32" widescreen. Dessuten så har faren min ufattelig dårlig syn så han vil nok ikke merke forskjellen :p

Her er mitt forslag:

Data_Pappa.JPG

Datamaskin 2:

*Maskinen skal brukes av en 12-13 år gammel gutt.

*Spilling er prioritert.

*Budsjettet er litt stramt ettersom han selv kjøper maskinen (helst 9k kan strekkes til 10k hvis nødvendig)

*Blinkende lys og katoder (hvis budsjettet tillater det) er bare snacks for pjokken.

*Skjermen regner jeg med må bli en 19" CRT. (JM data?)

Her er mitt forslag:

Data_Daniel.JPG

Klarer noen å komme med noen bedre forslag?

Takker på forhånd for svar!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
De billigste LCD`ene anbefales ikke, spar heller til en god skjerm!

Nja-jo. Er ganske enig i det, men det er som sagt en 50 år gammel mann som skal bruke denne maskinen. Altså så lenge skjermen viser farger så blir han nok imponert.

Min søster kjøpte en Hansol 17" LCD til 3000 kroner (ukens tilbud på komplett) for en stund siden og hun er storfornøyd. Etter å ha lest tester av denne skjermen så er den vist nok dårlig, men det merkes ikke av brukeren.

Lenke til kommentar

Hvis du skal ha en stue-PC er det kanskje en idé å gå for MSI MEGA 180? Jeg har blitt jelt forelsket i den, og jeg fpr min i morgen! Den er NICE, og har fjernkontroll, noe som er kjekt hvis man vil bruke den til DVD-spiller. Den har også 5.1-utganger for lyd.

Kan skrive noe mer når jeg har testet min litt...

Lenke til kommentar
Hvis du skal ha en stue-PC er det kanskje en idé å gå for MSI MEGA 180? Jeg har blitt jelt forelsket i den, og jeg fpr min i morgen! Den er NICE, og har fjernkontroll, noe som er kjekt hvis man vil bruke den til DVD-spiller. Den har også 5.1-utganger for lyd.

Kan skrive noe mer når jeg har testet min litt...

Kan du ikke gjøre det a?!

Har faktisk snusa litt på de Mega-PC'ene, men har lissom ikke funnet ut om de er verdt prisforskjellen.

Lenke til kommentar

De virker i hvert fall über-sexy, og i tillegg kan de, om du setter inn en DVD-leser, spille av MP3, vanlige CD'er og DVD'er uten at du setter inn noe annet av HW. Firmwaren støtter alle disse formatene out of the box.

En størelse på 15,1x20x32= NAM! Grunnflaten er veldig lik et A4-ark, og forestill deg at du øker høyden til 15cm, så er ikke det stygt...

*Glede seg som en liten unge til i morra!*

Edit:

@Mixel:

Kjøler følger med.

Endret av G2Petter
Lenke til kommentar

til stue pc'en hadde eg vurdert en VIA C3 løsning, "mer enn nok" kraft til "kontor" bruk og akuratt nok til dvd avspilling - og laaaaang lavere støynivå!

har du det ikkje travelt ville eg ventet til Transmeta sine miniITX kort kommer på banen da disse er intet mindre enn veldig koooselige, har en utviklings modell som eg kjører desktop på til vanlig kontor bruk, liker stillhet :yes:

ellers ser spille pc'en ut som et veldig bra budsjett alternativ :thumbup:

Lenke til kommentar
Er det bare jeg som ser dårlig eller har du glemt vifte til CPU på den stue maskinen?

Shuttlekabinettene har innebygget heatpipekjøler :)

Hmmmm. Er de noe bra da? Man får jo såvidt kjøleribber til AMDer over 1.4 Chz.

Jeg har faktisk ikke sett noen. Men hvordan er de? Jeg er på jakt etter en stillere pc, og jeg byttet dermed ut den bråkete abit nf7 vifta mi med en kjøleribbe jeg laget selv, og hvis man kan få kjøleribber til amd, kunne jeg godt tenke meg å bytte til en av de, selvom cpu vifta mi er det som bråker minst i kabinettet :p

Edit: Kan man bruke de heatpipe kjølerne på en vanlig pc? Midi tower

Endret av Mixel
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...