Gå til innhold

Prosjekt H2O - Lian-Li Update 16/9

Anbefalte innlegg

Takker, men det er nok Bofur som skal ha æren. Det er Bofur som har tegnet motivet, han er en reser på CAD! :thumbup: Uten han hadde nok ikke dette prosjektet blitt så bra som vi håper det skal bli. :blush:

XenZor

Edit: Post nr. 750 :w00t:

Endret av XenZor
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

System:

Første vi begynte med var å bestemme oss for hvilke komponenter som skulle kjøles (CPU/ GPU og NB) og hva slags vannkjølingssystem (ant pumper, tanker, radiatorer,,,osv)

Valget ble som vist her.

Stort bilde.

h2o_alternativer_final_tb.jpg

Så var lenge inne på et system med 2 stk pumper som skulle suge vann gjennom ei blokk av RBX-design som skulle gå til hver sin NB/GPU blokk. Dette ble satt til siden, ettersom vi kom til den konklusjonen at vi ville droppe NB kjøler, pga at dette ikke ville føre til noe mer MHz, annet en å tilføre systemet mer motstand. En annen faktor var også det at vi begge har Intel 875p HK og disse har svært skjøre Bøyler for innfesting av en NB blokk. Så her blir det vel til at vi limer på en passiv ribbe.

Stort bilde.

h2o_oppsett_m_2_pumper_tb.jpg

Pumpe:

Vi har diskutert opp og ned om hvilken pumpe som er best, og etter som vi smurfet rundt og diskuterte med likesinnede, av den andre siden av dammen. Ble det for klart at Iwaki sine magnetdrevne sentrifugalpumper (MD15,20 og30) er creme dela creme. Iwaki pumper finnes i fremkallingsmaskiner og svære akvarier gartnerier hvor en feil i pumpa betyr at hele avlingen går fløyta. For å si det slik så går ei Iwaki pumpe non stopp i 15 år uten service. Og det beste er jo løftehøyden som er imponerende 6-7m for MD20RZ

Når vi begynte å gå dypere ned i materien og fikk opp noen diagrammer for pumpe karakteristikk og Anleggskarakteristisk. Bare å lese ut fra tabellen og finne volumstrømmen for den respektive pumpen.

Stort bilde.

Pumpe_anleggsdiagram_tb.jpg

PS! se på kurven til Iwaki MD20RZ(M) og bli imponert det ble i hvert fall jeg.

Anleggs karakteristikk for TDX, MazeGpu og radiator er ikke testet men en sammenslåing av data hentet i fra overclokers.com så den er tilnærmet hva en kan forvente seg.

Valget ble da til slutt Swiftech sin MCP600 som har en løftehøyde på3.2m vann søyle. dette betyr at det større motstand en får jo mer drar denne pumpen i fra en Eheim1250 eller Hydrl30 pumpe som har en løftehøyde på 2-2.2m

Hvorfor så oppstyr rundt ei pumpe? Jo det er jo hjerte i systemet vil jeg si, og forskjellen på 4 liter per min og 7 liter kan dreie seg om 1-2 °C slik at vi her snakker om større eller lik forskjell for hva som er tilfelle mellom sølv og en kobberblokk.

Vi kontaktet Iwaki Norge og fikk en svært fordelaktig pris men med denne prise ble det allikevel for dyrt. Men nå er det jo slik at entusiastprodukter kommer med entusiastpriser. Etter å ha snakket med Iwaki ble vi sikkerlig dårlige på ei pumpe i fra Iwaki så en skal aldri si aldri.

Neste step er tanken som er under produksjon, håper den blir ferdig i løpet av uka, men det er noe usikkert.

Lenke til kommentar

Tusen takk for all positiv respons! :)

Jeg vil bare si at det ikke kommer til å bli så mye oppdateringer på denne workloggen på ca. ei uke grunnet ferie. :cool:

XenZor.

Edit: Leif.

Edit 2: til BlaBlaBla|

Jeg får ikke sendt deg svar på PM'en du sendte meg. Får bare feilmeldingen "Det finner ikke et medlem med det navnet - vennligst kontroller en at du har skrevet riktig.

Meldingen har ikke blitt sendt" (skriveffeilen er også fra forumet)

Men til svar å din PM: se

her.

Endret av XenZor
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...