bfisk Skrevet 9. juli 2004 Del Skrevet 9. juli 2004 Godtfolk! Etter en god uke på Roskilde, og påfølgende tid alene, er jeg nå tom for klær. Nød lærer naken nørd å vaske heter det i det gamle kinesiske ordspråket. Vel -- opplys meg! Jeg har altså en bråte klær (ja! en bråte!) som jeg ikke får rene. Jeg har prøvd å be til klesvaskeguden, husnissen og andre lavere makter. Normalt blir klærne mine rene på magisk vis hvis jeg slipper dem ned på gulvet på rommet mitt. Etter flere dagers intens kleskasting på gulvet, soving og andre aktive former for å forsøke å få klærne rene, har jeg måttet krype til vaskemaskinkorset. Jeg har altså håndklær, boksere, både i bomull og polyester, i diverse farger, jeg har bukser og skjorter, jeg har sogar ullgensere, sokker i nesten alle regnbuens farger, jeg har regntøy og jeg har .... ja, gudene vet, forresten. Det store spørsmålet blir da: Hvordan i alle verdens land og dager skal jeg få klærne reine? Jeg disponerer vaskemaskin, tørketrommel, vaskemiddel, mykemiddel, et par vaskeballer og en ledig ettermiddag. På forhånd takk, bfisk Lenke til kommentar
el-asso Skrevet 9. juli 2004 Del Skrevet 9. juli 2004 1. Heng tøyet på tørkesnora 2. Kärcher + Zalo Lenke til kommentar
enden Skrevet 9. juli 2004 Del Skrevet 9. juli 2004 1. Separer vasken. Håndklær, kluter, sengetøy og annet slitesterkt og gjerne ganske møkkete tøy skal vaskes på 60 grader. Hvitt skal ikke vaskes sammen med andre, sterke farger, og ofte på 30 grader. Resten går under gruppen kulørt og bør deles inn i grupper etter temperatur på vaskeanveisningen (den lapen som stikker deg i siden på t-skjorter). 2. Putt en klesgruppe i maskinen og ha i tilmålt menge vaskemidel og eventuelt tøymykner. og sett på riktig vaskeprogram og temperatur. 3. Heng opp eller kjør ferdig vask i tørketromel mens du venter på neste. Håndklær er digg å tromle, det samme er undertøy. Vanlige kulørte (speielt 30 grader) har jeg blandede erfaringer med. Tøyvask er en kunst med mane fremgangsmåter, men jeg anser meg som fornøyd med resulatet av overnevnte framgangsmåte Lenke til kommentar
FJERNET111 Skrevet 9. juli 2004 Del Skrevet 9. juli 2004 (endret) Hvis du bare vil ha det sånn noenlunde reint... så tar du alt av klær som ikke er hvite og slenger de i vaskemaskinen. Sitter på syntetisk program, gjerne quick-program (varierer egentlig veldig fra maskin til maskin hva du har å velge mellom). Og tar på 40 grader. Da vil tøyet ditt være ganske reint, så sant du ikke har drete i buksen din, når du hadde den på deg. Til kulørt vask bruker du OMO Color edit: Det var dette jeg gjorde når jeg kom hjem fra Roskilde for et par dager siden og alt ble helt rent og pent. Suste avgårde det meste i tørketrommel også. Endret 9. juli 2004 av SBS Lenke til kommentar
bfisk Skrevet 9. juli 2004 Forfatter Del Skrevet 9. juli 2004 Nå har jeg studert litt rundt, hørt med noen venninner, sortert tøyet sånn grovt, og går igang. Rapporter kommer underveis! Og, forresten, mye at tøyet er DIRTY skittent. Lenke til kommentar
bfisk Skrevet 9. juli 2004 Forfatter Del Skrevet 9. juli 2004 Ok, nytt spm: Har nå fylt en maskin 3/4 full (fylt godt, men ikke studd, liksom, hadde fått inn litt til). Har funnet ut av doseringa på tøymykneren. Hvor mye OMO color skal jeg ha oppi en vaskeball til dette? Lenke til kommentar
Stig-Arne Skrevet 9. juli 2004 Del Skrevet 9. juli 2004 gjør som meg, fyll vaskeballen til du tror det er nokk.. dvs.. fullt iallefall halv fullt Lenke til kommentar
enden Skrevet 9. juli 2004 Del Skrevet 9. juli 2004 halvfullt holder vel mer enn nok Lenke til kommentar
FJERNET111 Skrevet 9. juli 2004 Del Skrevet 9. juli 2004 (endret) Nå har jeg studert litt rundt, hørt med noen venninner, sortert tøyet sånn grovt, og går igang. Rapporter kommer underveis! Og, forresten, mye at tøyet er DIRTY skittent. Skal ikke så mye til før det blir helt reint igjen... Alle buksene mine og skoene mine var mørkebrune, men 40 grader gikk helt fint og det ble _helt_ rent. edit: Og hvis du har skuff du putter vaskemiddel i på vaskemaskinen så trenger du ikke vaskeball. Endret 9. juli 2004 av SBS Lenke til kommentar
bfisk Skrevet 9. juli 2004 Forfatter Del Skrevet 9. juli 2004 Fett. Tok litt under halvfullt. Nå er maskina i gang. Jeg har også rydda stort sett hele huset, og skal snart lage middag og ta en ukes oppvask. Lenke til kommentar
darkness| Skrevet 9. juli 2004 Del Skrevet 9. juli 2004 Spennende! Kommer du og vasker opp litt for meg også eller? Lenke til kommentar
bfisk Skrevet 9. juli 2004 Forfatter Del Skrevet 9. juli 2004 Any time, honey bunny Dreit meg akkurat nå på maskin nr. 2. Fant ut at jeg hadde glemt å vrenge tøyet, sjekke lommer og glidelåser. Fikk åpna døra, tatt ut tøyet og fiksa det da. Tror det blir bra nå Lenke til kommentar
allyse Skrevet 9. juli 2004 Del Skrevet 9. juli 2004 Haha. Du kommer til å få utslett bfisk Gled deg til å klø de neste ukene for at du har proppa for mye vaskepulver i maskinen Lenke til kommentar
bfisk Skrevet 9. juli 2004 Forfatter Del Skrevet 9. juli 2004 Neida, 2 vasker har nå gått greit. MEN.... går det an å bruke OMO Color til hvitvasken? Hvis ikke har jeg dritt meg saftig ut Lenke til kommentar
FJERNET111 Skrevet 9. juli 2004 Del Skrevet 9. juli 2004 Neida, 2 vasker har nå gått greit. MEN.... går det an å bruke OMO Color til hvitvasken? Hvis ikke har jeg dritt meg saftig ut Jeg gjorde det heh... gikk helt fint... sokkene var hvite og allting Lenke til kommentar
lperik Skrevet 9. juli 2004 Del Skrevet 9. juli 2004 Eneste som er med omo color er at det bevarer fargene på klærne lengre. Lenke til kommentar
bfisk Skrevet 9. juli 2004 Forfatter Del Skrevet 9. juli 2004 Fett. Skal sjekke ut siste maskina any moment now Lenke til kommentar
Purify Skrevet 10. juli 2004 Del Skrevet 10. juli 2004 Gratulerer bfisk, du har tredd inn i en ny fase i livet. Jeg likte det første innlegget ditt, det var fornøyelig skrevet. Lenke til kommentar
bfisk Skrevet 10. juli 2004 Forfatter Del Skrevet 10. juli 2004 (endret) Purify: man takker for både gratulasjon og kompliment. Prosessen er nå gjennomført, tilsynelatende uten uhell. Hus, liv, lemmer og maskiner er fremdeles i brukbar stand. Alt tøy er kommet ut igjen, og faktisk i noenlunde samme størrelse, fasong og farger. Ingenting er altså gått i vasken! (pun intended) Ute henger klær på tørkestativet. Nå må det bare slutte å regne snart. Over og ut, husmor, kjerring, og nå også tøyvasker bfisk Endret 10. juli 2004 av bfisk Lenke til kommentar
Pantera Skrevet 10. juli 2004 Del Skrevet 10. juli 2004 gjør som meg, fyll vaskeballen til du tror det er nokk.. dvs.. fullt iallefall halv fullt Dropp vaskeball.....hiv pulveret i "koppen", i tillegg til tøymykner. Blir best resultat da. Håndkler, sengetøy o.l. på 60 grader, alt annet (untatt silke o.l.) på 40 grader. Funker hver gang. Og et lite hint om skjorter.....kjør disse i en egen vask, evt. med annet tøy som skal strykes, med porgram uten sentrifugering. Når vasken er ferdig, heng dem opp med kleshenger. Etter en stund....før det er tørt, kan det strykes. mvh Pantera Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå