Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

La andre snylte på ditt trådlause nett

Anbefalte innlegg

Denne tråden tok litt av, og diskusjonen er ganske god (syns eg). Men til dei som ønskjer å la andre snylte på det trådlause nettet sitt: Korleis kan/bør ein setja opp dette?

Altså: Finnes det gode råd til privatpersonar som skal setta opp ei open trådlaus IP-sone?

Både det trådlause AP'et og maskiner med TP er vel kopla til den same breibandsruteren (og begge desse "netta" nyttar same gateway). Kan ein klara å skilje det på nokon logisk måte? Gjere det "litt" tryggare for dei kabeltilknytta maskinene?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Sett opp www.m0n0.ch med captive portal, sett opp shaping på interfacet som er trådløst og alt burde bli koselig.

Til politiet kommer å tar med pc'en din siden noen som har snylta på deg har lasta ned barne p0rr el.l. ;)

Lenke til kommentar

tja. skal sikkert gå å legge inn en klausul ala "common carrier" som isp'ene har hvor de fraskriver seg ansvar for trafikk over linjen og at sluttbruker selv står ansvarlig for dette.

med skikkelige logger burde dette da ikke være noe problem å dokumentere.

Lenke til kommentar
Sett opp www.m0n0.ch med captive portal, sett opp shaping på interfacet som er trådløst og alt burde bli koselig.

Til politiet kommer å tar med pc'en din siden noen som har snylta på deg har lasta ned barne p0rr el.l. ;)

Di har ikke noe di skulle sakt, så lenge di ikke finne shit på pc'en din.. ;)

"eg vet ikke eg, har bare internet til vg,dagbladet" osv.. med oppgitt stemme, funker det vettu :p

Lenke til kommentar

"eg vet ikke eg, har bare internet til vg,dagbladet" osv.. med oppgitt stemme, funker det vettu :p

Med det lokale politiet fra et fjernt distrikt på Vestland kansje ja... men om Økokrim slår seg vrang vet jeg ikke om det er så lett :p. Og det er en kjennsgjerning at Økokrim eller Kripos kommer, og ikke den lokale betjenten...

Lenke til kommentar
Med det lokale politiet fra et fjernt distrikt på Vestland kansje ja... men om Økokrim slår seg vrang vet jeg ikke om det er så lett :p. Og det er en kjennsgjerning at Økokrim eller Kripos kommer, og ikke den lokale betjenten...

Det stemmer. Du får problemer siden det er din IP som kommer opp. Da er det din jobb å bevise at det var noen andre på nettverket som utførte de ulovlige handlingene. Og om du slipper unna, har du i alle tilfeller vært uten datautsyr i tiden fra beslagleggelse til du blir frifunnet. Det kan ta LAAAAAAANG tid!!!

Edit: Enda en leif.

Endret av XenZor
Lenke til kommentar

Blir litt lei av denne evinnelige praten om å dele wlan. For det første og engentlig siste så er det ikke lov. Det står entydig i avtalen til ISP`en dette for å beskytte både den som abonerer og ISP`en.

Her gjelder det å være sinnsykt skeptisk. Hva vet man om mennesket generelt.? I det øyblikket noe bra har vært forsket fram gjennom hele verdenshistorien har det kommet en kommel og utnyttet dette. Og som kjent historien gjentar seg alltid. Del ut Deres WLAN og få trøbbel på døra en dag - er nå min ydmyke mening.

Det er klokt å ta sine forholdsregler og å utvise en ikke så rent liten skepsis både til tkonologi og menneskesinnet

(Dette ikke ment som et angrep på noen her, men ett generellt velmenende særdeles godt råd)

RH

edit: det blir litt slik når problemer en dag kommer: min pappa er sterkere enn din - også kan man krangle om logger og sikkerhet osv. - til syvende og sist den som deler ut sitt ansvar

si meg gjerne imot: dette er en særdeles interessant diskusjon med et brukbart høyt nivå på

Endret av RobinHood
Lenke til kommentar

Siden når stod det i alle isp'er i norges avtalevilkår at man er kontraktsmessig bundet til å ikke dele ut forbindelsen sin ?

Jeg beklager virkelig om jeg tar feil nå i min noe antagene.. antagelse, men jeg tviler vel strengt tatt på at du har gått foran som førstemann i norge til å finlese vilkårene til absolutt alle ISP'er i det ganske land.

Dette betyr jo igjen at du ikke under noen omstendighet kan si med sikkerhet at det ikke er "Lov", noe som igjen blir helt feil å si. Det at du kanskje misligholder kontrakten med isp'en din er sjeldent et lovbrudd. Et lovbrudd kan misligholde kontrakten, men som regel ikke andre veien rundt.

Du har derimot helt rett i at det er en ganske sær ting å gjøre, dele ut noe gratis for ingenting tilbake.

Men som sagt, med skikkelig oppsett skal man fint kunne få dokumentert hvem som har hatt tilgang til linjen når. Med "hvem" mener jeg da selvfølgelig hvilken MAC adresse dette har kommet fra. Det at slike ting kan forandres på blir i denne samenheng relativt uinteressent da du også kan bytte ut bilskiltet på bilen med nabo'ens og kjøre gjennom bomringen 'gratis'. Det er med andre ord ikke ditt ansvar.

Så såfremt du har loggende på plass, ikke bryter avtalevilkårene med leverandøren din og setter opp teknikken slik at en viss avtale må godkjennes (f.eks med navn for å komme videre og ut på nett) ser jeg absolutt ikke problemet med å ha en public hotspot.

Lenke til kommentar

Spiller ingen rolle.

Du er forrhåndsdømt av alle og enhver bare du er misstenkt.

Lenke til kommentar
"Lov" er en ting, moral og etikk noe annet.

Man sier gjerne at moral og etikk går på ett noe høyere nivå enn hva som er "direkte lovlig"

Nå er vel ikke det største problemet hva som er mulig. Det er mye mer interessant å se på hvor lett det da er å utnytte andres nett.

Hvis man ser navnet på tråden så er ordet "snylte" brukt, med andre ord ett negativt ladet ord er ute og spaserer her.

Samtlige ISP såvidt meg bekjent vil ikke at privatpersoner skal dele ut sitt nett utenfor sin egen husstand.

Nå kan man jo gjerne si at dette er noe firkantet sett fra flere sider.
En hotspot der man skal gjøre ting ordentlig dvs. med autentsiering osv... da er man ikke bare en snill person som deler ut da begynner du å nærme deg å være en aldri så liten ISP selv

Nei, vent heller til det blir flere og enklere regler for å sette opp wlan over store deler. Norwaywireless jobbet jo med dette
Den store utfordringen med snillisme er at noen kan alltid mer enn deg og noen kan komme til å utnytte dette

Og forøvrig . ikke alle, men endel retningslinjer - og det finnes da også tilsyn som spesifiserer over ISP`er da
Lenke til kommentar
Blir litt lei av denne evinnelige praten om å dele wlan. For det første og engentlig siste så er det ikke lov. Det står entydig i avtalen til ISP`en dette for å beskytte både den som abonerer og ISP`en.

Lover er ikke det samme som regler. Norges lover er lover, mens det ISP'en har i mengder med liten skrift i kontrakten er regler. Det kan altå være lov selv om det strider med regler osv. Jeg henviser forsåvidt til diskusjonen om lovligheten av dette. (fortsett gjerne der)

Når det gjelder det rent praktiske så ville jeg satt opp nettet slik som Torbjørn foreslår det.

Jeg leste forsåvidt en interresant artikkel for noen måneder siden om hvordan man kan dele trådløse nett sikkert, og ta seg betalt for det (!). Man skulle bare benytte noe programvare. Denne gjorde sånn at alle som prøver å logge seg på kun får opp en eneste webside, nemlig den som tilhører programmet. Der står det hvordan man betaler med f.eks PayPal for å få tilgang til internett. Satsene er fastsatte fra programselskapets side slik at det vil koste det samme å koble seg til uansett hvem som deler ut trådløst internett via deres program. Jeg husker ikke satsene, men de var sånn midt i laget og hadde begrensninger i både tid og MB. Det blir i hvertfall mye billigere enn å bruke f.eks et hotells nettverk. Hele beløpet som kunden må betale går først til programvareselskapet, men 50% går videre inn på kontoen til eieren av det trådløse nettet. Når det har samlet seg opp en viss sum så får man det utbetalt. Progammet inneholdt bla. en brannmur og kryptering på opprettede linjer så sikkerheten skulle være i orden. Det eneste dumme er at jeg ikke husker navnet på programmet nå eller hvor jeg leste om det. :roll:

Lenke til kommentar

de kjører en lignende variant på f.eks toget mellom Oslo og Stockholm.

Der får man opp en loginside første gang man prøver å surfe, der kan man så skrive inn login man har betalt for og ha tilgang så så lenge. (regner med det da skjer autentisering på MAC adresse)

minuset med det systemet er at det ikke var kryptert, alle som satt på toget med en bærbar kunne se all trafikk (jeg prøvde) enten de hadde betalt og autentisert eller ikke. kryptering er et must, enten i trådløsnettet eller iform av en vpn/ssh løsning som du selv kjører på din bærbare/pda

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...