Gå til innhold

Jeg trenger pass?

sull

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg har akkurat funnet ut at klasseturen vår til Frankrike går denne høsten og ikke høsten '05 ... derfor har jeg et problem...

Jeg er ikke norsk statsborger (har bodd her i 10 år og kan derfor få norsk pass dersom jeg vil), men har foreløpig ikke norsk pass...pga arv ol.

Jeg lurte derfor på om ikke det var en mulig måte å få et norsk "sommerpass" uten å måtte være norsk statsborger...pga at hvis jeg skal få et pass fra landet mitt tar det evig tid...noe jeg ikke har...

Takker for hjelpen...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vel, som Norsk statsborger skal man ikke trenge pass for å reise fra Norge til Frankrike. Problemet er at de fleste flyselskapene krever pass som eneste gyldige identifikasjon. Så det kan nok bli litt vanskelig å fly uten pass, ja.

Men "sommerpass" er nok ikke mulig. Men det er jo kurant å fikse da. Bare å stikke bortom nærmeste politistasjon, det....så får man pass i løpet av 2 uker.

mvh

Pantera

Lenke til kommentar

Du må vel ha fødselsattest, og kanskje annen identifikasjon og beviser på at du har bodd her lenge nok. Eller så kan du dra til ambassaden (konsulatet?) for fødelandet ditt og spørre om et pass fra der du er statsborger.

EDIT: og de fleste hoteller trenger pass, ja... Når jeg var i Paris i 2002, brukte vi ikke pass før vi kom til hotellet, men de har de i sin varetekt under hele oppholdet.

Endret av smeboe
Lenke til kommentar

jeg er bosnisk statsborger, noe som fører til at jeg bare vil ha bosnisk pass, ikke norsk... hvis jeg skal skaffe bosnisk pass må jeg ha fødselattest og bevis på at jeg har bodd der.... d kan jeg få til...men det tar lengre tid en datoen jeg skal reise... så spørsmålet var fortsatt om jeg kunne få norsk "midlertidig" pass uten å miste statsborgerskapet fra hjemlandet mitt...

Lenke til kommentar
tar jeg ikke feil kan du være både bosnisk og norsk statsborger, noe som kan være en fordel senere. (kanskje også en ulempe? anyone?)

Kan være en ulempe i land hvor en ikke har lov til å være statsborger i to land. (Man vil da bli sendt ut igjen.)

Greia med pass til utlandet er at det er den eneste gyldige identifikasjonen du har når du er utenfor Norges grenser. Det har ikke så mye å gjøre med hvorvidt en kan komme inn i land eller ikke så lenge man reiser til Schengen-land. Dessuten er det også, som andre her sier, sånn at mange reiseselskaper og hoteller krever pass som identifikasjon.

Lenke til kommentar
EDIT: og de fleste hoteller trenger pass, ja... Når jeg var i Paris i 2002, brukte vi ikke pass før vi kom til hotellet, men de har de i sin varetekt under hele oppholdet.

Hmm....har aldri vist pass på noe hotell i verden. Har blitt spurt om id, og da har Visa-kortet vært nok. Aldri vært i Paris, mulig de har en annen praksis der. Men på hoteller jeg har bodd på, både i USA, og Europa har Visa vært tilstrekkelig identifikasjon.

mvh

Pantera

Lenke til kommentar
Hei,

Jeg har akkurat funnet ut at klasseturen vår til Frankrike går denne høsten og ikke høsten '05 ... derfor har jeg et problem...

Jeg er ikke norsk statsborger (har bodd her i 10 år og kan derfor få norsk pass dersom jeg vil), men har foreløpig ikke norsk pass...pga arv ol.

Jeg lurte derfor på om ikke det var en mulig måte å få et norsk "sommerpass" uten å måtte være norsk statsborger...pga at hvis jeg skal få et pass fra landet mitt tar det evig tid...noe jeg ikke har...

Takker for hjelpen...

Statoil deler ut gratis sommerpass i hele sommer :!:

Lenke til kommentar

Hmm....har aldri vist pass på noe hotell i verden. Har blitt spurt om id, og da har Visa-kortet vært nok. Aldri vært i Paris, mulig de har en annen praksis der. Men på hoteller jeg har bodd på, både i USA, og Europa har Visa vært tilstrekkelig identifikasjon.

mvh

Pantera

Å måtte legge igjen pass på hotel er en meget vanlig praksis...

Lenke til kommentar

Det er vel så vidt jeg veit kun mulig med to pass om foreldrene har vært sitt statsborgerskap. Siden du allikevel er innenfor Schengen, kan det hende at det går greit med bosnisk pass, men jeg kjenner desverre ikke til om ikke-Schengen-statsborgere må noe slags visum eller ikke.

Om trives godt i Norge og allikevel har tenkt til å bo her, kan du like gjerne søke om statsborgerskap av praktiske årsaker (som dette). Kan seffer'n være litt tungt å på en måte bryte båndet til hjemlandet på den måten...

(Kan hende det er tryggere for deg også; ei venninne av meg er trua meg utkastelse sjøl om hun aldri har gjort noe galt og antagelig har "lov" til å bli. Den j*velen av en saksbehandler kjeda seg vel litt på jobben antagelig... Egentlig en sak det der...)

Edit: Stikk innom nærmeste politikammer for å forhøre deg litt der. Er antagelig det greieste....

Endret av Mad Wolf Magnux
Lenke til kommentar
tar jeg ikke feil kan du være både bosnisk og norsk statsborger, noe som kan være en fordel senere. (kanskje også en ulempe? anyone?)

Såvidt jeg husker (og det er mulig jeg husker feil) så aksepterer ikke Norge dobbelt statsborgerskap etter fylte 18 år. Du må da velge statsborgerskap. (Og det er en god mulighet for at det kun går med dobbelt før fylte 18 dersom foreldrene kommer fra to forskjellige land, f.eks. Norge og Bosnia)

Ifølge Schengen-avtalen kan man reise fritt uten pass innenfor Schengen-området, men i utlandet er det som regel kun pass som blir godtatt som legitimasjon. Det er mange steder folk ikke forstår hva som står på f.eks bankkort eller førerkort.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...