Gjest Slettet+432 Skrevet 9. juli 2004 Del Skrevet 9. juli 2004 heisann... Skal logge på min nyinstallerte phpMyAdmin. Men selvfølgelig oppstår det problemer; logger inn som root og får opp meldingen: #1045 - Access denied for user: 'pma@localhost' (Using password: YES) Logger inn som pma med passord som står i phpmyadmin config fil og får samme melding. Hva skjer? Finnes det en eller annen kommando som gjør at jeg kan logge inn? Kjøres på Gentoo Linux. Lenke til kommentar
Ueland Skrevet 9. juli 2004 Del Skrevet 9. juli 2004 har du satt passord på root brukeren da?, er vel ikke det på default installasjoner av mysql. Lenke til kommentar
jorgis Skrevet 9. juli 2004 Del Skrevet 9. juli 2004 (endret) har faktisk samme problem selv. Har ennå ikke klart å fikse det, men hadde blitt rimelig happy hvis noen hadde fått det til. EDIT: kjører det på windows, så det er mulig det ikke er nøyaktig det samme problemet, menmen... Endret 9. juli 2004 av jorgis Lenke til kommentar
Gjest Slettet+432 Skrevet 9. juli 2004 Del Skrevet 9. juli 2004 har du satt passord på root brukeren da?, er vel ikke det på default installasjoner av mysql. Passord på root...? hmm.. *teste* Nei, får samme melding med tomt passord... Lenke til kommentar
Ueland Skrevet 9. juli 2004 Del Skrevet 9. juli 2004 sitter du/dere på windows så gjør følgende: åpne kjør -> cmd bla deg frem til mysql dir evnt dra mysql programmet over til cmd. skriv inn "-u root -p" bak, u er brukernavn mens -p sier at passord "kommer" eks M:\>"G:\Program Files\EasyPHP1-7\mysql\bin\mysql.exe" -u root -p skriv så: GRANT ALL ON *.* TO root@localhost IDENTIFIED BY 'passord'; vil du kun at en bruker skal ha tilgang til en database kan du skrive: GRANT ALL ON database.* TO brukernavn@localhost IDENTIFIED BY 'passord' legg og merke til at localhost kan endres til "snylters" ip and try again Lenke til kommentar
jorgis Skrevet 9. juli 2004 Del Skrevet 9. juli 2004 Problemet er ikke at jeg ikke får logget inn til mySQL (kommandolinje), men at phpmyadmin ikke godtar det passordet og brukernavnet jeg forer den med. Lenke til kommentar
Ueland Skrevet 9. juli 2004 Del Skrevet 9. juli 2004 %phpmyadminroot%/config.inc.php -> linje #75 -> 77 erstatt noe.. med $cfg['Servers'][$i]['controluser'] = $PHP_AUTH_USER; // MySQL control user settings // (this user must have read-only $cfg['Servers'][$i]['controlpass'] = $PHP_AUTH_PW; // access to the "mysql/user" Lenke til kommentar
Gjest Slettet+432 Skrevet 9. juli 2004 Del Skrevet 9. juli 2004 Funka ikke den kommandoen du gav... eller... får samme feilmelding. Men det som er er at det kommer pma@localhost, ikke root@localhost. hva kommer dette av? Det er jo root jeg logger inn med! Lenke til kommentar
hjelpe manen Skrevet 1. mars 2022 Del Skrevet 1. mars 2022 gå til xampp/phpMyAmin/config.inc.php fil. I noen versioner av xampp filen finnes ikke. Hvis du ser file åpne den og skriv det : /* Authentication type and info */ $cfg['Servers'][$i]['auth_type'] = 'config'; $cfg['Servers'][$i]['user'] = 'root'; $cfg['Servers'][$i]['password'] = ''; $cfg['Servers'][$i]['extension'] = 'mysqli'; $cfg['Servers'][$i]['AllowNoPassword'] = true; $cfg['Lang'] = ''; Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå