Jonas Skrevet 9. juli 2004 Del Skrevet 9. juli 2004 Hallo Nå er jeg på første øvelse i "c++ og objekt orientert programering", og allerede der får jeg problemer Dette er koden: #include <iostream.h> void main() { cout << "Hils hjem!"; } Også til problemer.. Jeg trykker f9, og da skal den compiler og starte programmet. Siden jeg ikke har skrevet noe "iostream.h", legger programmet den automatisk til. Det er gret, men inni "iostream.h" står dette: #include "backward_warning.h" Den blir ikke lagt til og den teksten blir markert brun. Hva skal jeg gjøre? Jonas Lenke til kommentar
saboi Skrevet 9. juli 2004 Del Skrevet 9. juli 2004 (endret) du skal bruke iostream og ikke iostream.h. Ingen av headerne i standardbiblioteket har noe .h etter seg. Det er de gamle headerne som har .h, de nye er uten .h. Hvis du skal bruke c-headere skal du bare putte en c foran og droppe .h'en. f.eks blir stdio.h til cstdio osv. Du skal heller ikke bruke void main men int main(). Når boken din bruker void main og iostream.h er det på tide å kjøpe en annen bok som er litt nyere Endret 9. juli 2004 av saboi Lenke til kommentar
søppel Skrevet 9. juli 2004 Del Skrevet 9. juli 2004 (endret) Her har du en som er gratis og såpas ny at den følger standaren: http://www.cpp.no/lars/ticpp-v1/Contents.html Om du vil laste den ned og ha den på egen maskin kan du google etter "mindview". Endret 9. juli 2004 av søppel Lenke til kommentar
Jonas Skrevet 9. juli 2004 Forfatter Del Skrevet 9. juli 2004 (endret) Okay, da har jeg skrevet dette, men det fungerer fortsatt ikke: #include <iostream> int main() { cout << "Hils hjem!"; return 0; } EDIT!! Fettern min så litt på dette og fant ut at jeg kunne bruke en annen kode for cout: #include <stdio.h> //#include <iostream.h> int main() { printf("Hils hjem!"); } Da bruker jeg baare det videre i boken Endret 9. juli 2004 av Jonas Lenke til kommentar
søppel Skrevet 9. juli 2004 Del Skrevet 9. juli 2004 (endret) #include <iostream> int main() { std::cout << "Hils hjem!" << std::endl; return 0; } Søk i forumet etter "using namespace" .. det er mange, mange tråder om dette. Ikke hør på fetteren din; printf og stdio er C, ikke C++. Endret 9. juli 2004 av søppel Lenke til kommentar
saboi Skrevet 9. juli 2004 Del Skrevet 9. juli 2004 og som sagt er det cstdio og ikke stdio.h Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå