Gå til innhold

Maskinen "fryser" i Internet Explorer!

Skrue

Anbefalte innlegg

Nå, softwareguruer:

Har fått et problem her, som overskriften tilsier.

Ved pålogging åpnes såvidt startsiden, før absolutt alt står i sju steiner! Ctrl/alt/del og slik kan jeg bare glemme.

Det eneste saliggjørende er reset-knappen! Begredelige greier! :sad:

Alt annet fungerer ellers greit, alle Office-applikasjoner, Wolf3D, og andre program går så det suser!

Jeg mener å ha lest om noen med lignende problemer tidligere, men har ikke klart å finne svar i tidligere innlegg.

Kjører XP Pro (engelsk) på et ABIT KR7 / XP1900, kobler opp via Telenor ADSL 704/128, nettverkskort 3Com 3C900B-TBO.

En annen sak:

Jeg behøver ikke engang tenke på å åpne noen programmer før etter ett minutt eller to, etter at maskinen tilsynelatende er ferdig bootet. Den somler noe så inni granskauen med en eller annet nettrelatert sak, for faktum er at om jeg kobler bort kabelen fra nettkortet, så forsvinner problemet!

Har heldigvis et alternativ til ADSL, sitter akkurat nå på maskinen til "soppen", som er koblet opp via TV-kabel.

Gode forslag til feilsøking og løsninger mottas med takk! :smile:

<font class=editedby>[ Denne Melding var redigert av: Skrue på 2002-04-21 21:07 ]</font>

[ Denne Melding var redigert av: Skrue på 2002-04-21 21:09 ]

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Grunnen til at PC-en din bruker så lang tid med å gjøre seg ferdig, er sannsynligvis at den søker etter IP-adresse. (Jeg forutsetter at du har Telenor ADSL). Still inn en standard IP-adresse på nettverkskortet, og du slipper den lange ventetiden. Denne IPen må ikke forveksles med IPen din PC tildeles når den kobles opp mot Telenor ADSL.

Lenke til kommentar

Takk allesammen for svar!

Det med IP-adressen løste jo problemet med ventinga, men sliter fortsatt med at maskinen låser seg, selv etter "clean install", og uten annet enn os´et installért!

I et tilfelle fikk jeg følgende melding etter spontan reboot: Unmountable_boot_volume.

I neste tilfelle klinte skjermen til med: Windows could not start because the following file is missing or corrupt windowssystemconfigsystem.

Høres muligens ut som et diskproblem? Eller hva?

Men så: Flyttet disken over i "soppen´s maskin, formatterte og installerte XP på nytt.

Det rare er at nå ser "alt" ut til å fungere, og min mistanke til disken er unektelig svekket!

Men noe ruskomsnusk er det nok et sted, uten at jeg foreløpig har funnet årsaken :sad:

Jeg pleier av og til å si:

"Det er to ting her i verden man aldri blir klok på: Det ene er kvinnfolk, det andre er totaktere"!

Jeg fristes til en tilføyelse her: Datamaskiner!

Da blir det tre ting!

Men det går jo ikke.. :grin:

Jeg får rive maskinen fra hverandre, og installere all hw på nytt. Kanskje det hjelper?

Men foreløpig setter jeg disken tilbake der den hører hjemme, så får vi se hva som skjer....

Tryner greiene igjen, så er det full demontering!

Skal til bunns i dette!

Kom på en ting her nå: Kan det være nettverkskortet som krangler?

[ Denne Melding var redigert av: Skrue på 2002-04-22 21:54 ]

Lenke til kommentar

"No response"?

Javel, da får jeg vel svare sjøl.

Nettverkskortet var ok, og det meste annet også.

"Synderen" viste seg å ligge i IBM-disken!

Disk-controllerkortet har tydeligvis sine svakheter?

Som sikkert andre enn meg har erfart(?), så viser det seg at controller-kortet har en relativt slaskete montering på selve harddisken.

Om man (i mildeste form) er litt "brutal" ved montering av IDE-kabel og strømkontakt, kan dette faktisk resultere i vakkelkontakt / brudd i SMD-komponenter på kortet!

Og dermed oppstår problemene, naturlig nok.

Etter diverse testing med tannpirkere mellom disk og kort, viste det seg at ovenfor nevnte problem lot seg løse.

Har nå kjørt problemfritt i tre-fire timer, med strategisk plasserte tannpirkere mellom harddisk og controller-kort!

Med fare for å påberope meg en rettsak fra IBM: Dette må det rett og slett gjøres noe med!

//Skrue

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...