Gå til innhold

Radiator ute i minusgreader.

Gjest Slettet-nQdjz0

Anbefalte innlegg

Etter alt det jeg vet er vann den beste varmelederen.

Hvis noe skulle ha bedre varmeledeegenskaper, og kan brukes i vannkjølingen som mange har i sin pc . Vil jeg gjerne vite det! ;)

Med luftfuktighet er skrue veldig innepå noe! Kanskje et hydrometer burde henges på kabinettdøra eller integreres på hovedkortet for de som arbeider med underkjølt luft/veske osv. :roll:

Endret av LOZER
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-nQdjz0

Så da holder det med ca 10 - 20% frostveske hvis radiatorene skal være ute hele året? Uten at pumpa går hele tiden.

Trur ikke det blir kaldere enn ca -20 her

Lenke til kommentar
Slapp av skrue, jeg er bilmekaniker og har vert det i 6 år og kokepunktet på frostvæske er akkurat samme som vann under atmosfhære trykk. Bare prøv selv å kok opp frostvæske, når den når 100 grader så begynner den å koke. Men i et sånn system som den er beregnet å være i som f.eks en bil vil væsken komme under trykk og kokepunktet forhøyes endel men langt ifra 165 grader. Og en annen ting, hvis frostvæsken blandes høyere enn 50% vann og 50% frostvæske vil frysepunktet bare stige. Laveste frysepunkt oppnår du ved å blande opp mot 50% men ofte er laveste frysepunkt noe under 50%. Så du hadde rett skrue. 

Hmmmm!

Da bøyer jeg meg i støvet for det. :blush:

Lenke til kommentar

Bare en siste komentar før jeg gir meg.

Med Hydro Texaco frostveske kan du blande 70-30% frostveske vann og da holder det til 67 kuldegrader.

Dette skulle holde til en utendørsradiator i Karasjok under kaldeste vinteren.

Fant dette under produkter på www.yx.no

Jeg får desverre ikke lagt ut link til produktet.

Endret av perpyro
Lenke til kommentar
Slapp av skrue, jeg er bilmekaniker og har vert det i 6 år og kokepunktet på frostvæske er akkurat samme som vann under atmosfhære trykk. Bare prøv selv å kok opp frostvæske, når den når 100 grader så begynner den å koke. Men i et sånn system som den er beregnet å være i som f.eks en bil vil væsken komme under trykk og kokepunktet forhøyes endel men langt ifra 165 grader.

Slapp av perpyro :p

For er du (8-ball) helt sikker på det du sier nå?

At vann og det meste(alt?) annet av flytende væsker får høyere kokepunkt under trykk er jo noe de fleste vet. Så hvorfor skulle kokepunktet da øke mer med frostvæske under trykk i forhold til rent vann under trykk? -Samtidig som dette forholdet ikke påvirkes i det hele tatt under vanlige atmosfærisk trykk? Høres jo svært merkelig ut.

Jeg uttaler meg på grunlag av noe jeg fant på nett.

Her snakkes det forøvrig om koking i vanlig trykk/åpen beholder

When water is the solvent, the boiling point of water will increase 0.512C for each 76 grams of propylene glycol (antifreeze) added to 1000 grams of water.

http://www.usoe.k12.ut.us/curr/science/cor.../antifreez.html

Her er mer:

Antifreeze works by RAISING the boiling point of water. Antifreeze is a 1:1

mixture of ethylene glycol and water. The time it takes to get to boiling

isn't the critical factor in why we use antifreeze, it's that the

antifreeze mixture can be hotter than pure water before it boils.

http://www.seps.org/oracle/oracle.archive/...7194.20034.html

Lenke til kommentar

Ser du noen som helst plass at jeg sier at frostvæske har høyere kokepunkt enn vann i et trykksatt system? Nei, tenkte ikke heller du gjør det.

Regner med du har reknet på det de sier, for i såfall så ser også du at ved 50/50 blanding med propylene glycol og vann så øker du kokepunktet med svimlende 3,3 grader.. Da er du jo nesten oppe i 165 grader. :roll:

Må nok lenger inn i jungelen med den du. ;)

Lenke til kommentar
Ser du noen som helst plass at jeg sier at frostvæske har høyere kokepunkt enn vann i et trykksatt system? Nei, tenkte ikke heller du gjør det.

Regner med du har reknet på det de sier, for i såfall så ser også du at ved 50/50 blanding med propylene glycol og vann så øker du kokepunktet med svimlende 3,3 grader.. Da er du jo nesten oppe i 165 grader. :roll:

Må nok lenger inn i jungelen med den du. ;)

Slapp nå av mann. Du tok helt feil, og i følge opplysninger du plutselig kommer med nå så har jeg kanskje misforsått deg. Ferdig med det. Og ingen skal inn i noen jungel her. Du skrev:

kokepunktet på frostvæske er akkurat samme som vann under atmosfhære trykk.

Dette stemmer ikke, og det har jeg bevist.

Men videre formulerte du deg såpass uklart på det andre, at jeg tok det med i innledningen min for å unngå at andre skulle misforstå hva du snakket om. Jeg gjorde det som sagt selv. Jeg fremhever hva jeg tenkte på:

Bare prøv selv å kok opp frostvæske, når den når 100 grader så begynner den å koke. Men i et sånn system som den er beregnet å være i som f.eks en bil vil væsken komme under trykk og kokepunktet forhøyes endel men langt ifra 165 grader.

Du snakker altså først om frostvæske, så snakker du om "den" væsken. Det var vel nærliggende å tro det forsatt var snakk om frostvæske eller hva? Deretter nevner du "væsken" igjen. Fortsatt var jeg overbevist om at du fortsatt snakket om frostvæske.(i vann) Og til slutt at kokepunktet ble høyere. Slik det var formulert, var det helt åpenbart for meg og tro du mente at frostvæske i vannet gjorde at kokepunktet ble høyere under trykk,(i forhold til bare vann) man altså ikke ellers. Derfor mine små spørsmål rundt akkurat det.

På samme måte kan jeg også si at jeg ikke sa et kløyva ord om kokepunkt på 165 grader! Jeg skrev at kokepunktet ble høyere, ingenting om hvor høyt. Jeg indikerte jo faktisk at vi foretrakk og holde det under 100 grader. Og det er veldig langt fra 165 grader!

Så ta deg nå en pinne, og glem hele greia :thumbup:

Mer ordkløyveri rundt dette blir for dumt. Det er allerede dumt...

God helg.

Lenke til kommentar

Håper du snakker om frostvæske ferdig oppblanda? For det vil være fullstendig håpløst å snakke om frostvæske i konsentrert tilstand da det er ingen som ville vært så dumme å bruke den i konsentrert tilstand, den mister mange av sine egenskaper i konsentrert tilstand samt den blir veldig tærende og skader gummi og metaller.

Men det er riktig som du sier at konsentrert frostvæske har høyere kokepunkt enn vann, faktisk så høyt oppe som ca 155 grader. Men derimot hvis du blander med vann 50% synker dette kokepunktet ned til 102-105 grader, samt du fjerner de negative egenskapene nevt over på grunn av nesten nøytralisering.

Derav det drastiske fallet på kokepunktet og vesentlig lavere frysepunkt. Det er med denne ferdige blandingen du får de beste egenskapene av en frostvæske og kokepunktet er så å si lik vann.

Men det finnes frostvæske som er basert på etylenglykol som er meget giftig som brukes i svært varme land og med riktig blanding med denne slik en får fram de beste egenskapene så kan du få kokepunktet opp til rundt 135 grader med en "fersk" blanding.

Husk at alt jeg har skrevet over er ved atmosfhærisk trykk. Og egenskapene jeg snakker om er de tre hovedegenskapene en frostvæske skal ha: transportere varme vekk, forhindre korrosjon og tæring, holde frysepunktet lavest mulig nede.

Nå må vel alle misforståelser være erkjent. :thumbup:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...