Gå til innhold

400MHz minnet mitt kjører på 333MHz

Daniel

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Eg har Asus A7n8x Hovedkort med 2500+ barton på. Har sotte Ramen til 200mhz , er dette riktig imo att det er 400mhz DDR ram?

Det er riktig ja. Bare en liten forklaring på de forskjellige tallene:

200MHz henviser til den interne klokkehastigheten i minnebrikkene. Hz er forresten det samme som sykluser per sekund, og M = Mega = Million.

400MHz henviser til den eksterne dataraten (teit ord). Det prøver altså å være et slags mål på hastigheten som dataene sendes med. Benevningen er derimot utrolig teit siden det egentlig ikke sier noe som helst og dataraten/datahastigheten. (altså antall bit eller byte per sekund) Det sier kun hvor ofte det sendes en mengde data (400 Millioner ganger per sekund) men ingenting om hvor mye data som sendes per gang. På vanlig enkanals minne er dette normalt 64 bit (=8 byte) per gang.

PC3200 er derimot et noe bedre navn. Dette tallet er også et mål på dataraten (datahastigheten). Tallet har derimot en mye mer fornuftig benevning, nemlig MB/s, Mega Byte per sekund. PC3200 har altså 3200 MB/s overføringshastighet.

Lenke til kommentar
Nei, jeg ville kjørt minnet på 400MHz med bruk av dividere.

Du kan jo bare teste og se hva forskjellen blir på minnebåndbredden...

På Nforce2-kort tror jeg faktisk ikke det blir noen forskjell. (muligens litt lavere båndbredde ved å kjøre 166:200 i stedet for 166:166) Aksesstiden til selve minnebrikken vil reduseres noe, men det vil gå opp i spinninga og vel så det siden aksessene bremses i selve chipsettet av divisoren.

Men det er klart: Kjør noen ytelse-tester som er relevante for dine arbeidsoppgaver så finner du ut om det er noen forskjell i det hele tatt. (Hvis du finner noen forskjell tipper jeg den blir minimal)

Lenke til kommentar

Ja, forskjellen er så og si ingenting.

Men jeg har selv to hovedkort med nf2 chipsett og utifra hva jeg har erfart vil du få en bitte litt bedre minnebåndbredde ved å kjøre minnet på 200MHz fremfor 1:1 166Mhz.

Men det kan variere avhengig av minnebrikker og hovedkort, så det beste er å prøve seg frem.

Lenke til kommentar

333mhz med f.eks cas 2 -2-2-5 er bedre enn 400mhz med cas 2,5 -3-3-6 mener nå iallefall jeg .(eller cas 2,5 kontra cas 3)

Men det spørs helt på spec'en på brikkene hva som kan lønne seg.

Du kan lese ut SPD data for 400mhz og 333mhz for brikkene

med f.eks everest (tidligere aida)

Lenke til kommentar

Om dere har fulgt litt med i gamle tråder så har dette blitt tatt opp utalige ganger før, xp plattformen gir merkbart mye bedre ytelse ved like speed på cpu fsb og ram(1:1). Setter man opp hastigheten på rammen til 400 og fsben på cpu er 333 så blir det ekstra klokkesyklus(waitsate) forsinkelse der chipsettet må sitte å vente på at cpuen skal motta data fra ram. Derfor er latencyen dvs cas veldig viktig. Man kan jo selvfølgelig kompansere dårlig cas med høy buss, men de fleste nforce 2 chipsett stopper rundt 440+mhz om man ikke voltmodder hk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...