Gå til innhold

Får jeg Dolby Prologic lyd fra AC3-6ch sporet?


Anbefalte innlegg

Ripper film DVDer med DVD decrypter.

 

Lagrer filene på harddisken for å senere kunne lage det jeg vil: 1cd, kvalitetsbasert, SVCD osv.

 

Men må jeg ha AC3-2channel (stereo) sporet som har Dolby Prologic surround for å få Prologic lyd på det endelige resultatet, eller holder det å rippe AC3-6channel (Dolby Digital 5.1) sporet for å så lage XVID's osv med Stereo lyd fra det sporet?; får man Prologic lyd på XVID'en da? Eller må jeg rippe både AC3-2ch og AC3-6ch for å kunne lage både DD5.1 og DProLogic XVID'er?

 

Og til slutt: finnes det noen måte å lage Dolby Digital 5.1 MP3'er?

Endret av Insomniac
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

DTS, Dolby Digital 5.1 og Pro Logic er alle 3 helt ulike (unike) formater for lyd på film, og det er ikke mulig å få ett DTS eller Dolby Digital 5.1 lydspor til å bli konvertert til Pro Logic, til det er de for ulik bygd opp. DTS og DD er "ekte" 5.1 spor, dvs at lyden ligger på 6 helt ulike spor som deretter avspilles i hver høyttaler. Pro Logic er ett stereo spor i utgangspunktet, men det er kodet inn lyd for bakhøyttalerne som gjør at du får surround effekt i bakhøyttalerne. Pro Logic vil aldri kunne få like realistisk lyd bak som DTS og DD som er bra mixet.

Lenke til kommentar

Ok, så jeg bør altså kopiere både 6ch og 2ch AC-3 sporet hvis jeg skal ha mulighet til å f.eks lage SVCD med Prologic lyd, eller XVID med Dolby Prologic lyd. For hvis jeg ripper 6ch sporet og encoder (altså lager, right?) en filmfil der jeg velger å bruke stereo-lyd får ikke resultatet, altså den endelige filmfilen, Dolby Prologic lyd. Derfor må jeg rippe 2ch sporet også, slik at jeg velger det som kilde i encoderprogrammet, og ender da opp med Dolby surround/prologic kompatibel filmfil (eks svcd).

 

Stemmer dette?

 

Et par spørsmål til slutt: hvis jeg velger å encode lyden i filmfilen til MP3, mister jeg da Dolby surround/proglogic funksjonalitet pga MP3 formatet ødelegger hele denne 3-kanal-infoen?

Tar det mer plass på en svcd om jeg lager en fil med Dolby prologic lyd (fra 2ch sporet) enn om jeg lager en vanlig stereolyd-fil uten prologic funksjonalitet (fra 6ch sporet), eller er denne kanalen encodet på en måte som gjør at den ikke stjeler mer båndbredde?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...