SintBrus Skrevet 31. januar 2002 Del Skrevet 31. januar 2002 Jeg såg at noen hadde snakka om Nynorsk, bokmål og opphavet til dette. Det er Nynorsk som er ekte norsk. Bokmål er egentlig en "fornorsking" av dansken. Så hvis det er noe som er "ekte" norsk så er det nynorsk. Lenke til kommentar
Mr.Hassan Skrevet 1. februar 2002 Del Skrevet 1. februar 2002 Hei! Det vil nok (trur eg) være enklare for folk som skriver nynorsk å forstå bokmål enn omvendt.. Siden ein får mykje bokmål via media.Tv,riksaviser etc.. Eg snakker foresten "Mr.Hassan" og ikkje bokmål eller nynorsk :wink: Lenke til kommentar
Rob3rt Skrevet 3. juni 2003 Del Skrevet 3. juni 2003 Jeg syntest det kunne vært greit om alle skrev bokmål! Men nynorsk kan aksepteres da.. Men dialekt ønsker jeg at ingen skal skrive. Tenk om jeg som bergenser skulle skrevet på dialekt? Lenke til kommentar
tigergutten Skrevet 3. juni 2003 Del Skrevet 3. juni 2003 Hver eneste gang det blir diskutert bokmål vs nynorsk tar folk helt av her på forumet. Selv synes jeg at folk skal holde seg til enten nynorsk eller bokmål, skriver selv bare dialekt til vanlig, og må alltid lese en ekstra gang gjennom posten for å rette på feil :oops: Er helt enig med Robkvi, dersom alle skulle skrive sine dialekter her hadde jeg sannsynligvis ikke klart/orket å lese halvparten av postene.. Men å sloss om nynorsk eller bokmål er det beste/rette/letteste blir for dumt. Lenke til kommentar
ludvig Skrevet 3. juni 2003 Del Skrevet 3. juni 2003 Jeg holder meg til bokmålen jeg, ellers hadde setningen sett noe sånt som dette her--> I hell me te bokmål i. Lenke til kommentar
Jørgen Sørheim Skrevet 3. juni 2003 Del Skrevet 3. juni 2003 hadde vært helt greit med dialekter på forumet, så lenge man har mulighet til å ikke vise dem. et lite filter som scanner gjennom en post og kategoriserer den.. så kan man velge i profilen: "ikke vis poster med følgende innhold: [x] - nynorsk [ ] - bokmål [x] - sms-språk [x] - 1337-|-|4><0r-språk" Lenke til kommentar
Bluebeans Skrevet 5. juni 2003 Del Skrevet 5. juni 2003 jeg skriver bokmål uansett. Men jeg snakker en kombi av sørlandsk, østlandsk og nordnorsk. Lenke til kommentar
Phantomerik Skrevet 18. juni 2003 Del Skrevet 18. juni 2003 Hvem hadde Derrick vært uten nynorsken? Flere enn meg som trodde de snakka nynorsk i Tyskland? Dessuten synger det bedre en bokmål synes jeg, derfor foretrekker jeg (med fare for å høres blaut ut) å lese fremmedspråklig poesi oversatt til nynorsk. Lenke til kommentar
OlaTK Skrevet 18. juni 2003 Del Skrevet 18. juni 2003 enten bokmål eller nynorsk begynner alle å skrive på dialekt blir det bare surr å blir til slutt sms språk Lenke til kommentar
dimiles Skrevet 18. juni 2003 Del Skrevet 18. juni 2003 Anders Leipsland: Snakker vi ikke bokmål i Oslo da? Eller er det "Oslosk " Bergensk er tøft! Men ikke skriftlig, men muntlig Digger å høre på bergensere snakke Lenke til kommentar
Anders Leipsland Skrevet 18. juni 2003 Del Skrevet 18. juni 2003 Snakker vi ikke bokmål i Oslo da? Nei. Det er forskjellige talemål i Oslo, men ingen Osloboere snakker bokmål selv om flere tror det. Nærmeste bokmål du finner var på Dagservyen for noen år siden (nå er det mer dialekter også der). Ellers så snakker de visstnok veldig likt bokmål oppi Finnmark (!) enn plass, men ingen snakker bokmål nei. Lenke til kommentar
dimiles Skrevet 18. juni 2003 Del Skrevet 18. juni 2003 men ingen snakker bokmål nei. Kan du da definere bokmål for meg? Hva som er forskjellen på oslo-dialekt og bokmål? Seff er det noen forskjellige talemåter i Oslo, men lurer da på forskjellen på bokmål og oslo-dialekt. Lenke til kommentar
bjaa Skrevet 18. juni 2003 Del Skrevet 18. juni 2003 Jeg syntest det kunne vært greit om alle skrev bokmål! Men nynorsk kan aksepteres da.. Men dialekt ønsker jeg at ingen skal skrive. Tenk om jeg som bergenser skulle skrevet på dialekt? Takk for at du bumpa enda en tråd! Selv prater jeg Skiens,så når jeg skriver, så blir det på bokmål! Lenke til kommentar
Anders Leipsland Skrevet 18. juni 2003 Del Skrevet 18. juni 2003 Kan du da definere bokmål for meg? Hva som er forskjellen på oslo-dialekt og bokmål? Nå er ikke jeg noen språkekspert da, men def. bokmål = norsk skriftspråk For å ta noen forskjeller f.eks ordet "liksom". I osloområdet er k'en svak/ikke tilstede slik at dere sier "lissom". Uttalelse av "politi" blir "pol'ti" (osloøst). I tillegg benyttes jo også ord som ikke står i ordboka. Skulle du snakka bokmål måtte du ikke brukt disse. Lenke til kommentar
dimiles Skrevet 18. juni 2003 Del Skrevet 18. juni 2003 okey. når sier jeg verken pol'ti (omg:p) eller lissom da så... man snakker da ordentlig :smile: hehe. got your poing Lenke til kommentar
SnowDOG_ Skrevet 19. juni 2003 Del Skrevet 19. juni 2003 Bergensk er den beste dialekten å høre å untatt på tv Lenke til kommentar
OlaTK Skrevet 19. juni 2003 Del Skrevet 19. juni 2003 Bergensk er den beste dialekten å høre å untatt på tv Hvorfor ikke på TV? Lenke til kommentar
Dunestar Skrevet 25. juni 2003 Del Skrevet 25. juni 2003 Snakke sandnesisk, skrive bokmål. :wink: Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå