Gå til innhold

Dialekt på forumene?

jerv

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
  • 1 år senere...

Hver eneste gang det blir diskutert bokmål vs nynorsk tar folk helt av her på forumet. Selv synes jeg at folk skal holde seg til enten nynorsk eller bokmål, skriver selv bare dialekt til vanlig, og må alltid lese en ekstra gang gjennom posten for å rette på feil :oops:

Er helt enig med Robkvi, dersom alle skulle skrive sine dialekter her hadde jeg sannsynligvis ikke klart/orket å lese halvparten av postene..

Men å sloss om nynorsk eller bokmål er det beste/rette/letteste blir for dumt.

Lenke til kommentar

hadde vært helt greit med dialekter på forumet, så lenge man har mulighet til å ikke vise dem. et lite filter som scanner gjennom en post og kategoriserer den..

så kan man velge i profilen:

"ikke vis poster med følgende innhold:

[x] - nynorsk

[ ] - bokmål

[x] - sms-språk

[x] - 1337-|-|4><0r-språk"

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Snakker vi ikke bokmål i Oslo da?

Nei. Det er forskjellige talemål i Oslo, men ingen Osloboere snakker bokmål selv om flere tror det.

Nærmeste bokmål du finner var på Dagservyen for noen år siden (nå er det mer dialekter også der). Ellers så snakker de visstnok veldig likt bokmål oppi Finnmark (!) enn plass, men ingen snakker bokmål nei.

Lenke til kommentar
Jeg syntest det kunne vært greit om alle skrev bokmål!

Men nynorsk kan aksepteres da.. Men dialekt ønsker jeg at ingen skal skrive. Tenk om jeg som bergenser skulle skrevet på dialekt?

Takk for at du bumpa enda en tråd!

Selv prater jeg Skiens,så når jeg skriver, så blir det på bokmål!

Lenke til kommentar
Kan du da definere bokmål for meg? Hva som er forskjellen på oslo-dialekt og bokmål?

Nå er ikke jeg noen språkekspert da, men

def. bokmål = norsk skriftspråk

For å ta noen forskjeller f.eks ordet "liksom". I osloområdet er k'en svak/ikke tilstede slik at dere sier "lissom". Uttalelse av "politi" blir "pol'ti" (osloøst). I tillegg benyttes jo også ord som ikke står i ordboka. Skulle du snakka bokmål måtte du ikke brukt disse.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...