Gå til innhold

Dialekt på forumene?

jerv

Anbefalte innlegg

Syns døkk at oss som ikkje prata bokmål te vanle ska skrive på dialekta si på foruman, ell foretrekk døkk kare at slike som me skriv på bokmål? Ell evt. nynorsk? I synst det e ganske befriande å berre skrive helt slik som i prata, men det kan vel kanskje verra litegrann rart å lesa for summe...

Syns denna posten hørde heime på off topic, det e vel kje akkurat viktigaste spørsmålet her..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg synes det er greiest når folk skriver enten bokmål eller nynorsk. Det er jo det som er skriftspråket vårt og dermed det vi er vant til å lese.

Det er tungt å lese dialekt, selv når det en leser er skrevet på ens egen dialekt.

Lenke til kommentar

Egentlig så er dette med Nynorsk/bokmål-greiene latterlig.

Jeg må le HVER gang jeg installerer Windows o.l. når de spør om nasjonalitet/språk/tastatur-oppsett.

Norwegian - Bokmal

Norwegian - Nynorsk

Er vel ingen andre land som har 2 oppføringer, men NORGE - klart vi skal ha 2. Vi er jo så store og så mange at det skulle jo bare mangle.

:smile:

LENGE LEVE DUSTE-NORGE.

HIPP-HIPP HURRA-HURRA-HURRA !!!! eller.no

M.v.h.

Jarle

[ Denne Melding var redigert av: JarleW på 2001-11-05 10:30 ]

Lenke til kommentar

Er egentlig enig med deg også der JarleW, og et sammnorsk hadde vært det beste IMHO. Men hverken målagsfolka eller bokmålsfolka har jo sansen for det som for meg må være den mest åpenbare løsninga på språkforvirringa i norge. Det har jo dog blitt forsøkt, med reformen i 1938 tror jeg det var. Men da gikk foreldera amok etter krigen, på 50-tallet...så da er vi der vi er i dag ;-

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Quote:

On 2001-11-05 09:56, JarleW skrev:

Egentlig så er dette med Nynorsk/bokmål-greiene latterlig.

Jeg må le HVER gang jeg installerer Windows o.l. når de spør om nasjonalitet/språk/tastatur-oppsett.

Norwegian - Bokmal

Norwegian - Nynorsk

Er vel ingen andre land som har 2 oppføringer, men NORGE - klart vi skal ha 2. Vi er jo så store og så mange at det skulle jo bare mangle.

:smile:

LENGE LEVE DUSTE-NORGE.

HIPP-HIPP HURRA-HURRA-HURRA !!!! eller.no

Sant nok, det er ingen andre land som har to skriftspråk som er så like hverandre. Det hele bunner vel i en skadeskutt nasjonalfølelse på midten av 1800-tallet som man prøvde å kompensere for ved å fabrikere et nytt skriftspråk. Det mest latterlige med hele historien er at vi _fortsatt_ har to skriftspråk i dette lille landet, og de er likere enn noensinne. Det virkelig geniale(!?!) er at staten må lønne en haug med byråkrater for å administrere galskapen, noe som igjen bidrar til å redusere arbeidsledigheten (standardoppskriften på hvordan man opprettholder sysselsetningen i dette landet).

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Quote:

kingkong skrev (2001-11-30 23:46):

..Det hele bunner vel i en skadeskutt nasjonalfølelse på midten av 1800-tallet som man prøvde å kompensere for ved å fabrikere et nytt skriftspråk. Det mest latterlige med hele historien er at vi _fortsatt_ har to skriftspråk i dette lille landet, og de er likere enn noensinne.

Kva språk referrer du til her? Går ut ifra at du meiner at nynorsk er det nye språket (det ligg liksom i ordet), men følgjande er jo òg sant: nynorsk er berre ei samansetning av mange ulike dialektar, og difor er det fleire som snakkar nynorsk enn menneske som skriv det.

Trudde aldri eg skulle komma til å diskutera dette andre plassar enn i norsktimane... :smile:

Lenke til kommentar

Eg synes ein skal halde seg til å skrive enten nynorsk eller bokmål. To skriftspråk er meir enn nok :smile: Det har ingenting for seg at at kvar og ein skal skrive på sitt "eige" språk.

Det er også meininga at ein skal mestre begge målføra. Difor synes eg det er naturleg at når folk henvender seg til deg på til dømes nynorsk, skal ein svare på nynorsk også.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Quote:

On 2001-11-04 17:58, jerv skrev:

Syns døkk at oss som ikkje prata bokmål te vanle ska skrive på dialekta si på foruman, ell foretrekk døkk kare at slike som me skriv på bokmål? Ell evt. nynorsk? I synst det e ganske befriande å berre skrive helt slik som i prata, men det kan vel kanskje verra litegrann rart å lesa for summe...

Syns denna posten hørde heime på off topic, det e vel kje akkurat viktigaste spørsmålet her..

Jamæn, dæ æ e heilt enig mæ de ti. Kæfor ikkje skrivø dialækt. Oss har da ei fin dialækt, har åss ikkje?

Lenke til kommentar

INGEN snakker nynorsk det er bare et oppkok av forskjellige dialekter og bokmål for å gjøre det "mer norskt".

Men hvis noen synes det er lettere å skrive det så gjerne for meg, men kom ikke her å si at det må være lettere å skrive nynorsk for det er jo slik vi snakker.

Læreren min sa at jeg ikke burde ha noe problem med å skrive nynorsk siden det var slik jeg snakka, da lærte jeg ham noen gloser som han sent vil glemme :smile:)

PS: De var på sørlandsk og ikke nynorsk

PPS: Det er ikke bare trøndere og nordlendinger som kan mange gloser

Lenke til kommentar

Quote:

On 2001-11-04 17:58, jerv skrev:

Syns døkk at oss som ikkje prata bokmål te vanle ska skrive på dialekta si på foruman, ell foretrekk døkk kare at slike som me skriv på bokmål? Ell evt. nynorsk?

Det er ingen som snakker bokmål på samme måte som det ikke er noen som snakker nynorsk. Nærmeste du kommer er oppe i Finmark hvor noen snakker forholdsvis likt bokmål, men heller ikke de prater rent bokmål.

Alle snakker dialekter. Noen ligner mest på bokmål og andre ligner mest på nynorsk. Punisher, de fleste sørlandsdialekter ligger nærmere nynorsk enn bokmål da og det er faktisk noen kommuner som har nynorsk som skriftspråk på sørlandet.

At folk fra bygda skal skrive på dialekta si er like idiotisk som at blærumsgutter skal skrive på sin dialekt.

Vi har TO skriftspråk(hvorvidt det er bra/dumt er en helt annen diskusjon) og dermed skal man skrive på et av de to skriftspråkene vi har i Norge.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Det er latterlig når enkelte offentlige blanketter og skjemaer kanskje er dobbelt så store som de kunne ha vært, bare for at man skal ha teksten på både bokmål og nynorsk. Ofte er det bare et enkelt ord eller en bokstav som er forkjellig.

Mange offentlige websider er nå på både nynorsk, bokmål, samisk og engelsk, det blir mye ekstra arbeid... (Det er ikke behov for både nynorsk og bokmål)

Jeg snakker nynorsk, men er så påvirket av bokmål at jeg har gitt opp å skrive nynorsk. Jeg driter egentlig i om jeg skriver det ene eller det andre, bare alle hadde skrevet likt...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...