Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

ADSL folk som kaller Telenor Stjelehor, hva er poenget med d


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

drittsekkene har FÅTT GRATIS linjenettet fra staten , noe som er betalt av SKATTER og AVGIFTER

 

dem tjener rått , og likevel gidder ikke å bygge ut mer ADSL.

 

dem bruker heller penger dem tjener her i landet på sine overprisede "tjenester" til å satse på billig markedet i østen.

Lenke til kommentar

jaja, jeg er faktisk glad for at telehor stoppa utbygginga si av adsl, siden ganske samtidig så kom det 2 xDSL leverandører hit, derav blant annet ADSL fra Bluecom som jeg satser på (den andre leverandøren leverer bare SDSL)

 

og jeg er 95% sikker på at om telehor ikke hadde stoppa så hadde det gått minst 15 år til før det hadde kommet noe som helst som kunne kalles bredbånd

Lenke til kommentar

JK: Du vet at det nå er samme pris for ADSL uansett om du har analog linje eller ISDN? Så hvis du ikke bruker telefonlinjen din, bør du gå over til analog linje så sparer du 70,- eller .no i måneden.

 

Skyline:Vel så gå over til NetCom da! Det er ikke noe bedre der, 1 kr pr melding, det er ikke bare Telenor som bedriver "landeveisrøveri". Så da må du nok be alle de andre teleoperatørene "brenne i helvete" sammen med Telenor. P.S. Saklig innlegg du hadde forresten.

 

Oxygen: Det hadde jo vært veldig greit, men som sagt: Hvorfor skal de gjøre det? Telenor er her for å tjene penger. Det blir som å si at REMA-Reitan skal dele ut gratis mat fordi han har tjent så mye penger.

 

MOFT: Telenor har ikke fått noe gratis linjenett av staten. Det er kundene som har betalt linjenettet, det er ikke betalt av "skatter og avgifter".

Lenke til kommentar

jeg må si meg ganske uenig i påstander om at telenor leverer noe som er bra. hvordan kan telenor forsvare at de tar 3 ganger så mye for oppringt surfing som feks netcom? grunnen til at telenor ikke skulle få lov til å ta så vannvittig betalt for sine utleide linjer er enkel; telnor eier ikke linjene, det norske folk gjør. riktignok har vi en dyr infrastruktur i dette landet, men det er jo faktisk skattepenger som er brukt til å legge fiber og kobber i dette lander! ikke kom og si at det er et aksjeselskap nå osv. snakker om struktur som er lagt for mange år siden.... jeg kan ikke skjønne at en linje som gir dl hastighet på ca 550 skal kunne kalles en 704 linje, det er faktisk det jeg kaller falsk markedsføring, ingenting annet. at folk er så dum at de bruker stjelehelvete som isp og telefoni tjenesteyter, er jo faktisk bare deres egen feil. ikke klag på prisene, skift heller tlf abo til et annet selskap. ikke skriv 50 sms for dagen. sms er neppe noe folkerett, er det det??

Lenke til kommentar

Må si at jeg er forholdsvis fornøyd med med telenor ADSL. Jeg har 384/128 laster jevnt på 48-49kbs dette er det de skal levere. Videre leverte de faktisk hos meg noe Nextgentel ikke gjorde. (selv om de sa at linja var klar når jeg bestilte) Etter og ventet på Nextgentel i 3-4 mnd ble jeg lei og bestilte telenor litt under 2 uker var senere var jeg på nett.

 

Var riktignok litt problemer med oppkobling, men etter en rask samtale med mannen på support (man kommer faktisk gjenom på support hos telenor, imotsetning til nextgentel) fant jeg ut at nettverkskortet mitt ikke støttet PPPoE protokolen, jeg instalerte et gamelt 3Com kort jeg hadde i skapet og etter den tid har det bare vært fryd og gammen.

 

Og leste i ITavisen i dag at telenor har tenkt til og øke hastigheten på alle sine abbonementer med 20%

 

Fornøyd telenor kunde :smile:

Lenke til kommentar

Quote:


On 2002-04-22 16:28, espen_s skrev:

Ikke nok med at minuttprisene er høye, begynn å regn på abb. avgifter du! ISDN+ADSL+andre "tjenester"! blir fort mye penger av det også!


 

Telenor er ett aksjeselskap, som alle andre selskaper er det overskudd som teller. Det er ikke alltid det er så lønnsomt å bygge ut i villmarka..

 

Men ett fast prisabo på internett abo burde tilbys til de kunder som ikke får adsl på noen år.

Lenke til kommentar

lavizh:

 

et par ting jeg lurer på, nekter telenor andre ISP'er å bygge ut diverse steder?

 

jeg har følelsen av det siden her hvor jeg bor så kom det 2 andre ISP'er og begynte å bygge ut/planlegge utbygging av xDSL rett etter at telenor sa at dei stoppa utbygging av adsl...

 

og hva er poenget med brukernavn og passord på adsl-linjene som telenor leverer?

 

sånn jeg har fått det med meg er at telenor er den eneste leverandøren av xDSL i norge som har brukernavn og passord på adsl-linjene sine..

Lenke til kommentar

Quote:


On 2002-04-22 17:20, lavizh skrev:


Fordi disse tjenestene koster penger. Og det er ikke gratis og bygge ut et GSM nett i Norge. Men hvis du har 500+ millioner og spytte inn, så kan vi diskutere

pris deretter ...



 

500 millioner skulle vel ikke være noe problem når årsverdien av 59 øre startpris blir 0.5 - 3 mrd NOK! http://www.dn.no/artikkel?ID=EPS_32825 Dere øser jo inn penger på for alle mulige avigifter jo.... Huff så oppgitt jeg er.. Bare ved å innføre en startavgift på 59 øre, får dere inn nok penger til å bygge ut adsl i Norge..

 

bare et utdrag fra artikkelen på linken over:

 

490 prosent

Startavgiften begynte på ti øre for fire år siden. I dag er avgiftssatsen på 59 øre. Det tilsvarer en økning på 490 prosent. Bare hittil i år har Telenor økt startavgiften med 20 prosent.

 

"I kroner og øre har avgiftens verdi på årsbasis økt fra i underkant av en halv milliard kroner til tre milliarder. Telenors avgift er eksempelvis større enn hva statens toll-inntekter for inneværende år er beregnet til å bli."

Lenke til kommentar

Tullingen: Telenor bruker PPPoe for oppkobling mot ADSL, mens hvis du har f.eks. NGT legger du inn spesielle verdier for default gateway og DNS isteden. I praktisk bruk vil du ikke merke noen forskjell uansett. Og nei, hvordan skal Telenor nekte andre ISPer å bygge ut. De kan vel ikke bestemme det.

 

Oxygen: Igjen, det er da ikke bare Telenor som har startpris rundt 60 øre. Oi, faktisk har alle andre operatører jeg har hørt om en startpris per samtale +-60 øre. At Telenor "tjener" så og så mye på dette kommer vel an på hvordan man ser det, de har jo utgifter også, men de sitter selvfølgelig igjen med et bra overskudd, men det skulle da bare mangle.

 

[ Denne Melding var redigert av: president på 2002-04-22 18:07 ]

Lenke til kommentar

Skjønner ikke hva dere klager på jeg.

Sitter hos Telenor med en passe rask 500 mbit linje og opplever aldri noen problemer jeg. Selve flaskehalsen ligger i harddisken :razz:. Hjemme bruker jeg nextgentel, og er kjempefornøyd med dem.

 

Fra spøk til revolver: Jeg tror egentlig at alle disse Sjelehor-hypene bare er en mild form for avreagering, og ikke utgjør noen problem sålenge det ikke utvikler seg til sjikane eller linkende. Det ironiske er kanskje at så og si alle som klager på telenor, faktisk *har* telenor abb, og dermed så støtter de jo telenor indirekte... :smile:

Lenke til kommentar

Hva mener dere om NextGentel som lover at de kan levere ADSL men egentlig så kan de ikke? Jeg så det var en annen som nevnte det tidligere.

Jeg har en litt ustabil UPC-linje og ønsker å skifte til ADSL og høyere hastighet. Jeg ble selvsagt glad da NextGentel ved nummersjekk ga beskjed at de kunne levere til min adresse. Men så viser det seg altså at det er 4-5 måneder til estimert leveringstid, altså ingen garanti for leveranse når 4-5 måneder har gått. Etter to måneder gidder jeg ikke vente og nå har jeg bestilt ADSL fra Bluecom. NB! Å velge ADSL fra Telenor er totalt utelukket. Telenor har i flere år drevet villedende reklame og vært prisleder. Jeg "spyr" av å lese reklamen fra Telenor om at de har stått i bresjen for å redusere kostnadene for å ringe. Det skjedde først prisreduksjon da Tele2 og Netcom kom på markedet.

Lenke til kommentar

Quote:


On 2002-04-21 22:35, tolrol skrev:

Det som irriterer meg grenseløst er at Telenor krever at man MÅ ha isdn eller vanlig telefonabn for å få ADSL.. Hvorfor kan ikke Telenor bruke samme teknologi som f.eks. Nextgentel??


 

De bruker eksakt samme teknologi, men de vil lure folk til å tro at det er dyrere å installere adsl hvis du ikke har isdn. Slik kan de fortsette isdn-svindelen sin, der en utrolig prosentandel av nordmenn har isdn sammenliknet med andre land pga propagandaen.

Lenke til kommentar

Er en del som poster svar her som ikke vet helt hvordan ting foregår innenfor xdsl.. Litt dumt at sånne roper høyest, men sånn er det no til vanlig..

 

1. 20% økning som skjer hos bluecom/tele2/mimer/eltele/etc.. skyldes at telenor setter opp hastigheten på sine dslamer.. Disse isp'ene leier faktisk plass hos telenors dslamer..

 

2. Telenor er et AS nå og må dermed tjene penger på å overleve. Å bygge ut en dslam på plasser der det vil gå med underskudd er jo ikke noe vits. Det finnes faktisk andre alternativer for bredbånd en xdsl. Dessuten hvorfor bygger ikke nextgentel på slike plasser? De er også avhengig av fortjeneste.

 

3. Dere som stoler blindt på speedometeret til itavisen.. Har dere prøvd å runne flere downloads fra forskjellige sentraler samtidig? Min erfaring er at itavisen viser en mye lavere hastighet en det jeg egentlig får. Eks.. jeg får konstant 700-800kbits, mens jeg kan sitte og laste end på tilsammens 130KB/s..

Lenke til kommentar

Quote:


On 2002-04-22 12:39, diste skrev:

Det er riktig at du mister bandwidth om du uploader mens du downloader, men det er adsl. Om du ikke vet det betyr ADSL Asymmetric Digital Subscriber Line, som vil si at den ikke er symmetrisk. Og når en linje ikke er symmetrisk vil du miste bandwidth på den måten. Det er noe du godtar når du kjøper adsl.


 

Det at man mister download kapasitet når man uploader har vært diskutert grundig på forumet og det ser ut til at mange som har adsl faktisk kan uploade og downloade med full hastighet samtidig. Jeg fikk inntrykket av at de fleste av disse hadde adsl fra ngt. Selv har jeg kabel fra Alfanett (eid av telenor avidi) og om jeg kan uploade og downloade samtidig uten tap ser ut til å avhenge av hvem jeg jeg gjør det fra og tider på døgnet.

 

http://forum.hardware.no/viewtopic.php?top...=22280&forum=61

Lenke til kommentar

Jeg har aødri hørt så mye tull før- Telenor tilbyr en skandaløs hastighet til ville priser. Og når du først har fått den ( etter jev*a mye mas ) så ligger de fort 30% under hastigheten de lover. De opplyser om at 13-17% av linjehastigheten kan gå bort i diverse flaskehalser osv, men dette holder ikke. De burde sette opp hastigheten slik at du faktsik får 704, selv om de da kanskje må sette alle linjene opp 100-200kbps.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...