Gå til innhold

får ikke til å mounte partisjoner i Slackware?


Anbefalte innlegg

satt til klokka 23.00 for å prøve å mounte partisjoner i Slackware uten hell. skjønner ikke helt hva som er galt her.

skal mounte 10 Windows partisjoner.

endel av min fstab fil ser slik ut:

 

/dev/hda1 /mnt/win_c ntfs auto,owner,ro 0 0

/dev/hda5 /mnt/win_d vfat auto,owner,rw 0 0

 

får partisjonene opp i my computer, men når jeg prøver å trykke på dem så kommer det. mount is not exist eller noe sånt. er vel noe sånt som at den ikke eksisterer eller noe.

 

har prøvd det meste av mounte kommandoer for å få det til å funke, men det går ikke helt.

 

noen som har noen tips?

grunnen til at jeg ikke har skrevet ned hele fstab fila er fordi at de andre 8 partisjonene har jeg skrevet på akkurat samme måte.

 

håper noen kan hjelpe til litt.

 

håper på mange svar.

det hjelper meg veldig mye hvis jeg får mounta partisjonene for da får jeg tak i alt jeg trenger.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

har ikke gjort noe med kjernen Neophus.

nei har heller ikke prøvd å mounte dem manuelt. i terminal nei Os|r|s

 

har holdt på leita meg i hjel etter tips på forskjellige forum, men det er ikke noen som ser ut til å funke.

MÅ jeg recomplimere kjernen for å få det til da? mener selv at jeg ikke trenger. husker for lenge siden at jeg mounta partisjoner i Red Hat 8.0, men det er en stund siden da.

begynner å bli ganske så desperat her.

men som sagt det kommer en feilmelding når jeg dobbeklikker på de mounta partisjonene om at de ikke eksisterer, kan ikke mounte partisjonen eller noe sånt.

 

håper på flere tips. skal se litt på tipset ditt Os|r|s

 

er det forresten riktig at når man skriver mnt/win_d osv i fstab at den skal havne i my computer og ikke under /mnt?

Endret av wil
Lenke til kommentar

sjekka nettopp fdisk og der var det meste som det skulle. den er grei, men det var det der med mountinga. hmmm. har prøvd forslagene deres, men ingen funker. eng ting til jeg kom på som jeg ikke spurte om. og det var om det hadde vært lurt om jeg hadde mounta Windows partisjonene automatisk under Slackware installasjonen?

jeg kan seff prøve å rekomplimere kjernen, men har en liten følelese om at jeg ikke trenger det.

 

håper noen kan hjelp

Endret av wil
Lenke til kommentar

- Finnes mount-pointene i systemet ditt? Altså f.eks /mnt/win_c ?

Disse katalogene må nemlig opprettes, det holder ikke å legge inn i fstab. Lag de på vanlig måte med mkdir.

 

- NTFS-støtte følger med i default-kjerna i Slackware 10, så ikke nødvendig med noe triksing.

 

- Det heter kompilere, ikke komplimere/complimere/komplifisere/komplementere o.l :p

Lenke til kommentar

ja, fordi jeg bruker å gjøre det direkte i fstab tilvanlig. vet det kanskje høres litt dumt ut, men slik er det sikkert bare :p

joa, det er greit, men enten er det jeg som ikke har skjønt det eller så har Linux gjort noe rart. for når jeg klarte å mounte partisjonene slik at de kom opp, så kom de opp i my computer og ikke under /mnt.

ok, da vet jeg at jeg ikke trenger å kompilere kjernen for å få det til.

joda, prøver å mounte mens jeg er i root ja. logger inn som root først også startx som vanlig.

forresten, når jeg starter Linux står det også at de partisjonene jeg har prøvde å mountet ikke eksisterer. f. eks

 

/dev/hda5 /mnt/win_d not exist. kommer det under oppstart.

 

hmmm, dette var merkelig.

 

dere har sikkert fått det til mange ganger dere.

 

men en annen ting jeg lurer litt på.

forrige gang jeg holdt på med mandrake så tok jeg å skrev av den fstab fila som lå der, dette var også 10.0 versjonen og der ble alt mounta automatisk. når jeg prøvde å lime disse mounte greiene i Slackware sin fstab så funka det ikke.

mountes partisjonene på forskjellige måter i de forskjellige Linux distorene?

Lenke til kommentar

Er ikke så selvforklarende at man må opprette mappa da.. Kan være enkelt å tro at mount bare trenger å vite hvor mappa du mounter i skal ligge og hva den ska hete.

Du trenger feks. ikke lage nye mapper når du installerer programmer.. De lager sine egne.

 

mount skulle ha spurt: directory /mnt/win_d does not exist, should i create it? Yes/No

 

Jeg vet at man mounter i en mappe, men er ikke så lett å gjette seg fram til..

Lenke til kommentar

Du prøvde altså å sjekke om det fungerte som root(at du fikk lista innholdet av de mountede partisjonene)? Slik fungerte det da jeg kjørte slackware og mounta fat partisjoner med default som option. Kun root fikk tilgang til mount-pointet(uansett hvilke permissions en satt på katalogen selv).

Lenke til kommentar
jepp, prøvde å mounte dem med Root ja. og da fikk jeg dem opp i My Computer, og det var da jeg fikk at de ikke eksisterte. men har ikke prøvd de siste tipsene deres enda. skal se om jeg får sett på det i kveld en gang.

Poenget mitt var ikke å mounte dem som root - men å prøve å liste innholdet i mount-pointet som root.

Lenke til kommentar

tusen takk for hjælpa folkens. nå funka det faktisk. alle partisjonene mine er mounta og gode greier. ikke noe problem. får tilgang til alle filene mine men bare i root, mener jeg har lest et sted her om hvordan man får fikset dette.

 

igjen tusen takk for hjelpen.

Lenke til kommentar
tusen takk for hjælpa folkens. nå funka det faktisk. alle partisjonene mine er mounta og gode greier. ikke noe problem. får tilgang til alle filene mine men bare i root, mener jeg har lest et sted her om hvordan man får fikset dette.

 

igjen tusen takk for hjelpen.

chmod -R 777 /mnt/win_c

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...