Gå til innhold

Svindler på bruktmarkedet! Du også lurt?

Anbefalte innlegg

Burde åpnes eget emne på forumet med "lurt?" der folk kunne dele adresser og navn til de andre på forumet, kunne vi dannet ett nettverk av rettferdighets kjempere som kunne dratt hjem til folk og ordnet opp! Du hjelper meg, jeg hjelper deg prinsippet :p

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg ble ikke akkurat lurt, men jeg solgte min T-bird 1400 til en person på bruktmarkedet. Dette er ca. halvannet år siden. Prosessoren fungerte ypperlig da jeg sendte den fra meg, Jeg rengjorde prosessoren før jeg pent pakket den inn i den vanlig antistatiskboks som prosessorer normalt kommer i når man kjøper de (AMD). Kjernen var fin og hel. Kisen hentet pakken, og jeg trodde alt var i boks. Så kommer han tilbake et par uker, kanskje en mnd. senere og sier at han først nå har fått testet prosessoren, og at det viser seg at den ikke fungerer. Han sier at kjernen er ødelagt. Han har fått en lokal databutikk til å skrive et pent og forklarende brev om hva som "tydeligvis har forekommet". I Brevet står det bl.a. at "selger har etter alt og dømme vært uforsikting da kjøleribben ble demontert" samt mye annet. Dessverre hadde jeg ikke jeg noen beviser på at kjernen var hel da jeg sendte den fra meg, så det ble da mitt ord mot hans. Da han senere kom med trusler om forliksrådet, politianmeldelse og i det hele tatt, betalte jeg han pengene tilbake. Jeg fikk også prosessoren min igjen, slik at jeg kunne se på den. Ganske riktig var et av hjørnene på prosessoren knust. Trist men sant, slik kan det gå. Fra den dagen av har jeg tatt bilder av alle gjenstandene jeg har solgt, spesielt prosessorer. I tillegg har jeg forsøkt å selge gjenstandene til personer i nærheten av Trondheim (hvor jeg bor). Sistnevnte har fungert ypperlig. Man har egentlig ikke noe man skulle ha sagt dersom man ser varen før man prøver den, og alt ser intakt ut.

Lenke til kommentar
Burde åpnes eget emne på forumet med "lurt?" der folk kunne dele adresser og navn til de andre på forumet, kunne vi dannet ett nettverk av rettferdighets kjempere som kunne dratt hjem til folk og ordnet opp! Du hjelper meg, jeg hjelper deg prinsippet :p

Det var faktisk ikke så dumt, et slags svartelisteregister. Problemet kan da være at folk oppgir feil informasjon, smører tykt på og ødelegger ryktet til personer.

Endret av Pinnella
Lenke til kommentar

Vel, idag har jeg sendt mail til 5 stk for å kjøpe en XP 2500 på bruktmarkedet, alle vil ha pengene på forskudd.

Etter og ha lest denne tråden, tror jeg heller jeg tar og kjøper en ny en jeg. :ermm: Det er ikke bare det at en taper pengene, men den kjipe følelsen en sitter igjen med etter og ha blitt svindlet.

Lenke til kommentar

Det som er så synd med det hele, er at verdien i seg selv er snakk om kun 350 kroner. Med de økonomiske instramningene i politiet, har de verken tid eller ressurser til å følge opp slike saker.

Det som skjer, er at du går ned til politiet. Anmelder saken. Så går det et halvt år så får du brev i posten om at saken er henlagt.

Du kan tenke deg hva det egentlig koster staten/politiet å begynne å etterforske en svindel til kroner 350. De går i tap i det de tar i mot anmeldelsen.

Synd å si det, men du kommer nok aldri å se til verken penger, fyren, eller noe hjelp fra politiet.

Burde ikke sagt slikt her, men det eneste som hjelper mot slikt, er å møte opp med et fint, stort balltre i handa, for så å spørre om hvor penga/Disken er blitt av ? - Dette forutsetter at du vet hvor han bor, og at det er korrekt person som bor der. Leste om de som ble lynsjet nylig. Noen hadde tatt loven i egene hender. Synd bare at de tok feile personer.

BTW: stiller et lite spørsmålstegn til bruktmarkedet her på hardware. Du trenger i grunnen INGEN korrekte opplysninger for å selge/kjøpe ting. Kanskje et nytt system, slik qxl har, der de mottar et brev i posten som de må signere og returnerer. Da har man i det minste garanti for at personen oppholder seg på den registrerte adressen.

-z00l-

Lenke til kommentar

Brodern ble lurt av en som skulle selge ps2,han solgte ps2'en for 500kr sto det i avisen(ps2 var akkurat kommet ut da).

Så brodern slo til,dette var jo billig sa han..

fyrn sa at de skulle møtes på posten så han kunne få ps2'en.. møtte opp der ingen tegn til noe ps2 der nei.

Brodern hadde flax og nådde å trekke tilbake pengene han hadde overført til selgers konto.

avisen fant senere ut att dette var en pakistansk fyr som satt opp fake annonser i den lokale avisen :!:

edit:litt offtopic , men skrev det bare her ;)

Endret av geedoo
Lenke til kommentar
Jeg bor i tønsberg ;)

PM meg  :devil:

Hadde jeg bodd i nærheten hadde jeg blitt med! Er ikke så stor men det er utrolig mye makt i ord når du står ansikt til ansikt!

Fortell oss hvordan dette går! Hater svindlere! :angry:

PS: Du trenger ikke kunuse kneskålene hans så lenge han tror du kommer til å gjøre det!! :evil:

Lenke til kommentar
Ville bare si at oppkrav ikke er noe mer sikkert enn forskuddsbetaling.

Hvis selgeren er uærlig, kan han bare sende deg en stein eller noe annet lureri. Det er i slike tilfeller karaktersystemet til QXL/Ebay er så genialt, mange plusskarakterer pleier å bety at selger er til å stole på. (Ingen regel uten unntak, da...)

Ha en god dag!!

Lasse

Helt enig. De gangene jeg har kjøpt noe har jeg forskuddsbetalt, ikke noe problemer her i gården.

Nå vet ikke jeg hvor lenge siden det er du faktisk kjøpte hd'n, men husk at både auksjonshus og privatpersoner har ferie i disse tider.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...