Gå til innhold

HTPC -Full ATX OG støysvak, [update 6/9]


Anbefalte innlegg

Det nærmer seg utskifting av hardware(spesielt nå etter skatteoppgjøret; fikk igjen 7000,-:grin:), og hva bedre å bruke gammel hardware på enn en HTPC? INGEN!

Opprinnelig var planen å kjøpe et ferdig kabinett type kanam eller dign, men disse er temmelig dyre og ikke særlig fleksible. Er sikker på at de støyer også :thumbdown:. Derfor har jeg bestemt meg for å bygge et fra scratch. Here goes!

 

 

Planene:

Utseendemessig er jeg sterkt inspirert av Electrocompaniets forsterkerserier. Syntes disse er fantastisk stilfulle, samtidig som finishen ikke er veldig vanskelig å få til. I mitt tilfelle vil "gulldetaljene" bli erstattet av (blankpolert?) aluminium.

 

 

Specs:

- Full atx formfaktor. Er tross alt dette jeg har liggende av hardware.

- VFD display. Dette vil ligge bak sotet plexi, og da duger ikke lcd. Etter min mening duger ikke lcd til HTPC i det hele tatt.

- Totalt fjernkontrollert. Fronten på pc'en skal ikke ha noen knapper i det hele tatt. Har kjøpt inn Kanam IR-sett som lar deg styre alt av funksjonalitet, selv "power on". Nødknapper som power og eject skal skjules. Får se hvordan jeg løser dette. ;)

- Slot-in DVD. Har kjøpt en pioneer DVD-120S. Denne skal moddes etter dette prinsippet.

- Svært støysvakt. Har gått til innkjøp av en Maxtor 250GB 5400RPM som skal pakkes godt inn i en silentdrive.Hele kabinettet skal dekkes innvendig av asfaltmatter akkompagnert av støydempingsfilt.

Strømforsyningen skal moddes omtrent som Dr.Spawn gjorde i sin beQuiet. Fin måte å passivt lede mye varme ut av kabinettet.

To stk 120mm SilenX 11dB vifter i "push-ull" skal i tillegg sørge for god ventilering.

CPU(Athlon XP2000) vil bli avkjølt av en NoiseContol Silverado. Denne skal kjøres på laveste turtall, og derfor vil jeg klokke ned prosessoren endel. Dette blir typisk slutt-tweaking.

 

 

 

 

Utfør arbeid hittil

Til topplokk har jeg kjøpt en 40cmx80cm plate 1mm aluminium. Dette blir altfor tynt til bunnen, så jeg knabbet en hylle fra jobben til far. Denne var stiv og solid, og egnet seg bra som bunn. Men først må den bearbeides:

 

Platen, før noe er gjort:

t_bunn1.jpg

 

Først pusset jeg ned platen, så kappet jeg den til riktig størrelse. Var nok enklest å slipe før jeg kappet. Lettere å feste platen slik(stå på den mens man pusser).

t_bunn2.jpg

 

Videre pusset jeg platen med finere papir, og polerte den. Dette gjørde jeg ikke for at det skulle bli pent(bare litt ;)), men fordi dette ikke er rustfritt stål trengs litt behandling.

t_bunn3.jpg

 

Resultatet:

t_bunn4.jpg

 

 

Videre har jeg brukt L-profiler til å lage sidelister og frontramme.

Me har også juksa lite! Kjøpte et lian-li hovedkortbrett til plassering av hovedkort. Dette er vel egentlig litt pinlig, men jeg syntes 245,- kr var verd pengene. Slipper unna mye måling, presisjonskapping og borring. Selve brettet vli ligge ca 10mm over bunnplaten vha distansebolter. Dette for å få plass til asfaltmatte og støydempingsfilt. Slik ser det ut nå:

t_bunn5.jpg

I bakgrunnen kan dere skimte bakplaten til hovedkortbrettet. Dette byttes ut med et jeg kapper til for å få det litt lavere, og like bredt som bunnplaten. Viften skal også erstattes med kjøleribber(jeg skal heller ikke ha 8mm vifte).

 

 

Det var alt for nå, men det blir nok ikke lenge til update. Har fått blod på tann!!

 

 

 

PS. Kan også opplyse om at DVD moddingen er utført. Har ikke tatt bilder av arbeidet, ettersom dette er godt illustrert i linken tidligere nevnt. Kan sikkert åpne hele greia for bildesession hvis folk maser, men det er kanskje greit å bruke tid og energi på andre ting(?).

 

EDIT: Bemerk klokkeslettet. Skal på jobb! :(

Endret av sven-o
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Update

 

Da var det dags for en bitte liten update.

Har ikke fått gjort så altfor mye. Bor nemlig i en liten 30m2 ettroms sammen med dama. Med så liten plass er det ikke alltid hun blir fornøyd når jeg bretter ut arbeidet, og begynner å støye i beste sendetid. ;)

Anyway...

 

 

Har fått kappet til kjøleribben som skal kjøle transistorene++ på strømforsyningen. Bakplaten er også kappet opp og tilpasset hovedkort, chassis og kjøleribbe. De tre hullene til venstre er plass for viftestyring m/ LED indikatorer.

t_bakplate1.jpg

 

Transistorene ++ er loddet av strømforsyningen. Gikk faktisk enklere enn jeg hadde trodd. Brukte avloddingslisse og loddestasjon.

t_psu1.jpg

 

En slik loddestasjon gjør lodding/avlodding til en DRØM! :love:

t_weller1.jpg

 

I tillegg har jeg fått tilpasset og skrudd fast platen hvor PSU skal sitte.

t_psuplate1.jpg

 

Som vist i bildet over er DVD-"holderen" (husker ikke hva det heter) skrudd fast i fremkant. L-vinklene som holder denne lar den justeres i høyden.

t_vinkel1.jpg

Dette er egentlig vinkler for festing av gardin-oppheng, men fungerer perfekt til dette formålet.

 

 

Dett var dett for denne gang.

Neste punkt på skjemaet er borring/gjenging av kjøleribbe. Deretter kan jeg legge opp kabler til transistorene og lodde disse.

Topplokket skal også knekkes til, pusses og lakkeres.

Endret av sven-o
Lenke til kommentar

Bra prosjekt, har tenkt på noe lignende selv, med sotet plexi og greier, sannsynligvis i tre. Har sittet litt med Sketchup nå og lekt litt.. :)

Hva slags VFD-display skal du bruke? Har sett på det fra Vendur, men det er litt lite..

 

Edit: Når jeg tenker etter, er planene våre temmelig like, men som de sier; kloke hoder tenker likt.

 

Stå på! :thumbup:

Endret av Rikky
Lenke til kommentar
Hva slags VFD-display skal du bruke? Har sett på det fra Vendur, men det er litt lite..

Der traff du en nerve... Jeg har tenkt mye på akkurat dette.

Blir nok det fra vendur ja, selv om 2x16 egentlig er i minste laget. Hadde vært fett med 2x40 elns, men det blir så svindyrt. 1000,- har jeg litt problemer med å rettferdiggjøre for et display. Alternativt i denne høye prisklassen kan man jo også kline til med 128x65 grafisk VFD-modul.

Lenke til kommentar

Takker for god respons folkens. Forumfolket er drivkraften!

 

Etter mye vekting for og imot, har jeg bestemt meg for å krænke opp display-specs endel.

Enten blir det et 2x40 ASCII vfd fra ELFA, eller så blir det et 126x32 grafisk vfd. :cool:

Satser på det grafiske. Blir bare litt mer knoting for å skaffe det. Må kjøpe direkte fra produsent.

Grunnen til at jeg ikke vil ha dette fra ELFA, er høy pris samt mangel av innebygde fonter.

Lenke til kommentar

heisan kult prosjekt, driver på med nesten det samme selv for tiden bare at min skal fungere som en pvr. Jeg gikk til innkjøp av display fra crystalfontz.com betalte ca 700 for 2 stk ink. frakt og mva synes ikke det var så gale.

 

Her er displayet jeg kjøpteCFAG12864B-TMI-V 128x64

 

Du får ha lykke til med bygginga... skal følge med for å se hvordan det går :)

 

Mvh

 

Sasund

Lenke til kommentar
... betalte ca 700 for 2 stk ink. frakt og mva synes ikke det var så gale.

Men det er LCD. Jeg skal ha VFD. Koster mer, og smaker mer.

I mitt tilfelle vil ikke lcd bli lyssterkt nok. Jeg skal også sote glasset foran displayet, noe som ikke lar seg gjøre med lcd. :no:

 

Lykke til deg også! Btw... Hva er pvr? Har jeg gått glipp av noe i timen? :blush:

Lenke til kommentar
Erstatning av videoen, samt at den skal ha mange av funksjonene som ligger i en htpc. men i utgangspunkt skal den kunne ta opp det som interessant på tv.

Det er kjekt! Spesielt med tanke på at videospilleren min akkurat har knela...

Regner med at vi får se en worklog etterhvert! :yes:

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...