Gå til innhold

Sliter med X i slackware


Anbefalte innlegg

Har nylig installert slackware for første gang nå og har fått LILO til å samkjøre med WinXP.

 

Men problemet mitt er at jeg får ikke startet X, jeg har kjørt xf86config og satt opp utstyret mange ganger med forskjellige konfigrasjoner. Fra standard VGA til Geforce osv. Men når jeg kjører "startx" får jeg feilmeldingen "no screens detected" tror jeg det var og X stopper og jeg er tilbake i konsollen.

 

Jeg har lastet ned drivere til mitt Geforce4 kort fra siden til Nvidia, men har ingen peiling på hvordan jeg skal bruke disse, jeg har lastet de ned i XP og de ligger på en av mine NTFS partisjoner. Har forøvrig også lastet ned drivere til nettverskortet mitt Cnet Pro200 som ikke ble autodetecta.

 

Noen som har peiling på hvordan jeg skal gjøre for å få X til å fungere?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei !

 

Hvis du har lastet ned driverne er det bare å pakke de ut og lese READMENen. Kan kort fortelle hvordan du gjør det.

 

1) Unpack driverne: tar -xvzf 'filnavn'.tar.gz (gjør det med begge filene du lastet ned.

 

2) gå inn i mappen. cd 'mappe'

 

3) skriv make

 

4) make install

 

gjør det samme på begge to filene du lastet ned.

 

5) rediger xf86config fila: cd /etc/X11

pico xf86config

 

6) Let etter avsnittet for VGA - kort. Bytt ut driver: 'etellerannet' med nvidia ( det er kun 'etellerannet' du skal bytte ut).

Så lagrer du fila (ctrl + x og 'y')

 

Ble kanskje litt rotete, men lykke til.

Foresten, hadde litt problemer med å innstalere driverne selv. Jeg måtte gå i mappa til kjernen å ta en make modules og en make modules_install, for siden å innstalere selve kjernen. Vet ikke helt hvorfor, det var bare slik. (Noen som vet ?)

 

Lykke til :smile:

 

_________________

--

Mvh,

 

Tobias.

 

[ Denne Melding var redigert av: t_man på 2002-04-21 17:17 ]

Lenke til kommentar

Takker.

 

Men problemet er jeg finner ikke driverne som ligger på en NTFS partisjon som jeg har mounta i linux. Jeg har ikke diskettstajon på PC-en ellers kunne jeg bare lagt dem der.

 

Vil dette fikse problemet med at X ikke starter?

 

_________________

AthlonXP 1700+@1900+

Gainward GeForce4 128MB Ti4400GS

Vannkjøling på CPU & GPU

1536MB SDRAM

320GB tot.

Cheiftec Black miditower

Cordless desktop

 

[ Denne Melding var redigert av: NetFinity på 2002-04-21 17:26 ]

Lenke til kommentar

hmm, så vidt jeg vet støtter ikke Slack NTFS partisjoner(dersom du kjører kernel 2.2.19). Ligger ikke skjermkortet ditt i Xf86 databasen da? Ellers slenger du det jo bare opp på en ftp og laster ned igjen i linux:)

 

hmm, Cnet Pro200 skal kunne "probes" i 2.4.18, legg inn den dersom du kjører 2.2.19 :grin:

Lenke til kommentar

Quote:


On 2002-04-21 18:47, mUldWarP skrev:

hmm, så vidt jeg vet støtter ikke Slack NTFS partisjoner(dersom du kjører kernel 2.2.19). Ligger ikke skjermkortet ditt i Xf86 databasen da? Ellers slenger du det jo bare opp på en ftp og laster ned igjen i linux:)


hmm, Cnet Pro200 skal kunne "probes" i 2.4.18, legg inn den dersom du kjører 2.2.19
:grin:


 

Nei det ligger ikke i databasen, men jeg kommer jo ikke på nett uten at driven til Cnet kortet virker :sad:

 

Men det verste problemet er jo at X ikke starter.. håper dette fikses med å få inn den nye driveren på et vis da.

 

Takker for svar

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...