abdobe Skrevet 7. juli 2004 Del Skrevet 7. juli 2004 For den som tidligere har fulgt min post; "Det er vanskelig å kjøpe bærbar" med kommentarer og synspunkter, så synes jeg det er på sin plass å beskrive maskinen jeg til sist valgte. Denne maskinen er ikke det råeste man finner, og prisen kan virke stiv sammenlignet med floraen av Whitebox, Tundra, Zepto etc. men den har sine klare fordeler. Jeg har alltid ment at bærbar = IBM på grunn av gjennomført kvalitet på såvel kabinett som innhold, men den gir ikke mest hestekrefter for å si det slik. Det som taler i mot IBM, og da tenker jeg på Thinkpad T40/41 er helt klart prisen. Derfor valgte jeg det nest beste, og det er slik jeg ser det HP, og da snakker jeg om kontormaskiner med mulighet for å koble den til replikator/docking, at den tåler en støyt, at den er lett, at tastaturet er behagelig, at maskinen er stille og sist men ikke minst at den har et godt servicenivå med telefonservice og egen hjemmeside for oppdateringer av drivere etc. Maskinen har en godt og innebygd b/g wlan antenne, men også bluetooth. Av hestekrefter så drives den av en Pentium M 1,6 Mhz og 512 Mb ram (2700), et ATI Mobility radeon 9600 - 64 MB og harddisken er en Toshiba 60Gb 5200 rpm. Batteriet er spesielt på denne maskinen. Enkelte hevder at den varer 4,5 timer, andre sier 5, og jeg har til og med lest i editors choice i forskjellige magasiner at det varer over 6 timer, men det har jo med hvilke oppgaver som skal utføres. Dette er ikke de mest spennende spesifikasjonene, men i sammenheng og satt sammen av HP - så utgjør det et samlet resultat som er verd mellom 17 og 18 tusen kroner. Maskinen blir nå mitt leketøy i flere år sammen, og jeg er så langt godt fornøyd. De eneste minusene jeg ser er at det bare er 2 USB porter og at replikatorporten under ikke har noe beskyttende deksel slik man finner f.eks. i traveren Compaq EVO 610. USB portene er det ikke så farlig med fordi man stort sett ikke bruker flere samtidig, og når jeg kobler maskinen til replikatoren for å kjøre med ekstern skjerm og tastatur, så har jeg ikke behov for flere. Det er bare en ting å si så langt, og det er at den er svært behagelig å arbeide på og den er helt stille. Vifta høres bare når maskinen starter. Maskinen har styrepinne og pekebrett slik at man kan velge selv. At styrepinnen har blitt fjernet til fordel for pekebrett av så mange produsenter er, for å si det mildt, helt håpløst tåpelig. Uansett, så er dette en kvalitetsmaskin og det er faktisk ikke så mange over i prisklassen etter min mening. Godt kjøp. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå