Gå til innhold

Armen "sover" ,er det farlig?

-kga-

Anbefalte innlegg

I motseting til typisk oppfatning så er det ikke armen som mangler blod, men en sene som ligger i spenn. Tenk dere om: Alle celler må ha O2, det får de gjennom blodet. Hva tror dere hadde skjedd om dere ikke fikk oksyen til cellene i armen i flere timer?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg sovna i en lenestol engang med begge beina over armlenet, akkurat ved knærne. Så våkna jeg igjen, og kunne ikke røre en muskel, kjente ikke at føttene var der engang. Så, lur som jeg var, hoppa jeg ned på gulvet. Var som å hoppe rett ut i lufta, gikk så klart GRUNDIG på trynet.

Når så sirkulasjonen kom tilbake i leggene var det så vondt at jeg måtte holde meg fast i dørkarmen!

Prøver å unngå å sovne med armen under puta, vet jo at man våkner noen timer senere med en dau arm.

Problemet med føttene er at man får ingen motstand mot benbrudd siden musklene ikke funker, så du kan lettere brekke beina når du tryner.

Det vil selvsagt ikke funka å nappe i løken når armen er sovna, for du kan ikke røre en muskel, og iløpet av tida du bruker på å få den opp, er følelsen i armen kommet tilbake likevel.

Hehe, får litt "kill bill volume 1"-følelse av den historien der... men hun har ligget i koma i 4 år.

Og ja.. støtet i armen som det snakkes om tidligere er når du treffer en sene eller et punkt mellom tuppen av albuen og den knokkelen som stikker ut på innsiden av armen, dvs mot resten av kroppen. Dette kalles enkemannsstøt.

Lenke til kommentar

Våkner en gang opp da armene sov... idiot som jeg er prøvde jeg å kave meg opp i sittende stilling med armene.. ble bare til at jeg ikke klarte det, mistet balansen og fallt ned på gulvet ... kan ikke si det var deilig... og der ble jeg liggende en stund mens jeg stresset med å få armene i gang igjen :roll:

Ekkel følelse det det, men også litt kult.. spesiellt at du kan slå drithardt på deg selv uten å føle noe :p , ikke det at det er så lurt :nei:

Lenke til kommentar
I motseting til typisk oppfatning så er det ikke armen som mangler blod, men en sene som ligger i spenn. Tenk dere om: Alle celler må ha O2, det får de gjennom blodet. Hva tror dere hadde skjedd om dere ikke fikk oksygen til cellene i armen i flere timer?

Hater å quote meg selv, men...

Endret av G2Petter
Lenke til kommentar

Ja, er vel nerver som blir klemt som gjør at du midlertidig mister følelsen i kroppsdeler. Blodomløpet funker nok like fint selv om du f.eks sovner på armen.

Har skjedd meg endel ganger også at armen sovner. Har aldri tenkt noe særlig over det. Ikke er det noe farlig heller

Lenke til kommentar
dere har sikkert kjent at man får et slags støt i under armen hvis man slår seg på et visst punkt i albuen, fordi man treffer nerven.

En gang klarte jeg å slå nerven i nakken (på kanten av et bord...), og da fikk jeg et slikt "støt" i hele kroppen. Var egentlig litt gøy...

(kanskje litt off topic...)

Det er utrolig ubehagelig når et av beina sover og man skal reise seg...

argh! Det skjer noen ganger når jeg springer. Kjennes ut som om man blir kløpe i nakken. Rett etterpå kjennes det ut som om hele venstredelen av kroppen sovner, jeg ser kun med et øye, og tunga kan ikke røre seg. Heldigvis skjer dette bare i et halvt til et sekund, men det er ofte så jævli at jeg må ned på kne for å summe meg.

Apropo sovende lemmer er det værst når du ikke legger merke til at de sover (tydligvis ikke bare jeg som har tryna)

Lenke til kommentar

Det er såvidt meg bekjent ikke farlig om armen "sovner" ilblant, men man må ikke holde det gående alt for lenge uten at armen får blodtilførsel. F.eks vil jeg ikke anbefale å la armen sove i en uke eller noe i den duren, da den muligens ikke vil bli seg selv igjen etterpå ;)

Lenke til kommentar
argh! Det skjer noen ganger når jeg springer. Kjennes ut som om man blir kløpe i nakken. Rett etterpå kjennes det ut som om hele venstredelen av kroppen sovner, jeg ser kun med et øye, og tunga kan ikke røre seg. Heldigvis skjer dette bare i et halvt til et sekund, men det er ofte så jævli at jeg må ned på kne for å summe meg.

:omg:

Lenke til kommentar
Jeg får av og til det som heter "likfing", det betyr at blodsirkulasjonen ikke funker i fingern (gjelder hos meg begge pekefingrer) og fingern blir helt hvit. Skjer ofte når det er kaldt..

sliter med det samme selv,eneste med meg er det lillefingerene, ringfingrene og lilletærnene det går ut over. faktisk akkurat nå så har jeg redusert følelse i lillefingrene.. av og til så blir de så følelseløse at jeg ikke greier å bøye på dem i det store og hele.

ellers så er jeg meget utsatt for at både hender og føtter sovner selv om jeg sitter normalt og ikke legger noe press på hovedblodårer.

det ekleste jev vet med 'søvnige' lemmer er den prikkefølelsen man får når man begynner å få kontroll over lemmene igjen, på en måte så gjør det vondt, meget vondt viss man er borti noe.

Lenke til kommentar

:omg:

Har du sjekket ut dette noen gang!Syns det hørtes litt "creepy"ut at hele venstre side sovner! :hmm:

Lenke til kommentar

Hahaha, her var det mye moro!

Hender jeg våkner om natta av at den ene armen har sovna. Dritekkelt med en død arm som bare er der. Klarer overhodet ikke å bevege den annet enn om jeg beveger hele kroppen slik at den flyr løst. Selv om det er sene som sliter (i flg. G2Petter), hjelper det å holde armen lavt slik at blodet renner ned i den. En kriblende følelse når det skjer....

Men jeg tror ikke det er farlig; jeg våkner i allefall når det skjer...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...