Gå til innhold

hvorfor brukekr land i afrika bare ak47


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Tenkte på en vanlig standardutrustning til en tenkt infanterist i et vanlig land i vesten. Som psilocybe korrekt har påpekt er det 4 magasiner.

Ah, javel. Hvilket tenkt land er det du sikter til? Norge? Kan du forresten være så vennlig å vise til en link hvor det påvises at dette vanlige landet sender oss soldater ut i strid kun utstyrt med fire magasiner. I såfall tror jeg nesten at det er på tide at jeg bytter karriere...

4 magasiner + det som står i våpenet.

Det er standard GIF utrustning det (godkjent infanterist). Hvis du måtte forsvare Norge med våpen, hadde du fått 4+1 magasiner. Pluss så mye ekstra ammunisjon du orker å bære.

Gutta i bosnia osv har forskjellig stridsvest til forskjellige anledninger, f.eks en patrulje vest, en vaktpost vest osv.

Lenke til kommentar
Det er standard GIF utrustning det (godkjent infanterist). Hvis du måtte forsvare Norge med våpen, hadde du fått 4+1 magasiner. Pluss så mye ekstra ammunisjon du orker å bære.

Det er her sakens kjerne ligger, nemlig i "så mye ekstra ammunisjon du orker å bære". Dagens stridsvest som kom med SOLDAT2000-pakken er i standardversjonen utstyrt med en magasinlomme som tar fire stk magasiner til AG3, men om du vil velge bort multilommene kan du hive på en god del til. Dette er (slik jeg har opplevd det) veldig individuelt, men selv liker jeg å ha 2 magasinlommer på stridsvesten, altså plass til åtte magasiner. Selv om du i førstegangstjenesten mest sannsynligvis får utdelt fem stk magasiner betyr det ikke at du kun får samme antall tilgjengelige magasiner i et "skarpt" oppdrag (Irak, Afghanistan, Balkan osv.) I Kosovo fikk vi feks utdelt 1000 skudd, og det var opp til oss om vi ville ha alle på kropp (litt upraktisk, må vite), i sekken eller på container. Poenget var bare at vi hadde kontroll på det. Hvis noe ble skutt bort fikk vi nytt, så opplegget var altså at vi til en hver tid skulle være oppsatt med 1000 skudd hver.

 

Idéen med at en infanterist kun sitter og kuker med fire magasiner stammer nok litt fra andre verdenskrig, hvor det ikke akkurat var overflod med ammunisjon. Hvis du rakk å bruke opp all personlig ammunisjon ville det være nok å ta av på døde kropper rundt deg..

 

Gutta i bosnia osv har forskjellig stridsvest til forskjellige anledninger, f.eks en patrulje vest, en vaktpost vest osv

Erm, nei? Vi var oppsatt med en vest (denne eller tidligere utgave), og det er opp til deg hvordan du vil sette den sammen. Da kan man godt justere på vesten hva som er mest hensiktsmessig i forhold til det oppdraget man skal ut på. Men det er altså bare én vest som man kan sette i sammen på flere måter.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
skuddkraften skal litt til for å overgå med 7,62 ammo. den er designet slik at den kan bruke fienden sin ammo, men fienden kan ikke bruke AK ammo...

Kan du forklare meg hvordan du har tenkt til å klare å få en out-of-the-box AK-47 til å tygge 7.62x51mm NATO? Til info, AK-47 er normalt kamret til 7.62x39mm

Lenke til kommentar

 

 

 

- "Østblokken" hadde ikke så streng kontroll som NATO med på hvem som skulle få våpen. De trengte utenlandsk valuta, og solgte til alle som ville ha, nesten. Sammen med kopier er dette en viktig faktor.

 

 

Bullshit. Den store leverandøren av våpen til sosialist/kommunist-stater var Sovjet, som ikke gjorde det for pengene sin del. Russerne delte gjerne ut nest siste generasjon av alskens krigsmateriell til gud og hvermann som ikke var kapitalist.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...