Gå til innhold

MS Exchange klient på Linux?

Anbefalte innlegg

En av hovedgrunnene til at jeg ikke har giddet å prøve linux noe særlig, er mangelen på det fantastisk bra programmet kalt MS Outlook 2003. Det florerer vel av alternativer på linux, men saken er at jeg bruker exchange til all e-post. Så vidt jeg har skjønt, er det et stort problem i linux.

Finnes det noen gratis klienter som lar meg bruke Exchange serveren min? Jeg har sett novell har noe "connector" opplegg, men dette koster visst penger. Er det ingenting som er gratis? Og som ikke er voldsomt stress å sette opp?

Endret av GeeZuZz
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det var jammen hurtigt... :D

Hmm.. må har vært noe annet jeg så på som kostet penger da. Men jeg skjønner ikke helt dette. Dette er ikke en e-post klient? Men et program som ligger å kjører i bakgrunnen for å muligjøre tilkoblinger til Exchange?

Med dette installert, kan jeg bruke en hvilken som helst klient?

Lenke til kommentar

Ok. Finner vel ut av det. Hvis noen har prøvd dette, hadde jeg satt pris på om de forklarte litt hvordan dette funket!

Har egentlig bare et spørsmål til før jeg setter i gang med nok et forsøk på linux (:blush:):

Remote desktop, finnes det noen klienter som kan koble seg til windows sin innebyggede Remote Desktop Connection? Eventuelt, nettlesere med ActiveX støtte, som lar meg bruke "Remote Desktop Web connection"?

Endret av GeeZuZz
Lenke til kommentar

Ah! Da er jo egentlig alt jeg trenger tilgjengelig. Spørsmålet er bare hvorvidt jeg får bluetooth huben min til å funke... :confused: Bluetooth tastaturet og musen skal fungere uten noe driver opplegg, men jeg vil jo gjerne ha mulighet for å sende/motta filer mellom mobil og PC.

Lenke til kommentar
fantastisk bra programmet kalt MS Outlook 2003

Er dette en spøk?

Stort mer bloata og sikkerhetshøl-program skal du jaggu leite lenge etter.. eventuelt bare se ett hakk lenger opp på startmenyen etter IE, but nuff said..

uansett er ikke outlook noe å skryte av..

Lenke til kommentar

slime mold: Nei, jeg mente det faktisk dønn seriøst. :)

Stort mer bloata og sikkerhetshøl-program skal du jaggu leite lenge etter.. eventuelt bare se ett hakk lenger opp på startmenyen etter IE, but nuff said..

Nå tror jeg du snakker om ting du ikke har peiling på. Outlook 2003 er FOR sikkert. Jeg kan love deg at det er sikrere enn de fleste linux alternativ hvis det er det du sikter til. Outlook 2000 f.eks. er en helt annen historie. Har du forresten brukt Outlook 2003?

Evolution var flott, men fremdeles mangler det en del før det når opp mot Outlook 2003. Er en del ting som irriterer meg litt. Er det f.eks ikke mulig å få listen over mail og forhåndsvisning organsiert på samme måte som i Outlook? (mail til venstre, med forhåndsvisning til høyre?)

Endret av GeeZuZz
Lenke til kommentar
Er det f.eks ikke mulig å få listen over mail og forhåndsvisning organsiert på samme måte som i Outlook? (mail til venstre, med forhåndsvisning til høyre?)

Og der har vi sikkerhetsfeil nr. 1; åpning av mailen automatisk v.h.a. forhåndsvisning.

Lenke til kommentar
Niks, Outlook, i motsetning til en del andre klienter viser ikke bilder, og den blokker automatisk forhåndsvisning hvis det ikke er ordinær html (fordi den "kan inneholde skummel kode"))

Alle andre klienter jeg har prøvd har enten ikke hatt forhåndsvisning i det hele tatt, eller har hatt det fjernet som standard.

Og jeg stoler ikke på at Microsoft sier at den måten de gjør det på er sikker før jeg har sett kildekoden. Har sett flere ganger at de har laget bakveier i egen programvare for at de skal ha mulighet til å gjøre ting der (f.eks. er det endel slike bakveier i IE for windowsupdate)

Lenke til kommentar
Nå tror jeg du snakker om ting du ikke har peiling på. Outlook 2003 er FOR sikkert. Jeg kan love deg at det er sikrere enn de fleste linux alternativ hvis det er det du sikter til. Outlook 2000 f.eks. er en helt annen historie. Har du forresten brukt Outlook 2003?

Jeg har ihvertfall testa Outlook 2003, og det er positivt at de blocker en del filtyper som default.

Men at det er sikrere enn epost-klienter til Linux går jeg ikke med på. Den er nemlig bloata med veldig mye fancy-smancy funksjonalitet som også gir større sannsynlighet for exploits.

Epost-programmer i Linux har stort sett veldig simpel visningsfunksjonalitet, som ihvertfall gir meg bedre trygghet enn noen MS-løsning.

Lenke til kommentar
Har du forresten brukt Outlook 2003?

So I have.

Bare det å finne knappen det stod sende/motta på tok lang tid, aka. bloata med masse unødvendig shit..

Og med mindre det har skjedd en revolusjon, da snakker jeg ikke om helt normale forhåndsregler som ikke å gjøre masse drit uten å få lov på all mulig mail, så tviler jeg på at outlook har blitt `sikker' som de presterer å si.

Og en annen ting; det å forvente at ting skal være i linux som i windows har du allerde gjort en stor feil. Opensource programmene du finner vil sannsynligvis ikke være som på windows. Vil du ha Windows kjører du Windows og du får også leve med (sikkerhets)problemene det medfører.

Nå vet ikke jeg hva for noe fantastisk dette `Exchange' greine gjør, men så jævelig farlig kan det vel strengt tatt ikke være.. IMAP holder i lange baner for mail spør du meg.. Mail er tross alt bare mail.

Lenke til kommentar
Er like morsomt å høre linuxfantaster prøve å rakke ned på MS produkter hver gang. Det beste jeg noensinne har gjort med mutt var å putte den opp i rumpa.

Mutt er et fint program til sitt bruk.

Men fortell meg et MS-produkt du vil definere som `sikkert'.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...