Gå til innhold

Oppsett av gateway/router


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Har lyst til å ha følgende oppsett.

 

NGT router <-> Switch(de som kobles til her skal ha åpen tilgang til nettet) <-> Linux <-> Wlan-AP

 

Det ble dårlig forklart, men jeg vil at brukerne som kobler til wlan-ap'et skal kunne gå via linux-maskinen og ut på nettet. Hva skal jeg skrive for å få til dette?

 

Forøvrig har eth0, som er mot switch og intern-nettverk ip 10.0.0.100, mens eth1 som er mot wlan-ap 192.168.0.1.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

ah, nå skjønte jeg problemstillingen den veien. men når det er sagt trenger jeg ikke at det skal være åpent fra 10.0.0.0 til 192.168-nettet. det viktige er at jeg fortsatt kommer meg på nettet via wlan. men skal sette i kortene og prøve meg litt frem her nå.

Lenke til kommentar
Hvis eth0 er mot nettet og maskinene i lan'et skal bruke eth1 som gateway skriv i rc.local

 

echo "1" >/proc/sys/net/ipv4/ip_forward (hvis du ikke har aktivert ip forw fra før)

iptables -t nat -A POSTROUTING -o eth0 -j MASQUERADE

Litt overkill å kjøre MASQUERADE mellom subnettene da... Gatewayen NATter jo allerede...

 

Bare sørg for å ha satt opp riktige ruter mellom nettene, egentlig trenger du kun sette rute til 192.168.x.x via linux boksen fra NGT routeren(da denne er satt som default gw av alle boksene i 10 nettet. For boksene i 192.168.x.x trenger du kun kjøre linux boksen som default gw.

Lenke til kommentar
Hvis eth0 er mot nettet og maskinene i lan'et skal bruke eth1 som gateway skriv i rc.local

 

echo "1" >/proc/sys/net/ipv4/ip_forward  (hvis du ikke har aktivert ip forw fra før)

iptables -t nat -A POSTROUTING -o eth0 -j MASQUERADE

Litt overkill å kjøre MASQUERADE mellom subnettene da... Gatewayen NATter jo allerede...

 

Bare sørg for å ha satt opp riktige ruter mellom nettene, egentlig trenger du kun sette rute til 192.168.x.x via linux boksen fra NGT routeren(da denne er satt som default gw av alle boksene i 10 nettet. For boksene i 192.168.x.x trenger du kun kjøre linux boksen som default gw.

ja vi vil jo ikke overdrive heller når vi holder på.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...