|FSK| Skrevet 7. juli 2004 Del Skrevet 7. juli 2004 Hei. Har lyst til å ha følgende oppsett. NGT router <-> Switch(de som kobles til her skal ha åpen tilgang til nettet) <-> Linux <-> Wlan-AP Det ble dårlig forklart, men jeg vil at brukerne som kobler til wlan-ap'et skal kunne gå via linux-maskinen og ut på nettet. Hva skal jeg skrive for å få til dette? Forøvrig har eth0, som er mot switch og intern-nettverk ip 10.0.0.100, mens eth1 som er mot wlan-ap 192.168.0.1. Lenke til kommentar
Silvester Skrevet 7. juli 2004 Del Skrevet 7. juli 2004 Mye smoothere å sette opp en ethernet bridge slik at alle som kobler seg til det trådløse også får 10.0.0.x-ip. http://bridge.sourceforge.net/ Bruker dette selv. Har et smc 2802w v1 (prism54) med mode master. Lenke til kommentar
|FSK| Skrevet 7. juli 2004 Forfatter Del Skrevet 7. juli 2004 Det var for å holde oversikt selv at jeg ville ha to forskjellige subnet. Poenget er bare at jeg ikke kan kommandoene for å forwarde trafikk osv. Men skal likevel se på det, takk for svaret. Lenke til kommentar
Torbjørn Skrevet 7. juli 2004 Del Skrevet 7. juli 2004 det bør gå helt automatisk. merk at maskinene på 10.0.0.0 nettet bør ha din linux maskin som default gateway, eller få angitt en rute til 192.168-nettet via din linuxmaskin Lenke til kommentar
|FSK| Skrevet 7. juli 2004 Forfatter Del Skrevet 7. juli 2004 ah, nå skjønte jeg problemstillingen den veien. men når det er sagt trenger jeg ikke at det skal være åpent fra 10.0.0.0 til 192.168-nettet. det viktige er at jeg fortsatt kommer meg på nettet via wlan. men skal sette i kortene og prøve meg litt frem her nå. Lenke til kommentar
Torbjørn Skrevet 7. juli 2004 Del Skrevet 7. juli 2004 andre veien går det fint, start gjerne opp dhcp på linuxmaskinen for 192.168 nettet, og i den dhcp'en angi samme dns som for 10.0.0 nettet og angi linuxmaskinen som default gateway Lenke til kommentar
Espen_^ Skrevet 9. juli 2004 Del Skrevet 9. juli 2004 Hvis eth0 er mot nettet og maskinene i lan'et skal bruke eth1 som gateway skriv i rc.local echo "1" >/proc/sys/net/ipv4/ip_forward (hvis du ikke har aktivert ip forw fra før) iptables -t nat -A POSTROUTING -o eth0 -j MASQUERADE Lenke til kommentar
kattemat Skrevet 9. juli 2004 Del Skrevet 9. juli 2004 Hvis eth0 er mot nettet og maskinene i lan'et skal bruke eth1 som gateway skriv i rc.local echo "1" >/proc/sys/net/ipv4/ip_forward (hvis du ikke har aktivert ip forw fra før) iptables -t nat -A POSTROUTING -o eth0 -j MASQUERADE Litt overkill å kjøre MASQUERADE mellom subnettene da... Gatewayen NATter jo allerede... Bare sørg for å ha satt opp riktige ruter mellom nettene, egentlig trenger du kun sette rute til 192.168.x.x via linux boksen fra NGT routeren(da denne er satt som default gw av alle boksene i 10 nettet. For boksene i 192.168.x.x trenger du kun kjøre linux boksen som default gw. Lenke til kommentar
Espen_^ Skrevet 9. juli 2004 Del Skrevet 9. juli 2004 Hvis eth0 er mot nettet og maskinene i lan'et skal bruke eth1 som gateway skriv i rc.local echo "1" >/proc/sys/net/ipv4/ip_forward (hvis du ikke har aktivert ip forw fra før) iptables -t nat -A POSTROUTING -o eth0 -j MASQUERADE Litt overkill å kjøre MASQUERADE mellom subnettene da... Gatewayen NATter jo allerede... Bare sørg for å ha satt opp riktige ruter mellom nettene, egentlig trenger du kun sette rute til 192.168.x.x via linux boksen fra NGT routeren(da denne er satt som default gw av alle boksene i 10 nettet. For boksene i 192.168.x.x trenger du kun kjøre linux boksen som default gw. ja vi vil jo ikke overdrive heller når vi holder på. Lenke til kommentar
|FSK| Skrevet 10. juli 2004 Forfatter Del Skrevet 10. juli 2004 Takk for svarene folkens. Selvfølgelig røyk routeren min fra ngt før jeg fikk satt opp dette, så får vente å se om jeg får til alt riktig når en ny er på plass. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå