Gå til innhold

Celeron 2,6 VS Celeron 2,5 Prescott

Anbefalte innlegg

Hey folkz!

Jeg har en Shuttle SB61G2 som lengter etter en prosessor og jeg trenger meg sårt en pc, men siden pengene styrer så kjøper jeg meg en Celeron prosessor. Det skulle holde en stund for meg. Er andre ting som må oppgraderes for at det er prosessoren som sliter.

Men jeg har da kikket litt og Celeron 2,6ghz VS Celeron 2,5ghz Prescott er valgene mine.

Men hva kreves for å kunne utnytte det ekstra som ligger i Prescott teknologien? "Prescott" hovedkort? eller bare mer strøm?

For øyeblikket skal det bare være et agp skjermkort, cdbrenner og en ide disk koblet, men strømforsyninga i shuttlen er ikke veldig stor.

Hva har dere å si?`

Forslag?

Shuttle har jo sitt eget kjølesystem, så jeg er på utkikk etter å kjøpe OEM utgave, men finner ikke nettbutikker med det.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

kjøp en 2,4ghz p4 eller noe, en celly 2.8 ble vel i enkelte tester slått av en duron 1.6 hvis jeg ikke husker feil.

De er en tragedie, kjøp heller en dårlig p4 ;) northwood er bedre enn prescott siden de gir fra seg mindre varme og er litt raskere ved samme frekvens. Men prescott har noen instruksjoner northwood ikke har tror jeg

Lenke til kommentar

Hvis du absolutt skal ha en av de, så går du for Prescott cpuen, Celeronen klarer ikke annet enn word skriving :thumbdown:

Uansett, ta rådet fra Admin`C, og kjøp en Northwood kjerne..

Den er langt kjøligere, og du blir i bedre humør, og slipper å tenke på tempen på cpu.. :thumbup:

Lenke til kommentar
kjøp en 2,4ghz p4 eller noe, en celly 2.8 ble vel i enkelte tester slått av en duron 1.6 hvis jeg ikke husker feil.

De er en tragedie, kjøp heller en dårlig p4 ;) northwood er bedre enn prescott siden de gir fra seg mindre varme og er litt raskere ved samme frekvens. Men prescott har noen instruksjoner northwood ikke har tror jeg

Denne anbefaler jeg, den er litt dyrere men den kommer til å være mye bedre enn celly. :yes: .

Lenke til kommentar
Hvis du absolutt skal ha en av de, så går du for Prescott cpuen, Celeronen klarer ikke annet enn word skriving :thumbdown:

Uansett, ta rådet fra Admin`C, og kjøp en Northwood kjerne..

Den er langt kjøligere, og du blir i bedre humør, og slipper å tenke på tempen på cpu.. :thumbup:

Ehh .. han spør : "Vanlige Celeron 2,6Ghz (Willamette-basert)" eller en av de nye Celeron basert på Prescott-kjerna? Det er ikke snakk om noe Celeron vs P4-Prescott.

Jeg vil også anbefale å lese denne testen hos AnandTech :

http://www.anandtech.com/cpuchipsets/showdoc.aspx?i=2093

Her tester de den nye Celeron-CPUen.

Til trådstarter: hvis du har valget, gå for den Celeron som er basert på Prescott. Den yter en god del bedre enn den gamle Celeron-varianten. Den bruker vel også en del mer strøm, slik at den blir varmere.

Bruk Intels Spec Finder til å sjekke :

http://processorfinder.intel.com/scripts/d...lt.asp?CHRID=25

Lenke til kommentar

De nye prescott baserte Celeron-prosessorene yter overraskende bra i følge denne testen på Anandtech, så om du absolutt ikke har råd til drøye tusenlappen, bør du i det minste gå for en av disse.

R.

Edit: ufo var visst hakket kjappere en meg der ja.

Endret av Plukkern
Lenke til kommentar

Takk for alle svar og med dette skjønner jeg at det ikke har betydning for annet en hvor godt resultatet blir hvilken prosessor jeg kjøper. Jeg kan bruke dem alle, som vi har snakket om her.

Jeg har lyst på en P4 2,4ghz Prescott til prisen av 1150kr , men hvor mye bedre er den enn Celeron 2,5ghz Prescott prosessoren?

Anandtech skryter jo veldig av Celeron med Prescott teknologi. Husk at jeg også tenker pris da jeg har litt andre ting som blir dedikert penger til denna mnd, men på en annen side er det ikke lenge til lønning så jeg kunne ventet en uke og så kjøpt P4 2,4ghz Prescott.

Men det er litt kjedelig å ha den minste utgaven da.

Lenke til kommentar
Takk for alle svar og med dette skjønner jeg at det ikke har betydning for annet en hvor godt resultatet blir hvilken prosessor jeg kjøper. Jeg kan bruke dem alle, som vi har snakket om her.

Jeg har lyst på en P4 2,4ghz Prescott til prisen av 1150kr , men hvor mye bedre er den enn Celeron 2,5ghz Prescott prosessoren?

Anandtech skryter jo veldig av Celeron med Prescott teknologi. Husk at jeg også tenker pris da jeg har litt andre ting som blir dedikert penger til denna mnd, men på en annen side er det ikke lenge til lønning så jeg kunne ventet en uke og så kjøpt P4 2,4ghz Prescott.

Men det er litt kjedelig å ha den minste utgaven da.

Det kjipe med Prescott 2,4Ghz er at den av en eller annen grunn visnok IKKE har støtte for HT. Ett av de virkelig gode argumentene med P4, er jo HT.

Lenke til kommentar
Ehmm.. før dere anbefaler prescott, legg merke til at han har tenkt å ha det i en shuttle... Er ikke så skråsikker på at celeron prescott blir så varm, men pentium4 prescott blir svinevarm i sff bokser...

Det har en tendens til å bli varmt i en shuttle og jeg har ikke store planene om å modifsere shuttlekabinettet. Kanskje med tida bytta til en mer effektiv vifte.

Jeg er heller ikke interessert i å måtte sitte med lukke av og ikke høre meg selv fordi shuttlen bråker mer en jeg klarer.

En annen ting som jeg prøvde å nevne i første posten er den lille strømforsyninga som står i shuttlen. Holder den til P4 Prescott eller større for HT sin skyld?

Endret av Preciouz
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...