erikstein Skrevet 7. juli 2004 Del Skrevet 7. juli 2004 Jeg er i gang med mitt nye prosjekt som omhandler en ny multimediamaskin for parabol. Jeg har fått anbefalt dreambox. Ut ifra hva jeg kan se så har den følgende fordeler: Postiv 1. Virker ut av boksen (nesten) 2. Koster ikke så mye (4-5k + hd) 3. Mulighet for opptak til hd 4. Linux Negativ: 1. Kan ikke erstatte en dvd spiller 2. Litt for enkelt? 3. Må ha tilleggsmodul for å kunne kjøre viasat/canal digital (eller har jeg missforstått?) En htpc er jo noe jeg bygger selv, med tanke på utfordingen, så er jo dette mye mer "morsomt" Her er mine tanker rundt en komplett htpc med parabolkort hittil. Har planer om å bruke et Hauppauge! WinTV Nexus-s Digitalt Satellitt kort sammen med en Hauppauge! Common Interface 2 slots CAM-slot for satelitt (Nexus-s) 3,5". Dette skal i ettertid brukes sammen med Canal Digital Local pakken. Eventuelt også viasat sin gullpakke. Resten av maskina er en "standar" pc med Amd XP cpu etc. Så kommer det som gjør meg forvirra. Mange her skriver om viasat sitt nye krypteringssystem som ikke vil virke overalt? Hva med et parabolkort for pc? Vil dette kortet støtte canal digital + viasat sammen med cam-sloten jeg har planer om å kjøpe? Hvis ikke, så kan det jo ikke brukes til noe ting. Kort og godt, kan jeg putte inn canal digital decoder kortet, så vil den fungere? Samme med viasat? Samtidig så har jo dreambox'en mulighet for å "jukse" litt, slik at den får inn hauger av kanaler ulovlig. Dette vet jeg kan bli sporet, så jeg har ingen planer om å gjøre det . Spm mitt er bare hvordan gjør de slikt? Er det bare en programvare som laster ned ulovlige koder? Eller hvordan fungerer dette? Vet at man kan brenne slike kort selv om man klarer å finne kodene på internett. Om dette er ulovelig å diskutere på forumet, så gi meg beskjed, så sletter jeg den delen, ble bare litt nysgjerrig på hvordan dette fungerer (ref. fra it-avisen sin test av dreambox). Kort og godt, jeg har lyst på en liten innføring på hvordan dette virker om noen kan ta seg bryet med å forklare... Hva anbefaler dere? Lenke til kommentar
cdi115 Skrevet 7. juli 2004 Del Skrevet 7. juli 2004 Satsiden gir deg svar på det meste... mvh Lenke til kommentar
xans Skrevet 7. juli 2004 Del Skrevet 7. juli 2004 Det kommer ny Dreambox i 3 kvartal, denne har 2 recivere,HD,og dvd brenner. DB er forøvrig en fornøyelse å bruke om du har den koblet mot internett. xans Lenke til kommentar
electr0nique Skrevet 7. juli 2004 Del Skrevet 7. juli 2004 Viasat kan du bare glemme. Viasat gikk nylig over til et nytt kodesystem, kalt NDS, som ikke er kortbasert, og som kun støttes av noen få Viasat-godkjente mottakere. Ingen kort beregnet for bruk i PC er godkjent. Lenke til kommentar
electr0nique Skrevet 7. juli 2004 Del Skrevet 7. juli 2004 Apropos tilleggsmodul som du også spør om. Kortet har plass til to CAMer (Conditional Access Module). Du vil derfor trenge en conax-CAM, som kan fåes fra bl.a keycard.no for 995kr. Lenke til kommentar
electr0nique Skrevet 7. juli 2004 Del Skrevet 7. juli 2004 (endret) trippelpost Endret 7. juli 2004 av electr0nique Lenke til kommentar
electr0nique Skrevet 7. juli 2004 Del Skrevet 7. juli 2004 (endret) trippelpost Endret 7. juli 2004 av electr0nique Lenke til kommentar
xans Skrevet 7. juli 2004 Del Skrevet 7. juli 2004 Dremboxen har plass til 2 kort til innebygde cam, det er også plass for en ekstra cam.Det behøves ikke kort i DB,og viasat går fortsatt så det griner. Lenke til kommentar
ludomp3 Skrevet 7. juli 2004 Del Skrevet 7. juli 2004 Min erfaring med Dreamboxen var absolutt blandet. Helt genial med tanke på hvor mange kanaler den tok inn dersom du hentet oppdatert firmware på nettet. Om man vet å utnytte linux delen via telnet så funker den enda bedre, jeg la inn en cron-jobb som gikk hver 12. time for å sjekke etter nye koder og det funket helt genialt. Trengte ikke kort i det hele tatt... Men når det gjelder brukervennligheten på den så var ikke den blandt de beste. Den har en forholdsvis høy inngangsterskel og man skal jobbe endel med den for å få husets 5-åring til å kunne bruke fjernkontrollen på riktig måte... Er man derimot litt entusiast så blir denne kanonbra ! I tillegg så kan den også streame video over lokalnettet slik at du kan se live på PC'en din...! Lykke til ! Lenke til kommentar
electr0nique Skrevet 7. juli 2004 Del Skrevet 7. juli 2004 Det behøves ikke kort i DB,og viasat går fortsatt så det griner. Vel, dette forutsetter "piratkort" (blir vel ikke akkurat piratkort i ordets rette forstand sålenge det dreier seg om dreambox), og det er vel fremdeles noen av forumets brukere som ønsker å være lovlydige? (skjønt, hvem er lovlydig OG dreambokx-eier?) Viasat er vel ikke helt ferdig med overgangen til NDS Videoguard enda, men når de er ferdige, vil nok også DB-eiere miste disse kanalene, ettersom dreambox ikke takler NDS (enda) Lenke til kommentar
Hoax Skrevet 7. juli 2004 Del Skrevet 7. juli 2004 Hvis du lager HTPC og en vil spille og en/ei vil se på TV så blir det vel problemer, kan vel ikke gjøre begge deler samtidig? Lenke til kommentar
erikstein Skrevet 7. juli 2004 Forfatter Del Skrevet 7. juli 2004 Apropos tilleggsmodul som du også spør om. Kortet har plass til to CAMer (Conditional Access Module). Du vil derfor trenge en conax-CAM, som kan fåes fra bl.a keycard.no for 995kr. Det er akkurat dette jeg ikke skjønner? Jeg kjøper en modul med plass til 2x kort, men i tillegg så må jeg ha en modul til som kobles til denne igjen? Eller er jeg helt på jordet? Trodde det bare var å sette inn kortene, vips tut og kjør Samtidig så om jeg kjøper en "parabolpakke" fra elkjøp til 1kr, så får jeg jo med en tuner + et viasat kort ville jeg tro. Dette kortet vil da ikke fungere sammen med en pc basert sak? Dette vil kun være en ren multimediabox, spilling foregår på annen maskin Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå