Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Speedtouch 510 + Telenor = Mareritt?

Anbefalte innlegg

En jeg kjenner har problemer med å komme seg på nett med Telenor ADSL m/ Thomson speedtouch 510 modem. Vi har forsøkt å koble opp med fast IP, gateway 10.0.0.138 og Telenors DNS-adresser, automatisk på begge og oppkobling i WinXP. Ved sistnevnte kobler linja opp og godkjenner brukernavn og passord. Problemet er at verken vanlig surfing i IE eller Opera fungerer, heller ikke MSN/ICQ o.l. Det som er snålt er at det funker å gå inn på noen FTP-servere samt å pinge f. eks Dagbladet.no.

Ved å gå inn på webinterfacen for modemet kommer man kun inn på et basic oppsett uten noen form for konfigurasjonsmuligheter. Ved å gå inn via telnet får man masse valgmuligheter for DHCP, PPPoE, Bridge etc. Vi forsøkte å sette opp PPPoE manuelt, men tror innstillingene ble litt vidløftige.

Jeg er usikker på om modemet også kan kjøre autentisering selv slik at man blir koblet opp automatisk, noe jeg har forstått at Speedtouch uten routerfunksjonalitet (mobem) også skal være i stand til.

-Noen forslag til hva som kan være feil?

-Kan modemet settes opp for autentisering via PPPoE?

-Noen som har en kokebokoppskrift på hvordan man gjør dette?

Alle forslag og replyer mottas med takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vi har forsøkt det meste, men det står at i WinXP skal oppkoblingen konfigureres manuelt. Jeg vil anta at den er satt opp som bridge som standard fra TN da den har fungert med standard PPPoE oppkobling via WinXP tidligere.

Det er ikke i denne omgang essensielt å få den til å kjøre autentisering, men å få maskina opp på nett...

Jeg står helt fast her...

Lenke til kommentar

Sliter med samme problemet selv, virker som om stjeloghor har blokkert visse tjenester/porter da det går fint å pinge serverne i command. Noen som har en løsning? Kan ikke Telenor bare gi faen i all spywaren sin og ha vanlig ADSL UTEN brukernavn/passord?! Som vanlig er de eneste leverandør som har slike sære ting...

Lenke til kommentar

Offtopic:

Har samme modemt (det har innebygget ruter). Har du satt i CD'n du fikk med og konfigurert modemet den veien. Måtte jeg første gangen.
Du må ikke kjøre den cd`n. Det er kun innstillinger til routeren. Var på nett i 3 dgr før jeg la inn cd`n....

Ontopic:

Hadde nesten det samme prob jeg. Var på nett i 2 dager, hvor alt fungerte greit, men etter å ha dratt ut noen kabler og satt de inn igjen, var det helt stopp. Løsningen var å formatere uten nettverkskortet i. Formaterte èn gang hvor jeg var koplet til modemet, og da kom jeg ikke inn på pc`n en gang. Kun i safe mode. Da jeg kikket på device manager lå det pluteslig 7-8 "nettverkskort". Fungerte fint etter en formatering. Så kan nok godt hende at formatering er den eneste løsningen...

Endret av knothing
Lenke til kommentar

Uansett hva man synes om Telenor-cden så tror jeg at den legger inn et eller annet på modemet, hvor mye vet jeg ikke. Det er vel en del tekniske xDSL ting som kan være litt vanskelig å stille inn på egenhånd, men jeg tror standard skal virke bra. Jeg kjører WinXP og la inn cden første gang jeg koblet opp og da fungerte det helt fint.

Uansett så kan du vel prøve å kjøre "Easy setup" for å sette ting tilbake til standard (velg med PPPoE), husk at du må ha med @online.no på slutten av brukernavnet så lenge du ikke bruker Telenors egne programmer.

Du skal vel forsåvidt ikke trenge å konfigurere ip-adressen din manuelt, det skal være en DHCP-server som tar hånd om det, hvis ikke dette skjer er det noe veldig galt. Da kan det hende at modemet f.eks. står i bridge mode, noe du ikke skal ha med mindre du har en router etter modemet.

Du kan lese mer om modemet i manualene (husk at du kan også bruke telnet om du vil komme til de mest avanserte instillingene).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...